مقبره بی بی مریم قشم | Qeshm

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

مقبره بی بی مریم

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با مقبره بی بی مریم آشنا خواهیم کرد . برای آشنایی بیشتر با آرامگاه بی بی مریم در قشم با ما همراه باشید.

قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است. این تنها مشخصه این جزیره زیبا نیست. بلکه به جرات می توان گفت که جزیره قشم جزیره شگفتی هاست. قشم با طبیعت شگفت انگیزش یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران می باشد. قشم علاوه بر دیدنی های طبیعی بسیاری که دارد، مکان های تاریخی زیادی نیز برای دیدن دارد. جزیره قشم یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است. یکی از جاذبه های دیدنی مقبره بی بی مریم بختیاری است که در ادامه به شما معرفی می کنیم.

مقبره‌ بی‌بی مریم در روستای تم سنیتی قرار دارد و قدمت آن به سده‌ی هشت هجری قمری بازمی‌گردد. برخی این بقعه را با نام «Tomb Saint» که اسپانیایی‌ها به آن داده‌اند، می‌خوانند و با گویش محلی از آن تم سنیتی یاد می‌کنند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در این بنا می‌توان ویژگی‌های معماری سلجوقی را مشاهده کرد. جنس گنبد از مرجان‌های دریایی است و داخلش را نیز با آهک صدفی پوشش داده‌اند. درب کوتاه بقعه نیز به گورستانی وسیع باز می‌شود که روی مزارهای آن گل‌های کاکتوس کاشته‌اند. حکاکی های سنگ های این گورستان به زبان فارسی و عربی از نوع نسخ، ثلث و کوفی است.

تاریخچه بنا

سابقه تاریخی مقبره بی بی مریم در هاله ای از ابهام قرار دارد. محققان معتقدند که قدمت این مقبره به عنوان یک معبد مهری به دوران پیش از اسلام می رسد. بعضی آن را به دوران پس از اسلام و قرن پنجم و ششم هجری قمری و حکومت ایلخانان مربوط می دانند و بعضی معتقدند مقبره به قرن هشتم هجری قمری و دوره سلجوقیان متعلق است زیرا معماری این بنا شبیه سبک معماری دوران سلجوقی است. در کنار مقبره بستر خشک رودخانه ای به چشم می خورد که نشان می دهد در گذشته های دور این مکان آباد و سرسبز بوده است.

مقبره بی بی مریم
مقبره بی بی مریم

در خاک های اطراف بقعه قطعات سفالینه تاریخی مربوط به دروان های ایلخانی، صفوی و قاجار وجود دارد که قدمت بنا را نشان می دهند. این بنا در دی ماه 1377 به عنوان یکی از آثار باستانی ایران با شماره 2199 به ثبت رسیده است.

معماری بنا

در ساختن این بنا بیشتر از سنگ و سنگریزه استفاده شده است. گنبد مقبره بی بی مریم از سنگهای مرجانی ساخته شده که در نوع خود در ایران بینظیر است. دیواره داخلی گنبد با لایه ای از آهک پوشیده شده است. سقف گنبد تا حد زیادی فرو ریخته اما از زیبایی آن کم نکرده است. پایه گنبد بلند مقبره هشت ضلعی است که بر روی سازه ای چهار ضلعی از سنگ و سنگریزه سوار شده است. اتاقک داخلی این بنا هشت گوشه دارد که گچبری های زیبای آن چشم را نوازش می کند.

در درون مقبره هیچ کتیبه با نوشته ای وجود ندارد اما در جای جای دیوارهای داخلی آن آثاری از کاشی کاری هایی وجود دارد که از زیبایی این بنا در گذشته حکایت می کنند؛ کاشی هایی منقش به مینیاتور هایی که در طول قرن ها از بین رفته و آثار آنها به جای مانده است و به بنا حالتی رازگونه بخشیده اند. درب ورودی مقبره کوتاه است.

مقبره بی بی مریم
مقبره بی بی مریم

دسترسی

وسایل حمل و نقل عمومی در جزیره قشم اتوبوس و تاکسی است که می توانید با استفاده از آنها به روستای توریان بروید. روستای تم سنیتی و مقبره بی بی مریم در کنار روستای توریان واقع است.

آدرس آرامگاه بی بی مریم: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای تم سنیتی

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨