پل سفید اهواز ، نخستین پل معلق در ایران | Ahvaz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پل سفید اهواز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره پل سفید اهواز صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با اولین پل معلق ایران در استان خوزستان، در ادامه با مجله تاپ توریست باشید.

اهواز مرکز استان خوزستان و یکی از شهرهای پر جمعیت ایران است. اهواز یکی از بهترین شهرهای ایران که جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. جاهای دیدنی اهواز که یکی از شهرهای صنعتی و نفت‌خیز کشورمان است و اکثر مردمان آن به زبان عربی و فارسی سخن می‌گویند زبانزد خاص و عام است.

اهواز در گذشته و به خصوص در ۸ سال دفاع مقدس، شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده که شاید بسیاری از آن‌ها تلخ باشد. اما امروزه این شهر بزرگ، یکی از برترین شهر‌های کشور در زمینه‌های مختلف است و مردمان غیور آن توانسته‌اند آثار خرابی حاصل از جنگ را آباد کنند. در ادامه می‌خواهیم پل سفید اهواز را به شما معرفی کنیم که یکی از جاذبه های دیدنی و شاخص اهواز برای گردشگران محسوب می‌شود.

پل سفید اهواز (White Bridge) یا پل معلق یا ” پل هلالی ” نام یکی از پل‌های شهر اهواز است که یکی از نمادهای این شهر نیز محسوب می‌شود. این پل توسط یک شرکت سوئدی و توسط مهندسان آلمانی در سال 1315 ساخته شد و هزینه احداث آن کمی بیش از 5 میلیون تومان بوده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در دل اهواز، رودخانه کارون جریان دارد که بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌ی کشور است و تنها رودی به شمار می‌رود که بخشی از آن قابل کشتیرانی است. در حاشیه این رود تمدن‌های بزرگی از ایران شکل گرفته است. از زمانی که در کارون کشتیرانی می‌شد، چندین سال می‌گذرد. رودخانه‌ی کارون اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. پل سفید، چهارمین پل معلق دنیا و نخستین پل معلق ایران، یکی از ۸ پلی است که از روی کارون می‌گذرد و دو پاره‌ی شهر را به‌هم وصل می‌کند.

پل سفید اهواز
پل سفید اهواز

این پل دارای دو قسمت پل معلق (با دو دهانه یکی 136 متری و دیگری 130 متری) و سه قسمت قوسی ۴۹ متری هست. طول کل پل 501/2 متر است. در حال حاضر به علت مراقبت بیشتر از بنا، این پل به صورت یک طرفه است و فقط خروجی فلکه شهدا به سمت بیمارستان رازی فعال است.

تاریخچه ساخت پل

از جمله نقل قولهای مربوط به احداث پل, اين است كه یک مهندسي آلماني  به اتفاق همسرش كه او نيز مهندس بود شروع به ساختن پل نمود و كار را تا مرحله سوار كردن يكي از هلالي ها با موفقيت پيش برد, ولي انگليسي هاي حاكم بر شركت نفت در آن زمان لوازم و ادواتي را كه در اختيار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقيلي كه با آن هلالي اول را بالا كشيده و مهار مي كردند پس گرفتند.

پل سفید اهواز
پل سفید اهواز

اين عمل انگليسي ها موجب بيماري و دق مرگ شدن مهندس آلماني سازنده پل شد. پس از چندي همسر او كمر همت بست و با ابتدايي ترين وسايل ممكن در آن زمان و بكارگيري چند دوبه بجاي جرثقيل, موفق شد هلالي دوم را بر اسكلت پل سوار نموده و ساختمان آن را به پايان برساند.

ساختار پل سفید اهواز

آنچه که در نگاه اول توجه هر کسی را به خود جلب می کند رنگ سفید پل است که آن را به عروس شهر شبیه می کند. این پل تماما فلزی است و 501.2 متر طول و 9.8 متر عرض دارد. دو پیاده رو در این پل تعبیه شده و در وسط آن نیز مسیر اتومبیل ها قرار گرفته است. پل سفید را بر روی پایه بتنی ساخته اند و تمامی قطعات پل با استفاده از پیچ و مهره به هم وصل شده اند.

پل سفید اهواز
پل سفید اهواز

اولین آزمایش پل

آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام پس از ده و نیم روز در ۳۰ شهریور ۱۳۱۵ با بیش از هفت ماه تاخیر با ضمانت بیست و چهار ماهه و عمر مفید پنجاه ساله به ناحیه راه آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در تاریخ پانزده آبان‌ماه ۱۳۱۵ افتتاح شد و شروط زیر برای آن وضع شدند:

  •  در موقع عبور، بیش از یک ماشین روی پل در حرکت نباشد؛
  •  چند درشکه پشت سرهم روی پل در حرکت نباشد؛
  •  حداکثر سرعت اتومبیل روی پل ۵ کیلومتر در ساعت باشد.

بازسازی پل

از آنجا که عمر مفید پل ۵۰ سال بود، سال ۱۳۸۹ عملیات مرمت پل معلق در دستور کار قرار گرفت. جوش‌کاری اتصالات و قطعه‌های فرسوده، بتن‌ریزی، کف‌سازی، سند بلاست، ساخت نرده و رنگ‌آمیزی پل از برنامه‌های سازمان زیباسازی شهرداری اهواز بود. پل معلق در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید.

پل سفید اهواز
پل سفید اهواز

آدرس پل سفید اهواز: استان خوزستان، اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین

وبسایت: شرکت سوئدی سازنده پل سفید اهواز

  • شرکت سوئدی سازنده پل اهواز در سال 1822 تاسیس شده و هنوز هم در سوئد فعال است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨