دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

بکرترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر تالش ، گیلان | Talesh

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های تالش

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های تالش ، یکی دیگر از شهرهای بکر و دیدنی استان گیلان اشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا درباره این شهر سرسبز و زیبا بیشتر بدانیم.

تالش شهری‌ست مملو از جاذبه‌های دیدنی همچون آبشار ورزان، دریاچه سراگاه، غار سوباتان، رودخانه کرگان رودو … که دیدن هر کدام از آن‌ها باعث شگفتی و به وجد آمدن شما می‌شود. این شهر زیبا نام خود را از قوم تالش گرفته و به استناد منابع و شواهدی بسیار، بازمانده اقوام کادوس باستان و از همسایگان دیرین قوم گیل است؛ تالش از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا و از جنوب به رودبار و از شرق به دریای خزر و انزلی محدود شده است.

پارک جنگلی گیسوم

فاصله جنگل و ساحل در پارک جنگلی گیسوم تالش بسیار کم است و با گذر از میان جنگل میتوانید به دریا و ساحلش برسید. گیسوم در ۸۰ هکتار تنوع گیاهی فراوانی دارد و یکی از زیباترین جنگل های شمال ایران به حساب می‌آید. در این منطقه ۷۶ گونه گیاهی وجود دارد و از آنجایی که منطقه گردشگری محبوبی محسوب می‌شود همه امکانات رفاهی در آن فراهم شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


از آلاچیق و مکان های مناسب کمپ کردن بگیر تا رستوان، فروشگاه های صنایع دستی، تفریحات دریایی مثل جت اسکی و ویلاهای ساحلی. در سفر به گیسوم نباید دیدن آبشار ویسادار را از دست داد، ضمن اینکه این منطقه با قلعه رودخان و اسالم هم فاصله ای ۱۰ کیلومتری دارد.

دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

منطقه ییلاقی دو خاله کوه تالش

یکی از روستاهای ییلاقی در تالش بوده که مردم منطقه تنها برای ییلاق و فصل های گرم سال از آن استفاده می کنند. منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش از جاذبه های تالش گیلان است که در فصول پر بارش و برفی خالی از سکنه می شود.

دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

منطقه ییلاقی سوباتان تالش

 منطقه ییلاقی سوباتان که در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار از توابع تالش قرار دارد یکی از زیباترین جاهای دیدنی تالش است و اگر در این منطقه حضور پیدا کنید تا چشم کار می‌کند دشت‌های وسیع سرسبز و دره‎های زیبا و بی انتها را در مقابل چشمانتان خواهد بود.این منطقه ییلاقی در اتفاعات ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و با ورزش باد از سمت شمال در تابستان به دمایی بسیار خنک تا نزدیکی صفر درجه می‌رسد.

دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

غار سوباتان

یکی دیگر از دیدنی های تالش غار سوباتان می باشد ، این غار در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان واقع شده است که به نام گنج‌خانه نیز معروف است. برای دسترسی به این غار راهنما لازم است، پیاده‌روی سبک ۱۵ دقیقه‌ای از روستا لازم است، مسیری به رنگ سبز که با شقایق‌ها رنگ‌آمیزی شده بود و هوایی بی‌نظیر که همه را از خود بی‌خود می‌کند.

غار گنج‌خانه بین صخره‌هایی به ارتفاع ۵ تا ۱۵ متر پنهان بوده و عرض این دیواره صخره‌ای بیش از ۲۰۰ متر است.پس از ورود به غار و صعود تنوره‌ای به دهانه غار می‌رسیم، شکافی به عرض حدود ۳۰ سانتی‌متر مانع از ورود به غار می‌شود. دهانه غار سوباتان باریک است و برای طبیعت‌گردی مناسب نیست گویا این غار به طور کامل گشایش نشده و مکان مناسبی برای غارنوردان است.

دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

پارک جنگلی سیاه داران

شهرستان تالش (هشتپر )با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص از یک سو به چشم انداز جلگه , شهر و دریا و از سوی دیگر به کوهپایه های پوشیده از جنگل منتهی می باشد و مکان ها و جاذبه های دلپذیر گردشگری بسیاری دارد که یکی از این مناطق روستا ی سیاه داران است که در گذشته دارای درختان عظیمی از بلوط که بزرگ و سر به فلک کشیده بوده اند و از طرف دیگر توده عظیم درختان مانع ورود افراد به داخل روستا(جنگل ) می شد و بنابراین این منطقه با نام منطقه پوشیده از درختان سیاه(بلوط و آزاد) بعد از ساکن شدن افراد ییلاق نشین, آن روستا به “سیا داران” معروف گشت .

این منطقه در جنوب غربی شهر تالش (هشتپر ) واقع می باشد که در سالهای اخیر توسط شهرداری تالش به محدوده ای برای گذاران اوقات فراغت و تفریح تبدیل شده است .

پس از احداث راه و پله گذاری بخش هایی از دامنه این تپه در بلندترین نقطه آن تفریحگاهی بکر و دیدنی با امکاناتی جون رستوران , آلاچیق, سرویس بهداشتی بر پا گردیده است و سپس طرح سورتمه جنگلی ریلی در دامنه های پوشیده از جنگل تاسیس شده که عبور از مسیر آن برای مسافران بسیار هیجان انگیز و جالب می باشد ضمن آنکه در داخل محدوده پش از عبور از مسیر حیاط وحش طبیعی ایجاد شده وحیواناتی مثل آهو و غزال وحشی قابل روئت می باشند.

دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

دریاچه سراگاه تالش

در نزدیکی پارک جنگلی سیاه داران، می توانید به تماشای یکی از زیباترین مناظر تالش بروید، دریاچه ای به نام سراگاه، که با انعکاس زیبای جنگل های اطرافش، زیبایی طبیعت را دوچندان می کند.

آب این دریاچه از چشمه های زیر زمینی تامین می شود و در کنار بازدید از دریاچه، می توانید از شالیزارهای اطراف هم دیدن کنید. از طبیعت بی نظیر و آب و هوای دلچسب تالش که بگذریم، این شهر بناهای تاریخی ازشمندی هم دارد که قدمت آن ها به هزاران سال پیش باز می گردد.

دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

آبشار ورزان

آبشار ورزان یا ورازان در استان گیلان واقع شده است. این آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود 4 کیلومتر است. آب رودخانه ورزان یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار است که از چشمه‌های بالا دستی ییلاق سرچشمه گرفته و در مسیر خود هنگام ریزش از صخره‌های عظیم ورزان آبشار زیبا و دیدنی که ارتفاع آن بیش از 100 متر است را تشکیل می‌دهد.

دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

رودخانه کرگان رود تالش

به جرعت می‌توان گفت رودخانه «کرگانرود» جزو معدود رودخانه‌های خروشانی محسوب می‌شود که عنوان بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه ناحیه غربی استان گیلان را از آن خود کرده و دارای سه سرشاخه اصلی به نام‌های آق اولر، وزنه سر و رزه چای می‌باشد. طول شاخه اصلی رودخانه ۴۲/۵ کیلومتر است و دارای آب خنک و گوارای‌ست و متوسط آب‌دهی سالانه آن حدود ۸ مترمکعب در ثانیه تعیین شده. این رود در ماه‌های خرداد تا مهر تا حدودی کم‌آب می‌شود.

دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

کاخ ییلاقی سردار امجد

کاخ زمستانی نصرت اله خان سردار امجد از مهمترین بناهای حکومتی گیلان در شهر تالش(هشتپر ) به شمار می رود . سردار امجد که از اواسط دوره ی ناصرالدین شاه قاجار تا انقلاب مشروطه حاکم کرگانرود تالش بود, از قدرت و نفوذ زیادی در منطقه تالش برخوردار بود و برای قدرت نمایی و تدارک مکانی مناسب برای پذیرایی از بزرگان و درباریان قاجار تصمیم به ساخت این بنا می گیرد.

بنابر روایت منابع محلی احداث و تکمیل این بنا ۲۵ سال به طول انجامیده است. این بنای آجری با نمای بیرونی آبی رنگ و به همراه طاق نماها و درگاه های هلالی توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند. طبقه اول این بنا , دارای دو درب ورودی بزرگ در شمال و جنوب است که قرینه بصورت چهار پنجره بزرگ در طبقه دوم نیز در چهار جهت تکرار شده است . طبقه سوم دارای چهار کلاه فرنگی با پنجره های بادگیر است.

دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

قلعه صلصال تالش

حوالی شهر تالش، در بلندای روستای سرسبز« قلعه دوش»، بالای صخره ای بلند و خوش آب و هوا، قلعه ی هزارساله ای خودنمایی می کند که یکی از جذاب ترین بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی تالش به شمار می رود. با ورود به درگاه اصلی قلعه صلصال ، قسمت های داخلی قلعه مانند: ارگ قلعه، اقامتگاه حاکم قلعه، آب انبار و جایگاه نگهبانان و شبکه ی آب رسانی را می توانید ببینید. به جرات می توان گفت تماشای بخش های مختلف این قلعه می تواند شما را به مسافری در زمان تبدیل کند.

دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

آتشکده ایسپیه مزگت

بنای ایسپیه مزگت باقی‌مانده یک آتشکده قدیمی و بزرگ در دیناچال تالش است. تمامی نشانه‌های معماری و کاربردی آن عملکرد مذهبی این بنا را تأیید می‌کند. این بنا در دوران پس از اسلام احتمالاً بعد از قرن سوم هجری به مسجد تبدیل شد و ظاهراً تا مدت‌های مدید مورد استفاده قرار می‌گرفته است. گذشته از اهمیت تاریخی و معماری بنا اینکه در اطراف آن باید شهری بزرگ وجود داشته باشد.

بازسازی این بنا و تعریف حریم حفاظتی و برنامه عملیاتی می‌تواند هویت آن را روشن‌تر ساخته و مجدداً زندگی را به این محل بازگرداند. بنای تاریخی اسپیه مزگت ایسپیه مزگت از دو کلمه «ایسپی» در زبان تالشی به معنای سفید و «مزگت» در زبان اوستا به معنای مسجد تشکیل شده است.

ایسپیه مزگت در دهکده کیش خاله در شمال آبادی دیناچال از آبادی‌های جنوب اسالم در فاصله حدود 22 کیلومتری جنوب شهر تالش واقع شده است. بنای مذکور در کرانه شمالی دیناچال رود و در یک و نیم کیلومتری شرق جاده تالش – انزلی واقع شده است. این بنا را می‌توان یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی گیلان دانست.

دیدنی های تالش
دیدنی های تالش

مقالات بیشتری بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)