رود كارون اهواز ، پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران | Ahvaz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

رود كارون اهواز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره رود كارون اهواز صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران در استان خوزستان، در ادامه با مجله تاپ توریست باشید.

اهواز مرکز استان خوزستان و یکی از شهرهای پر جمعیت ایران است. اهواز یکی از بهترین شهرهای ایران که جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. جاهای دیدنی اهواز که یکی از شهرهای صنعتی و نفت‌خیز کشورمان است و اکثر مردمان آن به زبان عربی و فارسی سخن می‌گویند زبانزد خاص و عام است.

اهواز در گذشته و به خصوص در ۸ سال دفاع مقدس، شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده که شاید بسیاری از آن‌ها تلخ باشد. اما امروزه این شهر بزرگ، یکی از برترین شهر‌های کشور در زمینه‌های مختلف است و مردمان غیور آن توانسته‌اند آثار خرابی حاصل از جنگ را آباد کنند. در ادامه می‌خواهیم رودخانه کارون اهواز را به شما معرفی کنیم که یکی از جاذبه های دیدنی و شاخص اهواز برای گردشگران محسوب می‌شود.

رود کارون (Karun River) پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران است. این رود در سنگ نوشته‌های باستانی کرن، کرنک و کوهرنگ نیز نامیده می‌شد و اولین تمدن‌های بشری در کنار این رود تشکیل گردیده‌ است. برخی نیز رودخانه کارون را همان رودخانه باستانی کوپرتس می‌دانند. همچنین این رود تنها رودی به شمار می‌رود که به آب‌های بین‌المللی و اقیانوس‌های جهان مرتبط است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این رود با درازای ۹۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین رود ایران است و ارتفاع سرچشمه آن به 3000 متر می‌رسد. این رود همچنین تنها رود ایران است که بخشی از آن قابل کشتیرانی است. آب آشامیدنی کلان‌شهر اهواز از رودخانه کارون تأمین می‌شود. در حاشیه این رود تمدن‌های بزرگی از ایران شکل گرفته‌ است. رودخانه کارون به غیر از تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی و تولید برق مصرفی دارای مواهب دیگری نیز است.

رود كارون اهواز
رود كارون اهواز

از جمله این مواهب اینکه این رود بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد مکان‌های تفریحی پررونق و نیز حمل و نقل کالاست به علت آنکه از طریق آن می‌توان کالاهای تجاری و صادراتی کشور را با استفاده از حمل و نقل آبی، از اهواز و حتی شوشتر تا بنادر بین‌المللی خوزستان مانند خرمشهر و آبادان منتقل کرد.

سرچشمه ها

سرچشمه شاخه‌های اصلی کارون (ارمند، کوهرنگ و بازفت)، زردکوه بختیاری در استان چهار محال و بختیاری است؛ ولی شاخه‌های فرعی آن از کوه‌های گوناگون سرچشمه می‌گیرند:

1ـ خرسان از دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد و رودخانه‌های دامنه شمالی دنا در سمیرم اصفهان

2ـ رودخانه‌های شهرستان الیگودرز لرستان.

3ـ رودخانه های گلرود و آبسرده در بروجرد.

4ـ رودخانه های تیره و ماربره از شهرستان دورود

5ـ رودخانه‌های شهرستان فریدونشهر اصفهان.

مهم‌ترین شاخه فرعی کارون، رود دز است که پس از عبور از استان لرستان وارد خوزستان شده و پس از عبور از کنار شهر دزفول زمانی که به خرمشهر می‌رسد، دو شاخه شده، یک شاخه آن به اروند رود در مرز ایران و عراق می‌ریزد و دیگری با ادامه مسیر به خلیج فارس می‌ریزد. پیچ و خم‌های موجود در سر راه این رود، خوزستان را به جلگه‌ای بی‌نظیر تبدیل کرده‌ است.

سدهای مختلفی بر روی این رودخانه ساخته شده‌اند که مهم‌ترین آنها، سدهای کارون ۱، کارون ۳، کارون ۴، مسجد سلیمان و در پایین‌تر، سدهای گتوند علیا و سد تنظیمی گتوند می‌باشند.

رود كارون اهواز
رود كارون اهواز

جذابیت های لب کارون

از جمله مهمترین جاذبه های توریستی رود کارون می توان به سازه های آبی شوشتر و پل سفید اهواز اشاره کرد که توصیه می کنیم حتما از آنها بازدید کنید. برای آشنایی بیشتر با این دو جاذبه شاخص میتوانید سری به لینک های زیر بزنید؛

زندگی بسیاری از مردمی که در حاشیه اهواز زندگی می‌کنند به کارون و جاری بودن آبش بستگی دارد، برای مثال گاومیش‌های این منطقه باید در آب کارون زندگی کنند وگرنه قادر به تحمل دمای بدن خود نیستند.

امروزه به دلیل انتقال آب کارون به برخی شهرهای دیگر و کم شدن حجم آب رود بنا به چند دلیل مختلف، دیگر امکان کشتیرانی در آن وجود ندارد. رودی که زمانی محل تردد کشتی‌ها و از راه‌های آبی بین‌المللی تجاری به شمار می‌رفت و عظمتش در فرهنگ منطقه و شعر و ترانه‌های فولکلور پیدا بود اکنون تبدیل به رودی بسیار کوچک شده و باعث پیامدهایی منفی نظیر مهاجرت روستائیان، از بین رفتن دام‌ها و زمین‌های کشاورزی شده است.

شب گردی در کنار جاده ساحلی اهواز، در کنار ده پل زیبای کارون در اهواز و دیگر نقاط بسیار دیدنی است. فضایی که کارون در هر شهر ایجاد می‌کند، حال و هوای خاصی دارد و برای گردشگران بسیار جذاب است.

رود كارون اهواز
رود كارون اهواز

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨