دیدنی های بندر لنگه
دیدنی های بندر لنگه

دیدنی های بندر لنگه ☀️ هرمزگان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های بندر لنگه

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های بندر لنگه در استان هرمزگان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

بندر لنگه یکی از بنادر مهم جنوب ایران، در استان هرمزگان می باشد که در 192 کیلومتری بندرعباس قرار گرفته است. آب و هوای آن مانند سایر شهرهای ساحلی مرطوب و تابستانهای شرجی و گرمی دارد . این بندر یکی از بنادر زیبای ایران  می باشد که به عروس یا مروارید خلیج فارس هم شناخته می شود. بندر لنگه آثار تاریخی و باستانی زیادی دارد که ارزش تاریخی این شهر را بیان می کند و دیدنشان خالی از لطف نیست.

سایه خوش بندر لنگه

سایه‌خوش محلی است که در آن صحرا به دریا می‌پیوندد. منطقه بیابانی سایه‌خوش در نزدیکی خلیج فارس قرار دارد. این منطقه صحرایی به دلیل شکل‌ عجیب صخره‌ها و سکوت و آرامش زیادش شناخته‌شده‌ است. کلوت‌های جالب سایه‌خوش بر اثر فرسایش آب و باد شکل متفاوتی دارند. نخلستان‌ها نیز جلوه‌ای زیبا به این منطقه بخشیده‌اند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دیدنی های بندر لنگه

مسجد ملک بن عباس بندر لنگه

به احتمال زیاد بنای اولیه مسجد ملک بن عباس در زمان تیموریان پایه‌ریزی شده بوده است، که دو بار در زمان صفوی و قاجاریه مورد بازسازی قرار گرفته است. ساخت مسجد توسط استاد محمد نامی (معمار مناره‌های بارگاه امام علی (ع) به صورت مسجد یک ایوانی با قوس‌ها و طاق‌های دو ابرویی با سبک هندی آغاز شده است.

شبستان مسجد دارای یک ردیف ستون است که ۶ عدد از ستون‌ها در داخل و ۲ ستون در دو جانب آن قرار دارد، پا ستون‌ها با آجرهای قالبی از گچ با نقوش زیبا تزیین شده است. ایوان مسجد هم دارای ۶ ستونه و ۲ درگاه در دو سوی ایوان است.

گچ‌بری سقف شبستان و ایوان مسجد، ترکیبی از قالب‌گیری و قطعات گل و بته است و نماسازی آن با گچ مزین شده است. نکته جالب در مورد این بنا انحراف مناره آن است که شکل کج این مناره باعث شده تا به این مسجد لقب برج پیزای ایران داده شود.

دیدنی های بندر لنگه

عمارت فکری

این خانه در اواخر دوره قاجاریه به دست «عبدالواحد فکری» از تجار معروف این شهر ساخته شد و روزگاری به‌عنوان سکونت‌گاه و مرکز تجارت و بازرگانی بندر لنگه شهرت داشته است. در ساخت این بنا دو بخش اندرونی و بیرونی برای اسکان خانواده فکری و پذیرایی از مهمانان و تجار در نظر گرفته‌ شده است.

وجود پنج بادگیر، 2 زیرزمین، 25 اتاق و حیاط مرکزی از جلوه‌های زیبای خانه قدیمی فکری است. سنگ، ساروج و گچ مصالح بکار رفته در ساخت خانه فکری است. سقف این بنا نیز از تیرهای چوبی و از جنس چوب چندل آفریقایی و حصیرهایی بافته‌شده از برگ درخت خرما و نی با پوشش کاه‌گل است.

قرار گرفتن خانه فکری در ارتفاع پنج‌متری از سطح زمین و وجود راه روها و بادگیرها در کنار معماری ویژه‌ی این بنا از دلایل تهویه و خنکی هوای داخل این خانه است.

دیدنی های بندر لنگه

مسجد شیخی بندر لنگه

مسجد شیخی در سمت شرق بازار مساح واقع شده است. این مسجد از بناهای دوره زندیه است. مسجد چندبار تعمیر، باسازی و توسعه داده شده و که تاریخ آخرین بازسازی به سال ۱۴۱۱ هجری قمری می‌رسد. شبستان و ستون‌های این مسجد از جهت به کار بردن قطعات سنگ‌تراشی شده نقوش گل و بوته قابل ملاحظه است.

پوشش تزیینی تاق و سردرها و زینت کاری رواق‌ها با قطعات سنگ تراشیده شده آهکی با ظرافت خاصی صورت گرفته است. نقوش این رواق‌ها، از سبک نقش و نگار هندی متاثر است. سقف مسجد از چوب مخصوصی به نام صندل یا (چندل) ساخته شده است که از هندوستان و مومباسا آورده می‌شد.

دیدنی های بندر لنگه

قلعه شیخ سلطان بندر لنگه

این بنای تاریخی در بندر مغویه واقع شده‌ است و متعلق به شیخ سلطان المرزوقی یکی از حکمرانان منطقه و رئیس قبیله المرازیق و حاکم مغویه می‌باشد و به شیخ سلطان المرزوقی مشهور است. ساختمان قلعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی بوده که قدمت حیاط اندرونی از بیرونی بیشتر است.

این بنا در ۲ طبقه و در قسمت‌هایی نیز در ۳ طبقه ساخته شده و دارای تعداد زیادی اتاق به همراه حمام سنتی، یک برج نگهبانی و ۲ بادگیر می‌باشد. ساخت این بنا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری پایان یافته‌است. این کاخ زیبا از یادگار حکمرانان مرزوقی از قبیله العجمان که در منطقه مغویه و بندر لنگه از توابع استان هرمزگان حاکم بودند باقی مانده‌است.

دیدنی های بندر لنگه

مسجد افغان

این مسجد در محله افغان بندر لنگه قرار دارد و یک شبستان زمستانی و یک شبستان تابستانی دارد که ستون های آن با گچبری قالبی زیبا و برجسته شده است. تاریخ ساخت این بنا سال 1270 هـ.ق است.

دیدنی های بندر لنگه

قلعه لشتان بندر لنگه

این قلعه در۶ کیلومتری شرقی بندر لنگه قرار گرفته و تاریخ بنای آن سال ۹۰۴ ‏هجری قمری است. با توجه به تاریخ مذکور، گروهی معتقدند که ساخت این بنا به زمان سلطه و قدرت پرتغالی ها بر خلیج فارس مربوط است. جمعی نیزعقیده دارند، این قلعه در عهد هخامنشی احداث شده وبیش از۲۰۰۰ سال قدمت دارد.

در حال حاضر، به جز حصار بند و آثار مخروبه دیوارها، اثردیگری از ساختمان قلعه باقی نمانده است. در داخل قلعه لشتان، چندین قبرستان، دهها برکه آب و انبار آذوقه و آثار فراوان دیگری به جای مانده است. دخمه های سنگی، شبیه به غارهای انسانهای غارنشین در ارتفاعات مجاور آن وجود دارد که شباهت زیادی به دخمه های غار چهل خانه ودخمه های فوقانی ارتفاعات شمالی بندر طاهری (سیر اف) دارد.

دیدنی های بندر لنگه

برکه دریا دولت

آب انبار تاریخی برکه دریا دولت، بعد از آب انبار (کل) گراش در استان فارس و آب انبار (سردار) محله راه ری شهر قزوین به‌ عنوان سومین برکه بزرگ ایران است. برکه دریا دولت آب انباری تاریخی در کناره بندر کنگ از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان است.

به خاطر بزرگی غیر قابل تصور این برکه «دریا دولت» نامیده شده‌ است. این آب انبار که محل جمع‌آوری آب آن به صورت دایره‌ای است قطری ۲۸ متری دارد و عمق آن نیز ۱۴ متر است. نیمی از این آب انبار دارای سقف است اما به دلیل بزرگی، نیمه‌ دیگر آن سقف ندارد.

دیدنی های بندر لنگه

آبشار بدو بندر لنگه

آبشار بدو یکی از مکان های دیدنی در بندر لنگه است که بخش شمالی روستای لمزان قرار دارد. این آبشار در ۵۰ کیلومتری شمال غرب بندرعباس قرار دارد و عده ای آن را به نان سرچشمه می شناسند. این آبشار به صورت پلکانی به سمت پایین حرکت می کند. دسترسی به بخش خشکی این آبشار از طریق روستای لمزان صورت می پذیرد. شکل پلکانی این آبشار سبب شد تا مناظر زیبایی در این بخش خلق شود.

دیدنی های بندر لنگه

چشمه آب گرم بادون

چشمه آب گرم بادون در مسیر بندر لنگه به روستای گزیر قرار دارد. آب این چشمه از شکاف سنگ های مارنی از زمین خارج می شود. در اطراف چشمه، استخری احداث شده که آب آن به مصرف کشاورزی می رسد.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)