باغ پرندگان کرج
باغ پرندگان کرج

باغ پرندگان کرج ، بهشت پرندگان نایاب!

باغ پرندگان کرج

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با باغ پرندگان کرج آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این باغ زیبا و دیدنی همراه ما باشید.

کرج مکان‌های تفریحی زیادی دارد و باغ پرندگان تنها یکی از آنها است. در این باغ پرنده‌های بسیار زیبا در گونه‌های مختلف فضای آرامش‌بخش و دلنشینی را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورند. شنیدن صدای پرندگان و تماشای آنها از تفریحات سالمی است که همراه با خانواده خود می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. در ادامه باغ پرندگان کرج به همراه امکانات و ویژگی‌های آن معرفی شده است.

معرفی باغ پرندگان کرج

باغ پرندگان از بزرگ‌ترین باغ‌ها در ایران و خاورمیانه است و در یکی از خوش آب و هواترین مناطق این شهر واقع شده است. حدود ۲۰۰۰ گونه پرنده در این باغ در حال زندگی و نغمه‌سرایی هستند. این باغ در سال ۱۳۸۹ در منطقه سهیلیه کرج تأسیس شد و آب و هوای بسیار دلنشینی دارد. افرادی که با این باغ آشنا هستند به‌خصوص اهالی کرج آن را با نام باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه نیز می‌شناسند. در این منطقه به نگهداری پرنده‌های در حال انقراض پرداخته می‌شود و شما می‌توانید پرنده‌های نایاب که از ۶۵ کشور جمع‌آوری شده‌اند را در این باغ مشاهده کنید.

علاوه بر گونه‌های در حال انقراض پرندگان آبزی، پرندگان شکاری، کبوترها و طوطی‌ها در این باغ به چشم می‌خورند و باغ رتبه اول خاورمیانه را از نظر تعداد پرنده به خود اختصاص می‌دهد. مساحت باغ پرندگان کرج به ۱۲۰۰۰ متر مربع می‌رسد و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. این مجموعه دارای سالن‌های سرپوشیده، چندین جزایر و برکه است و به‌عنوان یک مرکز علمی، آموزشی و تفریحی به شمار می‌رود.

انواع پرنده‌ها در باغ پرندگان کرج

همان‌طور که گفته شد بیش از ۲۰۰۰ گونه پرنده در باغ پرندگان دیده می‌شود که بسیار متنوع هستند. تعداد و تنوع پرندگان به حدی است که یک روز کامل را می‌توانید به بازدید از آنها مشغول شوید. از معروف‌ترین و محبوب‌ترین پرنده‌های موجود در این باغ می‌توان موارد زیر را نام برد:

غاز هاوایی

غاز هاوایی از معروف‌ترین پرنده‌ها در این باغ است. تنها ۴۰ عدد از این غاز در کل دنیا وجود دارد و سه عدد آنها در باغ پرندگان چهارباغ کرج نگهداری می‌شوند.

باغ پرندگان کرج
باغ پرندگان کرج

کبوتر یالدار

از دیگر پرندگان کمیاب این مجموعه می‌توان به کبوتر یالدار اشاره کرد که به آن جاکوبین نیز گفته می‌شود.

کبوتر بلغاری

کبوترهای نامه‌بر معروف به کبوتر بلغاری در این باغ نگهداری می‌شوند و از نظر ظاهر با کبوترهای معمولی تفاوت چندانی ندارند. کبوتر بلغاری در مقایسه با کبوتر معمولی یک خرطوم کوچک بر روی منقار خود دارد.

خروس سلطانی

ظاهر این پرنده نسبت به خروس‌های معمولی بسیار شاهانه و متفاوت است. نگهداری از خروس سلطانی در دربار سلاطین عثمانی بسیار رایج بود.

پرنده سخنگو

چندین پرنده سخنگو در باغ پرندگان نگهداری می‌شوند که بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورند. این پرنده‌ها می‌توانند برخی از واژه‌های فارسی را تلفظ کنند. ناگفته نماند یکی از پرنده‌های سخنگو توانایی حرف زدن به سه زبان فارسی، ترکی و انگلیسی را دارد.

پرندگان شکاری

انواع مختلفی از عقاب‌ها و شاهین‌های شکاری در بخش پرندگان شکاری زندگی می‌کنند که اطراف آنها با تورهای سیمی پوشیده شده‌اند. در برکه‌ها نیز می‌توانید گونه‌های مختلفی از پرندگان آبزی را تماشا کنید. توجه داشته باشید نباید به پرندگان غذا و خوراکی بدهید. هر یک از پرندگان در این باغ غذای مخصوص به خود را دارند و در صورت غذا دادن به آنها باید با مسئولان هماهنگ کنید.

باغ پرندگان کرج
باغ پرندگان کرج

بخش‌های مختلف باغ پرندگان کرج

از آنجایی که باغ پرندگان از بزرگ‌ترین باغ‌ها در خاورمیانه محسوب می‌شود از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. یکی از قسمت‌های مهم این باغ بخش پرندگان شکاری است و انواع پرندگان شکاری مانند عقاب و شاهین‌های تیزپر در آنجا نگهداری می‌شوند. سقف این قسمت ارتفاع زیادی دارد و پرندگان با پرواز توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. بخش دیگری از باغ متعلق به نگهداری از کبوترها است که آرامش خاصی به گردشگران تزریق می‌کند. کبوتر در فرهنگ ایران جایگاه به خصوصی دارد و تماشای این بخش به تمام گردشگران پیشنهاد می‌شود. از دیگر بخش‌های دیدنی باغ پرندگان کرج می‌توان موارد زیر را نام برد:

کتابخانه تخصصی پرنده شناسی

این بخش به‌عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی پرنده‌شناسی در کشور شناخته می‌شود و اعتبار بسیار بالایی دارد. حدود ۷ هزار جلد کتاب در رابطه با پرنده‌شناسی در این کتابخانه نگهداری می‌شود. هر اطلاعاتی که درباره هر پرنده بخواهید در این کتابخانه به راحتی پیدا می‌شود. دانشجویان و محققان برای افزایش سطح علمی خود می‌توانند به این بخش مراجعه کنند. اعتبار محتوای کتاب‌ها بسیار بالا بوده و از لحاظ علمی قابل استناد هستند.

نمایشگاه پروانه‌ها

نمایشگاه بسیار بزرگ و زیبایی از انواع پروانه‌ها در باغ پرندگان برپا شده است. این نمایشگاه به نوبه خود از مهم‌ترین باغ‌های پروانه شناسی در ایران محسوب می‌شود. دارای دو قسمت اصلی است که در هر کدام حدود ۵۰ هزار گونه پروانه نگهداری می‌شود. همچنین درباره هر یک از گونه‌های مختلف پروانه‌ها اطلاعات جالبی در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود. این قسمت دارای یک بانک پروانه شناسی کامل بوده و ارزش مطالعاتی زیادی دارد. سالن‌های سرپوشیده، جزایر مختلف برکه‌ها و بخش ماکیان از دیگر قسمت‌های مختلف باغ پرندگان هستند.

باغ پرندگان کرج
باغ پرندگان کرج

امکانات باغ پرندگان کرج

علاوه بر بخش‌های دیدنی و پژوهشی باغ پرندگان امکانات رفاهی متعددی در این باغ وجود دارند. گردشگران می‌توانند یک روز خود را با استفاده از امکانات رفاهی و خدماتی این مجموعه به تفریح و مشاهده پرنده‌ها سپری کنند. پارکینگ، دسترسی به اینترنت، سرویس بهداشتی، فضای سبز، آبخوری و آنتن‌دهی گوشی همراه از امکانات این باغ هستند. در سراسر باغ نیمکت و صندلی‌هایی برای بازدیدکنندگان تعبیه شده تا در صورت نیاز بازدیدکنندگان بتوانند استراحت کنند. در باغ پرندگان به ایجاد یک پرنده فروشی پرداخته شده که گردشگران بتوانند در صورت علاقه پرندگان خانگی تهیه کنند.

پرنده‌ها بسیار حساس هستند و نمی‌توانند در محیط بسته زندگی کنند. از این رو توصیه می‌شود در صورتی که شرایط نگهداری پرندگان را دارید و می‌توانید به خوبی از آنها مراقبت کنید اقدام به خرید نمایید. ناگفته نماند امکان اهدای پرنده به باغ وجود دارد. افرادی که در خانه خود به نگهداری از پرنده‌ای می‌پردازند و قصد دارند آن را به یک جای مطمئن بسپارند می‌توانند پرندگان خود را به این باغ هدیه دهند. پرنده‌ها پس از معاینات اولیه بررسی و نگهداری خواهند شد.

بهترین زمان بازدید از باغ پرندگان کرج

به دلیل امکان پرواز پرندگان بیشتر بخش‌های این باغ از محیط باز برخوردار هستند و گرما یا سرمای هوا می‌تواند در زمان بازدید از این مکان تأثیرگذار باشد. البته با سرد شدن هوا پرنده‌ها در قفس نگهداری می‌شوند و شاید لذتی که در دیدن پرنده‌ها در هوای آزاد وجود دارد را نتوانید تجربه کنید. از این رو فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از باغ پرندگان کرج محسوب می‌شود. همچنین در تابستان فضای سبز و باغ بسیار دیدنی است و زیبایی‌های خاص خود را دارد. در فصل پاییز نیز هوا برای بازدید از باغ مناسب است و تنها فصل زمستان برای بازدید از باغ پرندگان پیشنهاد نمی‌شود. هنگام بازدید از پرنده‌ها مواظب باشید به آنها خیلی نزدیک نشوید و از خوراکی خودتان به پرندگان ندهید.

در واقع برخی از پرنده‌ها کمیاب و رو به انقراض هستند و باید به فکر سلامت آنها باشید. در هر مدت زمانی که تمایل داشته باشید می‌توانید در باغ پرندگان به گشت‌وگذار مشغول شوید و از دیدن پرنده‌ها لذت ببرید. یک نکته ضروری درباره بازدید از پرندگان عدم استفاده از نور فلش دوربین‌های عکاسی و گوشی‌های هوشمند است. نور فلش برای بسیاری از پرندگان خطرناک بوده تا جایی که جان آنها را تهدید می‌کند. باغ پرندگان همه‌روزه به غیر از روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ الی ۲۰ از گردشگران و بازدیدکنندگان عزیز استقبال می‌کند. همچنین روزهای تعطیل باغ پرندگان بسته است و امکان بازدید از آن وجود ندارد.

باغ پرندگان کرج
باغ پرندگان کرج

جاهای دیدنی نزدیک به باغ پرندگان کرج

منطقه خوش آب و هوای چهارباغ با فضای سبز فوق‌العاده زیبا و مناظر دیدنی مکان مناسبی برای تفریح و گردشگری است. علاوه بر باغ پرندگان مکان‌های دیدنی دیگری مانند دهکده ورزشی چهارباغ و امامزادگان فضل و فاضل وجود دارند. در دهکده ورزشی بستر مناسبی برای تفریحات ورزشی متنوع به وجود آمده و از جمله امکانات آن می‌توان به زمین فوتبال، زمین تنیس، زمین بسکتبال، زمین والیبال، سونا و جکوزی، استخر سرپوشیده، باشگاه سوارکاری، باشگاه پرورش اندام، مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اشاره کرد. همچنین دارای سالن غذاخوری، رستوران، بوفه، سالن همایش و اقامتگاه است و مکان فوق‌العاده‌ای برای گردشگران به شمار می‌رود. در جنوب غربی چهارباغ نیز شاهد امامزادگان فضل و فاضل خواهید بود که محل دنج و آرامش بخشی برای عبادت به شمار می‌رود. این امامزاده قدمت بسیار طولانی دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسیر دسترسی به باغ پرندگان کرج

باغ پرندگان چهارباغ در استان البرز، اتوبان کرج-قزوین، خروجی کردان، شهر چهارباغ و نبش گلستان پنجم واقع شده است. این باغ در منطقه دیدنی چهارباغ قرار دارد و برای رفتن باید وارد اتوبان کرج هشتگرد شوید. امکان استفاده از مترو، تاکسی و خودرو شخصی برای رفتن به باغ پرندگان وجود دارد. گردشگران از سایر استان‌ها باید ابتدا خود را به کرج و سپس منطقه چهارباغ برسانند.

سخن پایانی

باغ پرندگان کرج از معروف‌ترین جاهای دیدنی استان البرز به شمار می‌رود و در منطقه سرسبز و خوش آب و هوای چهارباغ واقع شده است. این مکان گزینه مناسبی برای گردشگری است و به مسافران پیشنهاد می‌شود حتماً از پرنده‌های کمیاب و زیبای باغ دیدن کنند.