معرفی کلیسای کانتور قزوین | Qazvin

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کلیسای کانتور قزوین

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با کلیسای کانتور قزوین آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا درباره این کلیسای زیبای تاریخی بیشتر بدانید.

کلیسای کانتور (Cantor Church) معروف به «برج ناقوس» همچنین با نام کلیسای روس در اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار توسط شرکتی روسی در قزوین احداث شد. این کلیسا ارتدوکس است. این کلیسا در جنگ جهانی دوم در زمان اشغال ایران توسط روس‌ها در شهرستان قزوین ساخته شد و به لحاظ ابعاد یکی از کوچک‌ترین کلیساهای جهان محسوب می‌شود.

این کلیسا که در گوشه ای شهر قزوین خودنمایی می کند سال های که کسی در آن به عبادت نمی پردازد و مورد بی توجهی بسیار قرار گرفته است. اگرچه نام این کلیسا کانتور است اما آن را با نام برچ ناقوس و کلیسای روسی می شناسند و دلیلش هم آن است که چون توسط روس ها ساخته شده است با عنوان کلیسای روسی از آن یاد می شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


زمانی پیروان مذهب ارتدکس مسیحیت در آن به راز و نیاز و برگزاری مراسم شان می پرداختند؛ اما حالا دیگر اثری از آنها دیده نمی شود و حتا صدایی از ناقوس کلیسا نیز به گوش نمی رسد. امروزه این کلیسا به یک بازارچه کوچک صنایع دستی تبدیل شده است و مراجعان در کنار بازدید از بنای کلیسا می توانند در دنیای صنایع دستی غرق شوند.

کلیسای کانتور قزوین - عکس از: Reza Hajipour
کلیسای کانتور قزوین – عکس از: Reza Hajipour

تاریخچه

یکی از محله های قدیمی قزوین پنبه ریسه نام داشت که بر اساس نقشه های امروزی از شمال به خیابان آیت الله طالقانی، از جنوب به محله گلبینه، از غرب به خیابان و محله بلاغی و از سمت شرق به خیابان باغ دبیر محدود می شد. شمال این محله محدوده وسیعی بود که امروزه به خیابان های دارایی، بوعلی و خیام محدود می شود. این محدوده در اواخر دوره قاجار در اختیار روس هایی قرار گرفت که در جریان جنگ جهانی دوم و حمله روس ها به ایران در این شهر ساکن شده بودند و آنها نامش را کانتور به معنای مقر یا مرکز گذاشتند. بیشتر کسانی که در این محله حضور داشتند مهندسان و کارکنان روسی بودند که در پروژه راه شوسه قزوین فعالیت می کردند. آنها دفاتر اداری خود را در این قسمت از شهر برپا کردند و علاوه بر ساختمان کنسولگری روسیه در قزوین، تاسیسات دیگری نظیر منبع آب، سالن تئاتر و باله و… را در این شهر ساختند.

یکی از این بناها کلیسای کوچکی بود که در جنوب شرقی این مجموعه ساختمان ها قرار داشت و شرکت راه سازی روس ها آن را بنا کرد. روس ها که ناعادلانه خاک ایران را به اشغال خود در آورده بودند از شهریور 1320 تا بهار سال 1325 در سرزمین مان ماندگار شدند. بعد از رفتن آنها از آنجا که هیچ پیرو ارتدکسی در ایران وجود نداشت، کلیسای کانتور بلااستفاده ماند و کم کم به اثری تاریخی و نشانه ای از روزهای تلخ اشغال تبدیل شد.

بد نیست بدانید که در قزوین دو کلیسای فعال وجود دارد که مسیحی‌ها از آنها استفاده می کنند؛ اما غیر مسیحیان نمی توانند از آنها بازدید کنند. تا مدتی این بنا هیچ کاربری خاصی نداشت تا اینکه به عنوان اثر تاریخی در آن به روی مردم گشوده شد و سپس به عنوان انبار مدرسه از آن استفاده کردند. حالا این بنا به بازارچه کوچکی از صنایع دستی تبدیل شده و مورد بازدید مردم قرار می گیرد.

معماری

این کلیسای کوچک ساختاری شبیه به بسیاری از کلیساهای دیگر دارد و بر اساس طرح چلیپایی (صلیبی) ساخته شده است. پلان چندضلعی نامنظم، استفاده از آجر قرمز لعابدار در نما و پوشش شیروانی گنبدها این بنا را از بسیاری از بناهای قزوین و سایر کلیساها متمایز می کند. بیشتر نمای این کلیسا، آجری است و با استفاده از آجر و ملات ساخته شده است. در دیوار آن پنجره هایی دیده می شود که مانند یک نعل اسب کشیده هستند و در میان دو ردیف آجرکاری برجسته قاب شده اند.

البته نمی توان نوآوری معماران در استفاده از فرم های هندسی را نیز نادیده گرفت که جلوه ای خاص به بنا بخشیده است. از جمله این فرم ها می توان به ستون‌های تزیینی در نمای خارجی کلیسا اشاره کرد. طاق ها و قوس ها از دیگر عناصری هستند که به وفور در بنا به چشم می خورند و در اتاق ها، ورودی ها، تاقچه ها و سالن از آن استفاده شده است.

از آنجا که در مذهب ارتودکس به صورت ایستاده عبادت می کردند این کلیسا را کوچک ساختند و برای افزایش سرعت در ساخت و آماده سازی از انجام تزیینات زیاد در آن پرهیز کردند.

کلیسای کانتور قزوین - عکس از: Maryam Fallah
کلیسای کانتور قزوین – عکس از: Maryam Fallah

در کلیسای کانتور قزوین از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد ؟

فضای کلیسای کانتور قزوین بسیار جذاب و دیدنی بوده که لازم به ذکر است باید از سمت جنوبی آن وارد کلیسا شوید. چرا که دورتادور کلیسا توسط نرده‌های آهنی احاطه شده‌اند و بنای خود کلیسا از فاصله دور هم قابل مشاهده است که بسیار زیبا و تماشاییست. در محوطه این کلیسا دو مقبره بسیار قدیمی وجود دارد که مربوط به یک خلبان و مهندس روسی است که گفته می‌شود خلبانی که در آنجا دفن شده در نزدیکی قزوین سقوط کرده و آن مهندس نیز داخل کشورمان فوت کرده و هر دوی‌شان در آنجا دفن شده‌اند. فضای داخل کلیسا نیز بسیار چشم‌نواز بوده و می‌توان از محراب و ناقوس آن دیدن کرد که در یک برج بسیار بلند بنا شده است.

عکس از: Bahareh Fallah
عکس از: Bahareh Fallah

چگونه به کلیسای کانتور قزوین برویم ؟

شما با پیدا کردن چهارراه ولیعصر (عج) می‌توانید به راحتی به کلیسای کانتور قزوین دسترسی داشته باشید. بدین شکل که اگر این چهارراه را مستقیم طی کرده و به بلوار آیت‌الله طالقانی برسید، پس از رد کردن این بلوار دومین خیابان یعنی خیابان دارایی را باید سمت راست بپیچید و همان مسیر را مستقیم ادامه بدهید تا متوجه کلیسای کانتور قزوین در سمت چپتان شوید.

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان آیت ا… طالقانی، خیابان دارایی

زمان بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 تا 19:00

هزینه ورودی: رایگان

شماره تماس: 33234761-028

کلیسای کانتور قزوین - عکس از: Bahareh Fallah
کلیسای کانتور قزوین – عکس از: Bahareh Fallah

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨