میدان وقت و ساعت یزد | Yazd

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

میدان وقت و ساعت یزد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با میدان وقت و ساعت یزد آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با میدان ساعت، میدان تاریخی مسجد جامع یزد در ادامه با ما همراه باشید.

یزد، اولین شهر خشتی جهان در مرکز ایران است که جاذبه های گردشگری بسیاری دارد و ما را مهمان تماشای کویر و تاریخ می کند. هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن آثار خشتی به یزد سفر می کنند تا با دیدن بناهای خشتی و حال و هوای کویری، روح دیرینه خود را سیراب نمایند و شکوه و قدمت تاریخ ایران زمین را با خود به یادگار ببرند. در سالهای اخیر شهر یزد بعنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

حسینیه و میدان وقت و ساعت و نخل مربوط به دوره قاجار است و در یزد، خیابان مسجد جامع واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۶۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

میدان وقت الساعت یا میدان ساعت یزد که برج ساعت مسجد جامع یزد است، یکی از قدیمی ترین برج های ساعت ایران و جهان به شمار می رود و بر اساس منابع تاریخی، اولین ساعت شهری ایران است. ساخت این برج ساعت به زمان قاجار بر می گردد و طاق و قوس ها، تزیینات آجری و کاشی کاری های منقوش به خطوط آیات و … به آن جلوه ای خاص داده است. این میدان از جمله بناهاي شگفت انگيز كه در كتاب تاريخ يزد نگاشته جعفر محمد جعفري از رجال قرن نهم هجري قمري از آن ياد شده برجي بوده كه ساعات شب و روز را با صداي زنگ و همچنين آواي خروس و روشن و خاموش شدن چراغ، مشخص مي كرده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اين بنا، در محله وقت و ساعت امروزي واقع بوده و شهرت اين محله به وقت و ساعت به واسطه همين برج است كه متعلق به رصدي بوده‌است. متأسفانه از رصد اكنون فقط گنبدي برجاست كه زيارتگاه شده‌است. اين رصد به وسيله سيد ركن الدين محمد قاضي ( متوفي در سال 732 ه ق) ساخته شده كه در عهد خود از رجال بزرگ و معتبر شهر يزد بوده و آثار و عمارات متعدد در آن شهر ايجاد كرده است. اكنون قبر سيد ركن الدين در شهر يزد از زيارتگاههاي مشهور است. مهمترين بنايي كه از وي در تواريخ ذكر ميشود، مدرسه و رصد و مسجد جامع يزد است.

میدان وقت و ساعت یزد
میدان وقت و ساعت یزد

بسیاری دیگر از جاذبه‌های باستانیِ شهر زیبای یزد، در محله‌ی مشهور «فهادان» قرار گرفته است. پس از گشتی که میان این مجموعه قدیمی زدید، برای استراحتی چند راهی کافه رستوران‌های اطراف میدان ساعت شوید و لحظاتی پر خاطره را در کنار همراهانتان برای خود رقم بزنید.

بخش های مختلف مجموعه وقت الساعت یزد

  • مدرسه رکنیه
  • آب انبار وقت الساعت
  • رصدخانه وقت الساعت یزد
  • برج ساعت میدان وقت الساعت یزد
میدان وقت و ساعت یزد
میدان وقت و ساعت یزد

دسترسی

برج ساعت یزد ، در مدرسه رکنیه و کنار مسجد جامع یزد نصب گردیده که از شمال به محله بازار نو، از جنوب به خیابان مسجد جامع یزد ، از غرب به محلات شاه ابوالقاسم و چهار سوق و از شرق به خیابان امام خمینی محدود می شود. محل کنونی برج ساعت یزد ، به یک میدان مربع مانند تبدیل شده که معروف به میدان وقت الساعت می باشد.

آدرس میدان وقت و ساعت یزد: استان یزد، یزد، خیابان امام، محله فهادان، میدان ساعت

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: بازدید از این میدان رایگان است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨