کاروانسرای سنگی صائین در شهرستان نیر ، اردبیل | Ardabil

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کاروانسرای سنگی صائین

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره کاروانسرای سنگی صائین صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این کاروانسرای تاریخی در اردبیل در ادامه با ما همراه باشید.

استان اردبیل از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثال است طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نواز و آب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. اردبیل، جدا از هوای خنک و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است. اردبیل به جز اینکه در تابستان مورد استقبال قرار می گیرد همچنین در نوروز نیز به علت داشتن یکی از نوروزهای دیدنی کهن، گردشگران بهاری را جذب خود می کند.

اردبیل از مکان های زیبای ایران است که بیش از 1500 اثر تاریخی و باستانی در کنار صدها فرصت چشمه گردی سرد و گرم دارد که این شهر را به یکی از پایتخت های پر رونق گردشگری تبدیل کرده است. در ادامه کاروانسرای سنگی صائین را به شما معرفی می کنیم.

کاروانسرای سنگی صائین مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان نیر، گردنه صائین، کیلومتری ۱۵ جاده سراب واقع شده و این اثر در تاریخ ۴ دی ۱۳۶۲ با شمارهٔ ثبت ۱۶۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این کاروانسرا که به فرمان شاه عباس اول در جاده اردبیل – سراب بنا شده، امروزه از جاذبه های تاریخی تماشایی این منطقه به شمار می رود. کاروانسراهای استان اردبیل به خوبی نمایانگر گذشته پر رونق این منطقه است و نشان می دهد که اینجا از نقاط فعال اقتصادی بوده است.

کاروانسرای سنگی صائین
کاروانسرای سنگی صائین

این کاروانسرا در یکی از پر برف ترین گردنه های ایران یعنی گردنه صائین ساخته شده برای همین معماری آن به گونه ای است که به راحتی بتوان از ورود برف و بوران به داخل بنا جلوگیری کرد. اینکه این کاروانسرا در گردنه ای مرتفع و برف گیر ساخته شده نشان می دهد که این مسیر در آن دوران اهمیت زیادی داشته است.

از جمله افرادی که از این کاروانسرا دیدن نمودند پروفسور ولفرام کلایس و مرحوم محمد یوسف کیانی از مولفین کتاب کاروانسراهای ایران می باشند. آنها در نوشتار خود همواره ذکر نموده اند که زمینه احداث چنین کاروانسراهایی ، وجود راه های پر اهمیت تجاری و نظامی بوده است. نزدیکی به استان اردبیل و شهرستان سراب که از مسیر های حائز اهمیت تاریخی با سابقه طولانی می باشند، می تواند بر میزان اهمیت محل قرارگیری کاروانسرا بیفزاید.

ویژگیهای معماری

برای ساخت این بنا از سنگ استفاده شده و ماده متصل کننده سنگ ها به هم ساروج بوده است. دلیل سنگی بودن این بنا این است که سنگ های زیادی در این منطقه وجود دارد و از طرفی سنگ ها استحکام زیادی به بنا می دهند. به عبارتی، سنگ از مصالح کوهستانی و بومی اطراف است و با توجه به اقلیم سرد منطقه می تواند منجر به پایداری بیشتر بنا شود. از ساروج به عنوان ملاط جهت اتصال سنگ های بنا استفاده شده است.

کاروانسرای سنگی صائین
کاروانسرای سنگی صائین

یک گنبد کوچک که از سنگ ساخته شده است در مرکز کاروانسرا قرار دارد. گنبد مذکور بر روی چهار سکنج ایجاد شده است. این بنا در داخل دارای پلکانی با مسیر کم عرض می باشد. که از این طریق به بام کاروانسرا راه می یابد. بام کاروانسرا فضایی مربع شکل را تداعی می کند و همانطور که در قبل نیز ذکر شده گنبدی سنگی در مرکزآن قرار دارد. تعبیه فضاهای کوچک در سقف که با قرارگیری بر بام کاروانسرا کاملا آشکار است، احتمالا جهت تهویه هوا و یا جهت نور رسانی ایجاد شده است.

آدرس کاروانسرای سنگی صائین: استان اردبیل، شهرستان نیر، گردنه صائین، کیلومتری ۱۵ جاده سراب

هزینه بازدید: بازدید از این جاذبه رایگان است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨