معبد تاپروم کامبوج
معبد تاپروم کامبوج

معبد اسرار آمیز تاپروم کامبوج | Temple of Toprom

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

معبد تاپروم کامبوج

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با معبد تاپروم کامبوج ، یکی از معابد اسرار آمیز این کشور آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

کامبوج در جنوب شرقی آسیا واقع شده و پایتختش شهری به نام پنوم‌ پن (Phnom Penh) می باشد. بر خلاف تصور پایتخت کامبوج شهرت زیادی ندارد بلکه مهم ترین و مشهورترین شهر این دیار انگکور (Angkor) نام دارد که شهری تاریخی و توریستی می باشد. در این استان مجموعه معابدی وجود دارد که قدمتشان به قرن دوازدهم می رسد. این معابد در ابتدا محلی بودند برای پیروان هندو اما به مرور با گرایش مردم به بودا به اماکنی برای پرستش بودا تغییر کاربری داد اما امروزه تقریبا جنبه ی دینی خود را از دست داده و به مکانی برای گردش توریست ها تبدیل شده است، معبد تاپروم هم از معروف ترین این معابد است که در یک کیلومتری شرق انگکور قرار دارد.

معبد تاپروم کامبوج
معبد تاپروم کامبوج

معبد تاپروم در کشور کامبوج یادآور دوران حکومت امپراتوری خمر در این منطقه است که بارها در فیلم های سینمایی از جمله “مهاجم مقبره” لوکیشن اصلی فیلمبرداری بوده است.

در حدود سال ۱۱۸۶ میلادی بود که آرام آرام شروع به ساخت معبد تاپروم کردند و کار ساخت آن تا اوایل قرن سیزدهم نیز ادامه داشت تا صومعه ای باشد برای مادر پادشاه یعنی جایاوارمان هفتم. کامبوجی ها از آن با نام (Rajavihara) یاد می کنند که به معنای صومعه ی پادشاه است. تاپروم در نهایت معبدی بودایی شد که در آن پیروان ماهایانا به عبادت می پرداختند.معبد تاپروم کامبوج

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


 نقش برجسته درب ورودی

این معبد 4 ورودی دارد که همه ی آن ها به محوطه ی اصلی ختم می شوند، با ورود به محوطه ی اصلی دربی بزرگ رو به روی شما نمایان می شود که در طرف آن نقش برجسته ای از راهبان و بودا در حال راز و نیاز و نیایش را به تصویر کشیده اند.

برج ها

بام معبد تاپروم به صورت برج هایی عظیم ساخته شده تا شکوه بنا را بیشتر به رخ بکشند و همچنین نمایانگر سبک کلاسیک معماری بناهای مذهبی در آسیاس شرقی باشد. بلندترین برج این معبد 65 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و در اطرافش برج های کوچکتری نیز دیده می شوند که 5 عدد آن ها شبیه به هم هستند و نمایانگر 5 اقیانوس کره ی زمین می باشند.معبد تاپروم کامبوج

بالکن

این معبد زیبا به طور کلی 350 متر بالکن دارد که پادشاهان در آن قدم زده و به تماشای مراسمی می پرداختند که در محوطه ی معبد انجام می شده است و یا در بالکن ها در آرامش به راز و نیاز می پرداختند.

حیاط معبد

حیات و محوطه ی این معبد هم از قسمت های اصلی و مهم آن می باشند که در بدو ورود گردشگران را مات و مبهوت بزرگی و شگوه معبد تاپروم می نمایند. تقریبا هر اتاق این معبد دارای یک یا چند حیاط یا بهتر بگوییم هشتی می باشد که نهایتا همه ی آن ها با راهروهایی به حیاط اصلی بنا می رسند.

مجسمه ها

با این که اغلب مجسمه های این معبد دزدیده شده اند اما هنوز هم مجسمه هایی از خدایان، موجودات افسانه ای و حیواناتی چون مار، شیر، دایناسور و… در این مجموعه دیده می شود که از جذابیت های این بنای تاریخی به حساب می آید.

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)