روستای تمین زاهدان ، منطقه ای سبز و دیدنی

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

روستای تمین زاهدان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره روستای تمین زاهدان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این بهشت سرسبز در کویر در ادامه با ما همراه باشید.

استان سیستان و بلوچستان منطقه ای است پر از جاذبه های طبیعی بکر و دست نخورده که در میان گردشگران کمتر شناخته شده اند و آنگونه که شایسته است معرفی نمی شوند. از سواحل زیبا و بکر خلیج فارس در چابهار گرفته تا نخلستان های زیبای بلوچستان و آثار تاریخی سیستان چون شهر سوخته که ثبت جهانی شده است، همه این ها ارزش دیدن دارند. این استان با توجه به طبیعت بکری که کمتر توسط گردشگران آسیب دیده است و زیبایی خود را حفظ کرده اند در آینده ای نه چندان دور یکی از مقاصد برتر گردشگری شناخته می شود.

روستای تمین (Tamin) مرکز دهستان تمین در شهرستان زاهدان و در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی میرجاوه قرار گرفته است. تمین یکی از زیباترین روستاهایی که در قسمت شمالی قله تفتان و بالاتر از روستای بسیار زیبا و دیدنی لادیز قرار دارد. این روستا سه قسمت دارد که شامل جش، روپس، تمین بالا، تمین مرکزی و تمین پایین می شود و هر کدام از آن‌ ها در فاصله ۳۰۰ متری از هم واقع شده اند.

روستای تمین زاهدان
روستای تمین زاهدان

در روستای تمین در سیستان و بلوچستان مساحتی بالغ بر ۴ هزار مترمربع وجود دارد که معماری آن صخره ای بوده و در نوع خود بی نظیر و در واقع می توان گفت جز موارد نادر است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مطابق با اسناد و مدارک باستان شناسی که موجود است قدمت این سازه های معماری به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی باز می گردد و زمانی که شما به این روستا می روید می توانید بناهایی را که در دل کوه کنده شده اند را مشاهده کنید.

روستای تمین زاهدان
روستای تمین زاهدان

محصولات اصلی تمین شامل انجیر، توت، شاه توت، امرود (گلابی)، انگور، هلو، آلبالو، زردآلو بسیاری از میوه‌های مناطق سردسیر و نیز بادام، پسته و گردو است و از درختان خودرو نیز می‌توان به انجیر کوهی، بنه، ارچن، گز وگواتام (بادام کوهی) اشاره کرد، همچنین صیفی‌جاتی همچون گندم و جو نیز در این منطقه کاشت می‌شود.

آب و هوای روستای تمین

با توجه به موقعیت جغرافیایی روستای تمین در سیستان و بلوچستان آب و هوایی خنک و زمستانی دارد و در بیشتر فصل های سال می توان که شرایط جوی آن معتدل و دلپذیر است.

همجواری با کوه تفتان و وجود چشمه ‌های جاری، سبب حاصل خیزی و رشد انواع درخت ‌ها و میوه ‌ها در منطقه تمین شده است. پس می توان گفت که هر زمان از سال که خواستید می توانید برای بازدید از این روستا بروید.

روستای تمین زاهدان
روستای تمین زاهدان

جاذبه های گردشگری روستا

از جاذبه های تاریخی طبیعی این روستا می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • قلعه تمین
  • قبرستان تمین
  • چشمه آب معدنی موسی
  • آسیاب آبی (این آسیاب آبی مربوط به دوره قاجار است)
  • چله خانه
روستای تمین زاهدان
روستای تمین زاهدان

دسترسی

برای رسیدن به روستای تمین باید خودتان را به زاهدان برسانید. در زاهدان از ابتدای جاده میرجاوه، تاکسی‌ها و خودرو‌های گذری با کرایه ای مناسب شما را به میرجاوه می‌رسانند؛ در این جاده آسفالته، ۷۵ کیلومتر راه تا میرجاوه در پیش دارید.

مسیر ۵۰ کیلومتری میرجاوه تا تمین را هم می‌توانید با ماشین‌های گذری یا تاکسی بروید، بعد از ۴۰ کیلومتر در این مسیر به روستای «سیاه جنگل» می‌رسید و حدود سه کیلومتر جلوتر، جاده سمت راست شما را به تمین می‌رساند.

قبرستان تاریخی «هفتادملا» با قبر‌های خشتی و شکل و شمایلی منحصر به فرد در ۲۰ کیلومتری تمین قرار گرفته که برای رسیدن به آن می‌توانید با ماشین شخصی یا ماشین اهالی روستا بروید. دسترسی به این قبرستان که در غار طبیعی کمانی شکل در سینه کوه قرار دارد، با راه پلکانی ممکن شده است، پس بازدید از این مجموعه با قدمتی حدود ۸۰۰ سال را از دست ندهید.

فاصله زاهدان تا تمین روی نقشه

این روستای زیبا و سرسبز فاصله ای نه چندان زیاد تا میرجاوه دارد و شما به راحتی و با مدت زمانی حدود 1 ساعت می توانید به آن دسترسی داشته باشید. این روستا در 130 کیلومتری زاهدان واقع شده و از زاهدان تا تمین مسیری حدودا 2 ساعته پیش رو خواهید داشت.

آدرس روستا: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، 65 کیلومتری جنوب غرب میرجاوه



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨