غذاهای محلی لرستان

آشنایی با غذاهای محلی لرستان | Lorestan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

غذاهای محلی لرستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با غذاهای محلی لرستان آشنا خواهیم کرد.پس اگر قصد سفر به استان زیبای لرستان را دارید پیشنهاد می کنیم حتما طعم غذاهای استان لرستان را برای یکبارهم که شده امتحان کنید بدون شک عاشق غذاهای سنتی لرستان خواهید شد.

استان لرستان از استان‌های غربی ایران است. خرم‌آباد بیستمین شهر بزرگ کشور است. لرستان سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده‌است. لرستان، شهری با غذاهای متنوع بسیار که می توانند با ذائقه های مختلف مطابق باشند، اگر به این شهر زیبا سفر کردید حتما غذاهای محلی آنها را امتحان کنید. در ادامه ما برخی از غذاهای محلی لرستان را به شما معرفی می کنیم.

کباب بروجرد

بروجرد یکی از شهرهایی است که امتیاز پخت بهترین کباب های ایران را به خود اختصاص داده است. در این شهر انواع کباب های کوبیده، چنجه یا برگ تهیه می شود، اما منظور از کباب بروجرد، کباب کوبیده ی آن است. گوشت سردست گوسفندی را با پیاز، جوش شیرین، نمک و فلفل ورز داده و کبابی خوشمزه از آن تهیه می کنند. استفاده از گوشت های باکیفیت و حضور کباب پزهای حرفه ای در این شهر باعث شهرت کباب های بروجرد در کشور شده است. بهترین کباب ها را می توانید از غذاخوری های معتبر بروجرد در کنار نان سنگک، سبزی خوردن و دوغ محلی نوش جان نمایید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

چزنک رغو

چزنک رغو در بین مردم لرستان به نشانه‌ی احترام به مهمان تازه از راه رسیده آماده می‌شود و یکی از غذاهای بسیار محبوب در بین مردم لرستان است. مواد تشکیل‌دهنده‌ این غذا را از نام آن می‌توان تشخیص داد. این غذای مناسبتی خوشمزه از چزنک (نان فطیر) و رغو (روغن حیوانی و محلی) تهیه‌ می‌شود که بعد از تهیه‌ی نان و قبل از سرد شدنش چند قاشق روغن محلی روی آن می‌ریزند. اغلب به این ترکیب شیره‌ی انگور یا خرما یا خاک قند اضافه می‌کنند.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

شامی کوو

یکی از لذیذترین غذاهای استان لرستان نوعی شامی با نام شامی کوو است که مربوط به شهر خرم آباد می باشد. این شامی نیز همانند شامی های دیگر نقاط ایران از سیب زمینی، گوشت چرخ کرده، پیاز و … تهیه شده و در روغن سرخ می شود. تفاوت آن فقط در سس آن است. سس شامی کوو از ترکیب رب انار، مغز گردو و سبزی های معطر درست می شود. شامی ها پس از سرخ شدن در سس قرار می گیرد.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

دلمه برگ مو بروجرد

دلمه ی برگ موی بروجرد مانند دلمه های برگ موی سنتی دیگر نقاط ایران تهیه می گردد. تنها تفاوت آن در استفاده از باقلا و ماست در کنار دیگر مواد دلمه است. همچنین استفاده از روغن حیوانی در دلمه ی بروجرد باعث خوش طعم تر شدن آن می شود.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

کوفته نخودچی

گوشت چرخ‌کرده بدون چربی، آرد نخودچی، پیاز، پودر تخم گشنیز، زعفران، شکر، روغن مایع، ادویه (نمک و فلفل و زردچوبه)، شوید و آبلیمو مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی کوفته نخودچی هستند. در دستور اصلی این کوفته رب گوجه وجود ندارد، اما اگر تمایل به افزودن آن به غذای‌تان دارید، می‌توانید در سس این غذا مقداری رب گوجه بریزید.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

آش گوشت خرم آباد

وقتی این غذا را ببینید از نام آن تعجب خواهید کرد زیرا این غذا هیچ شباهتی به آش ندارد. آش گوشت خرم آباد از غذاهای اصیل لرستان، که به آن زیربرنجی نیز گفته می شود، در واقع نوعی چلوگوشت است که معمولا در عروسی ها و عیدهای مختلف طبخ شده و درون مجمع سرو می شود. مجمع به سینی های بزرگی از جنس رویی یا استیل گفته می شود که افراد به دور آن جمع شده و غذای خود را می خوردند. برای تهیه ی این غذا گوشت گوسفند را به همراه پیاز فراوان، نمک و زردچوبه بر روی آتشی با شعله ی زیاد می پزند و برای چاشنی آن نیز از رب گوجه فرنگی استفاده می کنند. سپس گوشت ها را در لای پلو درون مجمع می ریزند. برای گرم ماندن غذا نیز تکه ای نان بر روی آن قرار می دهند. معمولا هر 3 نفر به دور یک مجمع جمع می شوند.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

آبگوشت دوگوله دودار

آبگوشت دو گوله دودار یا آبگوشت دوغ دار از غذاهای اصیل لرستان نوعی آبگوشت است که از ترکیب گوشت آبگوشتی، نخود، لوبیای سفید، بادمجان سرخ کرده، پیاز، سیر، نعناع خشک، کشک، نمک، زردچوبه و روغن مایع تهیه می شود. این آبگوشت غذای سنتی استان های اراک و لرستان می باشد و به آن آبگوشت کشک لری نیز گفته می شود.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

آش شله ماش

آش شله ماش یکی از انواع آش های خوشمزه ی ایرانی و غذاهای محلی استان لرستان است که در شهرستان درود استان لرستان تهیه می شود. در این آش نیز مانند دیگر آش های ایرانی از حبوبات استفاده می شود. برای طبخ این آش سنتی، لوبیا چیتی را از شب قبل خیس داده و برنج و عدس را نیز به مدت یک ساعت می خیسانند. سپس ماش را در ظرفی ریخته و به همراه آب گوشت می پزند. پس از نیم پز شدن ماش، عدس و برنج پخته شده را اضافه کرده و در مرحله ی بعدی لوبیای پخته شده را به غذا اضافه می کنند. پیاز، کشک، زعفران و نعناع داغ به همراه نمک، فلفل و زردچوبه مواد دیگری است که برای طعم دادن و خوشمزه تر شدن این غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

آش کلونک الیگودرز

آش کلونک یکی از غذاهای سنتی شهرستان الیگودرز است که فقط در فصل بهار‌ طبخ می‌شود. دلیل طبخ این آش در این فصل وجود گیاهی در ترکیب آن است که به‌صورت خودرو در بهار رشد می‌کند.

آش پرشکه

آش روزهای سرد لرستان که برای پخت آن از عدس، سبزی بلوک، آرد گندم، کشک، نمک و ادویه استفاده می‌شود. این آش را اغلب برای درمان بیماری‌ها مخصوصا سرماخوردگی طبخ می‌کنند.

آش پرتله

آش پرتله غذای ساده ایست که معمولا در مراسم های مذهبی این استان طبخ می گردد. مواد اولیه ی این آش شامل شیر، گندم شیر و نمک می باشد. برای تهیه ی آش پرتله، گندم شیر را پس از کوبیدن ریز می کنند و با مقداری آب بر روی اجاق قرار می دهند. در مرحله ی بعدی شیر را آرام آرام اضافه کرده و اجازه می دهند تا خوب لعاب بیندازد و جا بیفتد.

آش ترخینه

آش ترخینه یکی از غذاهای اصیل لرستان و معروف ترین انواع آش های لرستانی است که توصیه می کنیم حتما در سفر خود به این استان امتحان کنید. در این آش از ترخینه یا کشگینه استفاده می شود که خواص بسیاری دارد. کشگینه ترکیبی از بلغور گندم، کشک و سبزی معطر کوهی است که در خواربارفروشی ها پیدا می شود. نخود، لوبیا، عدس، سبزی آش (جعفری، گشنیز، شوید، نعناع و تره)، پیاز داغ، نعناع داغ، نمک و زردچوبه از جمله مواد دیگری هستند که در این آش مورد استفاده قرار می گیرند.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

دنو رو یا آش دندونی

یکی از انواع آش ها و غذاهای محلی استان لرستان است که در زمان روییدن اولین دندان کودک پخته می شود. در این آش انواع حبوبات شامل لوبیا، نخود و عدس به همراه باقلا و گندم با اندازه های مساوی ترکیب شده و پخته می شوند. لرستانی ها بر این اعتقادند که اگر این آش را به موقع درست نکنند، کودکشان در بزرگسالی دچار دنوریچه یا همان دندان قروچه می گیرد. این آش پس از پخته شدن در بین همسایه ها پخش می شود و در قبال آن هدیه ای دریافت می شود.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

سُغدو (دلمه‌ی سیراب شیردان)

طرفداران کله پاچه‌ی ایرانی مردمان لرستان طعم جدیدی از این غذا را به شما ارائه خواهند داد. سغدو که یکی از غذاهای سنتی لرستانی‌ها است، از شکنبه‌ی گوسفند تهیه می‌شود. برنج، آلوبخارا، گردو، روغن، آب و ادویه دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ی سغدو است. برای تهیه‌ی این خوراک لذیذ مواد را داخل شکنبه ریخته و با نخ و سوزن می‌دوزند. سپس روی آن آب و ادویه ریخته و روی حرارت ملایم می‌پزند.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

خورشت کلیه ترش یا قلیه ترش

یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی استان لرستان در بین اهالی، خورشت کلیه ترش می باشد. این خورشت از ترکیب گوشت گوسفند و سیب زمینی تهیه شده و از رب انار، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه برای طعم دادن به آن استفاده می شود. برای طبخ این خورشت، ابتدا گوشت ها را خرد کرده و در مقداری آب می پزند. سیب زمینی ها را پس از پختن پوست کرده و رنده می کنند. سپس سیب زمینی های رنده شده را به همراه دیگر مواد به گوشت پخته شده اضافه می کنند. اگر دارای رژیم غذایی پرهیز از گوشت هستید، در این غذا می توانید مرغ را جایگزین نمایید.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

گوله ریزه

گوله ریزه یا همان خوراک گوشت قلقلی در لرستان به دلیل افزوده شدن برنج خردشده، آرد گندم و سیب زمینی به ترکیب اصلی این غذا طعم فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است. از آنجایی‌که زمان زیادی برای طبخ خوراک گوله ریزه لازم نیست، این غذا می‌تواند در مواقعی که مهمان سرزده دارید، به سفره‌ی شما رنگ و لعاب خاصی ببخشد. گوشت چرخ‌کرده، برنج نیم‌دانه، آرد گندم، روغن، سیب‌زمینی، رب گوجه و ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) مواد مورد نیاز شما برای تهیه‌ی این خوراک خوش‌طعم است.

غذاهای محلی لرستان
غذاهای محلی لرستان

خورش سیب درختی

برای تهیه‌ی این خورشت محلی لرستان به گوشت ران گوسفندی، روغن مایع، برگ بو، پیاز، آب، نمک و فلفل، سیب درختی، پیازداغ، سرکه، شیره‌ی انگور یا خرما و نشاسته‌‌‌ی ذرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیاز است. بهتر است افرادی که از ناراحتی‌های عصبی رنج می‌برند، این خورشت را در رژیم غذایی خود جای دهند، زیرا علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام‌بخشی بر اعصاب دارد.


مقالات بیشتر بخوانید :


 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨