دریاچه سد میجران رامسر | Ramsar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

سد میجران رامسر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره سد میجران رامسر صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این سد و دریاچه زیبای آن در رامسر در ادامه با ما همراه باشید.

شهر رامسر که پیش از این سخت سر نام داشت، از سمت شرق با تنکابن، از غرب با چابکسر، از جنوب با رشته کوه‌های البرز و از سمت شمال با دریای خزر همجوار است. رامسر یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که در شمال ایران قرار گرفته است و دارای زیبایی های بکر و مناطق دیدنی بسیاری است. رامسر با برخورداری از جاذبه های گردشگری فراوان و امکانات تفریحی برای توریست ها در دامنه جنگل های سرسبز و زیبای البرز و سواحل دریای خزر از مهم ترین قطب های گردشگری کشور است. یکی از جاذبه های دیدنی سد میجران رامسر است که در ادامه به آن میپردازیم.

سد میجران رامسر
سد میجران رامسر

سد میجران، سدی خاکی است با هسته آسفالتی در ۲۰ کیلومتری رامسر که بر روی رودخانه نسارود قرار دارد. این سد که در دل کوه، مابین «اربه کله» و «دالخانی» واقع شده، زیبایی خارق العاده‌ای به منطقه هدیه داده است. وقتی از فراز جاده این سد را تماشا کنید، درست مانند این می‌ماند که تکه‌ای از بهشت از آسمان، درست وسط جنگل‌های سرسبز و انبوه رامسر به زمین افتاده است. زیبایی‌های این منطقه آنقدر زیاد و خیره‌کننده هستند که هر طبیعت‌دوستی را به وجد می‌آورد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


سد میجران در اسفند ماه سال ۱۳۸۲ به منظور تامین آب زراعی منطقه به میزان ۱۵۰۰ هکتار، توسعه و تقویت صنعت گردشگری و تامین آب نوشیدنی شهرهای رامسر، کتالم و سادات شهر به میزان ۷ میلیون‌متر مکعب ساخته شده است.

در ساخت سد میجران مصالحی نظیر سنگریزه با هسته بتن آسفالتی به کار رفته است و حجم مصالح بدنه سد ۳۸۲۵۰۰ متر مکعب است. طول تاج سد میجران تقریبا به ۱۸۶ متر و عرض تاج آن به ۸ متر می‌رسد. ارتفاع سد از بستر رودخانه ۵٫۵۴ متر و ارتفاع از پی آن ۵٫۵۸ متر است. ضخامت سد میجران در پی حداکثر به ۲۲۰ متر می‌رسد. حجم ذخیره آب در این سد بزرگ خاکی به ۸ میلیون ‌متر‌‌مکعب می‌رسد.

شاید اگر از بالا به رودخانه نسارود نگاه کنید، در نگاه اول آن را با رودخانه‌های «جنگل‌های آمازون» که همچون ماری از وسط جنگل‌های پرپشت می‌گذرند، اشتباه بگیرید. اگر می‌خواهید از دریاچه وصف‌نشدنی و روح‌نواز پشت سد نیز دیدن کنید، در جهت آب رودخانه نسارود حرکت کنید تا به دریاچه برسید.

اقامت

اگر قصد دارید شب را در این منطقه بکر و رویایی بگذرانید، پیشنهاد می‌کنیم که میهمان ویلاهای اجاره‌ای اهالی میهمان‌نواز این منطقه باشید یا در اطراف دریاچه پشت سد کمپ بزنید.

عکس از آرش نوچیان
عکس از آرش نوچیان

پیشنهاد می‌کنیم حتما اگر به رامسر سفر کردید، به این منطقه دیدنی سر بزنید. وجود جنگل‌های سرسبز و انبوه اطراف، مکانی بسیار خوش آب و هوا و سرسبز همراه با مناظر بی‌بدیل را برای گردشگران و طبیعت‌ دوستان پدید آورده تا بتوانند اوقات خوشی را در کنار دوستان و خانواده خود سپری کنند.

با توجه به این که منطقه‌ای که سد میجران در آن قرار گرفته است، منطقه‌ای حفاظتی است، شما نمی‌توانید وارد محوطه آن شوید. اما این سد آنقدر بزرگ است که از فاصله دور نیز جذابیت‌های آن قابل مشاهده باشد.

دسترسی

جاده «جنت رودبار» جاده فرعی زیبا و آسفالته‌ای است که مابین شهرهای رامسر و تنکابن قرار گرفته و از دل جنگل‌های رویایی و چشم‌نواز دالخانی می‌گذرد و در امتداد رودخانه خروشان «چالکرود» تا روستای زیبای «نمک دره» پیش می‌رود. این جاده حدودا ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به دلیل وجود جنگل دالخانی، جاده‌ایی فوق‌العاده تماشایی به شمار می‌رود.

پس از ورود به جاده جنت رودبار، پس از طی ۱۰ کیلومتر، در سمت راست جاده، جاده‌ای آسفالته به طرف جنوب «مارکوه» قرار گرفته که به نزدیکی سد میجران منتهی می‌شود. پس از اینکه کمی از این جاده را طی کنید، چشم انداز زیبا و باورنکردنی دریاچه پشت سد در پیش چشمان شما ظاهر می‌شود. پس از این که وارد روستای جذاب «تالش سرا» شدید، جاده دیگری وجود دارد که به‌وسیله آن می‌توانید به سمت تاج سد میجران بروید.

سد میجران رامسر
سد میجران رامسر

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨