ونیز ایران کجاست ؟ | شادگان، خوزستان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

ونیز ایران 

در این مقاله شما را با ونیز ایران در استان زیبای خوزستان  آشنا خواهیم کرد. در ادامه با مجله تاپ توریست  همراه باشید.

روستاهای زیادی در سرتاسر ایران وجود دارند که هر کدام زیبایی های منحصر به فرد و خاص خود را دارند. روستاهایی با طبیعت بکر، داستان ها و افسانه های جالب و یا روستایی مانند روستای سراخیه یا صراخیه که به ونیز ایران معروف است. سراخیه یا صراخیه نام یکی از روستاهای متفاوت ایران در استان خوزستان است.

این روستا در نزدیکی تالاب شادگان در بخش خنافره، دهستان ناصری، شهرستان شادگان واقع شده است. تالاب بین‌المللی شادگان به‌عنوان یک تالاب مهم بین‌المللی شناخته شده است که تنوع زیستی غنی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


سراخیه به‌عنوان یکی از روستاهای قطب گردشگری خوزستان شهرت دارد. روستای سراخیه با بافت سنتی خود به ونیز ایران مشهور است، چون روی آب واقع شده و تنها وسیله رفت و‌ آمد در این روستا قایق یا بلم است. اهالی روستا به زبان عربی صحبت می‌کنند.

ونیز ایران کجاست ؟
ونیز ایران کجاست ؟

در این روستا مهاجرت کمتر صورت می‌گیرد، اهالی صراخیه روستای خود و زندگی در کنار تالاب را به مهاجرت ترجیح می‌دهند. بسیاری از جوانان سراخیه با ماندن در روستا و ازدواج‌های بومی باعث افزایش جمعیت بومی آن نیز شده‌اند.

معماری روستای صراخیه، با دستان بومی منطقه ساخته می‌شود و از این جهت اهمیت زیادی دارد. این معماری در امتداد معماری سنتی منطقه بوده و ساکنان روستا با استفاده از مصالحی همچون خشت و گل و نی که تالاب در اختیارشان قرار می‌دهد خانه‌های خود را می‌سازند. اهالی دو روستای رگبه و سراخیه در دو سوی تالاب شادگان زندگی می‌کنند.

دیدن یک روستا و خانه‌های روستایی در دل تالاب، دیدن پرندگان بومی کم نظیر و برخی پرندگان در خطر انقراض جهانی همچون عقاب تالابی خالدار، عقاب دریایی دم سفید، اردک سرسفید، گیلانشاه خالدار، اردک مرمری، عروس غاز، اکراس آفریقایی و پلیکان پا خاکستری که متاسفانه هنوز شکار می‌شوند.

اردک مرمری تنها در تالاب شادگان زیست می‌کند و در جای دیگری از جهان وجود ندارد. بنابراین آنها که به پرنده نگری علاقه دارند می‌توانند سری هم به این تالاب بزنند. گذر از کنار نی‌های سبز داخل تالاب نیز در کنار شنیدن صدای آرام آب برایتان جذاب خواهد بود.

ونیز ایران کجاست ؟
ونیز ایران کجاست ؟

ارائه سرویس‌های گردشی به گردشگران از جمله مشاغل اهالی صراخیه‌ است. آن‌ها گردشگران را با قایق‌های خود به داخل تالاب می‌برند و نقاط مختلف آن را نشان می‌دهند.

دسترسی به ونیز ایران

روستای صراخیه در شهرستان شادگان و نزدیک به اهواز و آبادان در استان خوزستان قرار گرفته و همچون دیگر شهرهای جنوبی ایران از اواسط مهرماه تا اواسط اسفندماه، مطبوع‌ترین آب و هوای خود را تجربه می‌کند. در واقع این روستا 110 کیلومتر از اهواز و 63 کیلومتراز خرمشهر فاصله دارد.

اصلی ترین مسیر دسترسی روستای صراخیه و تالاب شادگان از شهر اهواز است. می‌توانید به شهر اهواز بروید و از آنجا به سمت آبادان حرکت کنید تا به منطقه دارخوین برسید. زمانی که در حال خروج از دارخوین هستید. جاده‌ای می‌بینید که شما را به سمت شهر شادگان می‌برد. از شادگان تا روستای صراخیه راهی نیست.

اقامت در شادگان

یک محوطه نسبتا بزرگ در وسط تالاب و در نزدیکی روستا قرار دارد که خشک و با دیوار گلی حصارکشی شده است. تعداد زیادی کپر (خانه‌های ساخته شده با نخل خرما) به همراه سرویس های بهداشتی برای استراحت گردشگران وجود دارد که برای اقامت کوتاه مناسب است،‌ امکان چادر زدن در این منطقه هم وجود دارد.

برای تهیه مایحتاج خوراکی خود هم می‌توانید از قایقران‌ها کمک بخواهید. هر زمان که نیاز به کالایی داشته باشید، در کم‌ترین زمان ممکن آن را به شما می‌رسانند. روستای سراخیه در ۱۱۰ کیلومتری شهر اهواز و ۶۳ کیلومتری شهر خرمشهر قرار دارد که فاصله خیلی زیادی نیست. اگر قصد ماندن در روستا را ندارید، برای اقامت شبانه خود می‌توانید به شهر اهواز یا خرمشهر برگردید.

ونیز ایران کجاست ؟
ونیز ایران کجاست ؟

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨