بنای تاریخی گراند هتل قزوین | Qazvin

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

گراند هتل قزوین

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با گراند هتل قزوین آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا درباره این هتل تاریخی در شهر قزوین بیشتر بدانید.

گراند هتل قزوین (Grand Hotel) دومین مهمانخانه شهر قزوین و همچنین از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی است که در سال‌های پایانی دوره قاجاری ساخته شد. این بنا در حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب برزو شاپور پارسی که بعدها به مهر شاهی تغییر نام داد بنا شد.

گراند هتل قزوین یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران است. این بنا در مرکز شهر قزوین و در ضلع غربی عمارت چهل‌ستون قزوین واقع است. محل بنا در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ صفوی می‌باشد و بنا در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده‌ است و در سمت خیابان در دو طرف در ورودی چند مغازه داشته‌ است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


ساخت این بنا در دوره انتقال معماری قاجاری به پهلوی صورت گرفته و در ساخت آن از شیوه معماری اروپایی استفاده شده است. نام انتخابی برای آن نیز فرنگی است و در واقع ترجمه فرنگی واژه مهمانخانه بزرگ را برای آن برگزیده‌اند. گراند هتل به عنوان یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های مدرن ایران معرفی می شود؛ چرا که به امکانات هتل‌های مدرن هم‌دوره خود مجهز بود.

تاریخچه

بنای هتل، به دوره قاجاریه باز می‌گردد. در زمان فرمانداری سعدالسلطنه بر قزوین، این بنا به دستور وی و به معماری استاد علی جولای احداث گردید. این بنا محل ملاقات نهایی رضاخان و آیرونساید در ۲۳ دیماه ۱۲۹۹ بوده و تصمیم نهایی برای کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ در آن گرفته شده است. علاوه بر این دو نفر، سرهنگ باقرخان مویان و کلنل اسمایس نیز در جلسه حاضر بوده‌اند.

بنابراین این هتل جزو مکان‌هایی است که هم به عنوان اولین بنایی هتل سبک اروپایی ساخته شده است و هم به دلیل وقایع تاریخی که تاثیر فراوانی در گذشته‌ی ایران داشته اند، معروف است.

گراند هتل قزوین
گراند هتل قزوین

ویژگی های بنا

گراند هتل که از جانب خیایان دارای دو طبقه و از سمت حیاط سه طبقه بوده‌ است، دارای راهروها و اتاق‌هایی می‌باشد که با طاق و تویزه پوشش داده شده‌ است و از ویژگی‌هایی همچون روکش چوبی، ستون‌های مدور با سرستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری برخوردار می‌باشد.

ورودی اصلی هتل در ضلع غربی بنا قرار داشت و طرفین آن دارای روکوب چوبی می‌باشد، این ورودی به فضای تقسیم که در طبقه میانی واقع شده منتهی میگشت. این تالارها از سمت غرب مشرف به خیابان و از سمت شرق به ایوان ستونداری محدود می‌شوند.

فضای تقسیم توسط پلکان چوبی به حیاط و طبقه زیرین هتل منتهی می‌شود و اتاق‌های هتل در طبقه اول واقع شده‌اند که راه ارتباطی این طبقه از طریق دو پلکان چوبی است، در این طبقه هجده اتاق وجود دارد که از غرب و شرق با ایوان به خیابان و حیاط مشرف می‌شوند.

سینما گراند هتل

در جبهه جنوبی بنا و در سال ۱۳۱۰ سالن سینمایی به نام «تابستانه» ایجاد شد که در سال ۱۳۱۹ دچار حریق شد. البته این سینما دوباره مرمت شده و تا سال ۱۳۵۶ فعال بود  تا اینکه با آتش‌سوزی مجدد از بین رفت و دیگر بازسازی نشد. این بنا هم اکنون در مجموعه باغ فرهنگی قزوین قرار گرفته و در حال بازسازی است. پشت این عمارت در محل کنونی مدرسه علامه محمد قزوینی بنای عدلیه قرار داشته‌ است.

مرمت بنا

در سال ۱۳۸۶ مرحله مطالعات طرح مرمت این بنا به‌پایان رسید و مرحله اجرایی آن آغاز گردید. کاربری جدید بنا رستوران سنتی بود. این طرح از سال ۱۳۸۵ در دست بررسی بود. اما در حال حاضر متاسفانه این هتل هر روز خراب‌تر می‌شود و کسی هم برای احیای آن کاری انجام نمی‌دهد. حدود ۸ سال پیش قرار شد هتل را مرمت کنند که به سرانجام نرسید. حتی شمع‌بندی و کارهای دیگر هم انجام شد، اما به دلایل نامشخص ناتمام ماند.

آدرس: استان قزوین، قزوین، واقع در مجموعه باغ صفوی

گراند هتل قزوین
گراند هتل قزوین

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨