باغ و موزه مقدم

باغ و موزه مقدم تهران ☀️ معماری اصیل ایرانی

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ و موزه مقدم

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با باغ و موزه مقدم در تهران آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

خانه مقدم یا موزه مقدم ، در خیابان امام خمینی تهران، بین خیابان شیخ هادی و خیابان ولیعصر جنب بانک ملت  پلاک 249 واقع شده است.  خانه و موزه مقدم مربوط به اواخر دوره قاجار است و در فضایی با مساحتی برابر با 2117 مترمربع شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است. خانه مقدم به واسطه داشتن اشیای تاریخی و گرانبها به یکی از گرانترین خانه های جهان مشهور شده است و متعلق به استاد محسن مقدم پسر کوچکتر احتساب الملک شهردار دوره ناصرالدین شاه قاجار است.

باغ و موزه مقدم

قصه خانه مقدم

باغ موزه مقدم که برخی معتقدند به خاطر وسایل و معماری‌اش گران‌ترین خانه ایران است، قصه‌ای مفصل دارد. زمان قاجار است و احتساب الملک که در دربار برای خودش اسم و رسمی دارد، رئیس اداره احتسابیه تهران و وزیر مختار ایران در برن سوئیس است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


او همراه خانواده‌اش در خانه خیابان سپه( امام خمینی فعلی) سکونت دارند. پسرها برای تحصیل به فرنگ رفته‌اند. پسر بزرگتر خیلی زود از دنیا می‌رود و پسر کوچکتر، یعنی محسن مقدم چند سال بعد همراه زن فرانسوی‌اش-سلما- به ایران برمی‌گردند و در خانه پدری ساکن می‌شوند.

توصیف ساختمان موزه

از ویژگی‌های بارز این موزه همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است و از قسمت های مختلفی شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری تشکیل شده است.اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد حوض و شمعدانی و استفاده بسیار زیاد و مناسب و زیبا از رنگٰ‌های شاد مانند فیروزه‌ای، آبی آسمانی و بنفش است.

باغ و موزه مقدم

معماری ایرانی با رعایت اصول ساخت  باغ ایرانی در این خانه به خوبی به چشم می‌آید و گل‌کاری و فضاسازی انجام شده با گیاهان حال و هوای بسیار خوشی برای گردشگران فراهم می‌آورد.در قسمت غربی این خانه ساختمان اربابی (برج) واقع شده است که استاد مقدم به همراه یکی از شاگردان در دانشکده هنرهای زیبا، دکتر ابوالقاسمی، در سال ۱۳۴۵ ساخته‌اند.

این ساختمان با کاشی‌هایی از دوران قاجار تزیین و بخش‌هایی از هنرهای ایرانی در آن به نمایش گذاشته شده است.در قسمت شمالی این ساختمان یک ایوان با چند طاق و ستون زیبا ساخته شده که مزین به کاشی‌هایی از دوران زندیه و قاجار  است. در وسط این ایوان حوضچه‌ای از جنس مرمر قرار دارد که از حمام فتحعلی شاه به اینجا منتقل شده و آبی که از آن جاری می‌شود توسط یک جوی باریک به داخل یک استخر می‌ریزد.

باغ و موزه مقدم

حیاط اندرونی و بیرونی با یک دیوار به نام دیوار تجدد از هم جدا شده است. این دیوار از چند ستون با طاق‌های کاشی‌کاری شده ساخته شده است. پایه این ستون‌ها حجاری شده و یادآور ستون‌های کاخ چهلستون اصفهان است.

در قسمت شمالی حیاط اندرونی ایوان زیبایی قرار دارد که از چهار ستون با سرستون‌هایی با گچ‌بری کرنتی تشکیل شده که کار تزیینات این ایوان را هم دکتر مقدم به زیبایی هرچه تمام‌تر انجام داده است.از طریق دو راه پله مارپیچ می‌توان به ایوان بزرگ دسترسی پیدا کرد

باغ و موزه مقدم

قسمت بعدی خانه حیاط اندرونی است که استاد مقدم و همسرش با الهام گرفتن از طرح فرش ایرانی آن را طراحی کرده‌اند.یک حوض و آبنمای زیبا در وسط آن قرار دارد و در چهار طرف آن باغچه‌هایی گل‌کاری شده تدارک دیده شده است.دکتر مقدم به زیبایی دیوار این حیاط را با کاشی و ظروف قاجاری تزیین کرده و در وسط این دیوار هم یک طاق‌نمای زیبا با کاشی‌های آبی رنگ ساخته است.

باغ و موزه مقدم

خانه مقدم یک کافه هم دارد، کافه طرفه که بعد از اینکه در خانه گشتید و  از بودن در آن حظ بصری بردید میتوانید چای تازه دمی در آن بخورید و کمی خستگی در کنید .

باغ و موزه مقدم

ساعت بازدید از خانه مقدم

از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر روزهای یکشنبه تا جمعه می‌توانید به خانه و موزه مقدم سر بزنید.

بهترین راه دسترسی به موزه مقدم به دلیل قرار گرفتن در محدوده طرح ترافیک ایستگاه مترو حسن آباد می باشد. بعد از پیاده ‏شدن از ایستگاه مترو با یک پیاده روی 15-20 دقیقه ای به ورودی موزه مقدم می رسید.‏



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)