دیدنی های بندر دیلم
دیدنی های بندر دیلم

جاذبه های دیدنی بندر دیلم ، استان بوشهر | Bandar Deylam

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های بندر دیلم

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های بندر دیلم در استان بوشهر آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

دیلم شهرستانی است که آوازه اش با شرجی و گرما، تجارت و دریانوردی، صید ماهی و میگو و غذاهای بومی و محلی همچون قلیه ماهی، مچبوس ماهی، لِلَک عجین شده است.

دیلم شهرستانی است با آوازه ای خوش که حدود ۲۷۳۵ کیلومتر مربع مساحت و قریب ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد و شمالی ترین شهرستان استان بوشهر و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

شهرستان دیلم با سه استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از استان فارس همجوار است و از سمت جنوب به شهرستان گناوه و ازشمال با شهرستانهای گچساران، هندیجان و بهبهان همجوار است و ۶۵ کیلومتردهم با ساحل نیلگون خلیج همیشه فارس همجواری دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و امام حسن و دو شهر بندری دیلم و امام حسن بوده و دارای ۳۷ روستا از عامری در شمالی ترین نقطه آن تا شیرونک در جنوبی ترین نقطه آن است.

پلاژ و ساحل ماسه ای  بندر دیلم

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ابندر دیلم که همه ساله مسافران و میهمانان زیادی را از سراسر کشور به این خطه می کشاند پلاژ فوق العاده زیبا و ماسه ای بندر دیلم است که دارای ماسه های نرم و یک دست بوده واز خور یُفره (آبراه اصلی دیلم) تا خور جِن (یکی از خورهای معروف دیلم) کشیده شده و بدون اغراق می توان گفت که یکی از بی نظیرترین سواحل استان و حتی کشور بحساب می آید.

وسعت ساحل زییای دیلم و ماسه های نرم آن موجب شده تا مسافران نوروزی همه ساله با خودروهای خود تا کنار آب رفته و از نزدیک از دریا و هوای مطبوع بهاری لذت ببرند و به شنا در دریا،قایق سواری،اسب سواری، موتورسواری و ماشین سواری بر روی ماسه های نرم ساحلی بپردازند و با پرواز بادبادکها بر فراز آسمان نیلگون خلیج فارس لحظات خوشی را در کنار خانواده خود سپری کنند.

دیدنی های بندر دیلم
دیدنی های بندر دیلم

قلعه حصار دیلم

قلعه حصار قلعه‌ای تاریخی است که با ۴۰۰۰ متر مربع مساحت، در روستای حصار از توابع شهرستان دیلم قرار دارد. حدود ۱۱۰ سال پیش، این قلعه توسط آقا خان لیراوی و حاکم دهقان لیراوی ساخته شد. چهار برج قلعه محل نگهبانی تفنگ‌چیان خارک بوده‌ است.

همچنین ۱۵ اتاق و یک حمام هم در این قلعه وجود دارد که حمام آن دارای خزینه با آب گرم بوده است. سقف را با بوریا و چوبی بسیار محکم به نام چندل پوشانده‌اند. در ساخت اتاق‌ها نیز از چوب ساج و ملاتی محلی به نام چاری استفاده شده ‌است. این بنا از قلعه‌های زیبای حاشیه خلیج فارس به‌شمار می‌رود.

دیدنی های بندر دیلم
دیدنی های بندر دیلم

 بندر امام حسن

بندر امام حسن در 30 کیلومتری شهرستان دیلم با وجود تفرجگا ها و جاذبه های گردشگری مکان مناسبی برای اقامت مسافران نوروزی است.وجود پارک ساحلی خلیج فارس، پارک سینیز، نخلستان و بقعه امامزاده امام حسن(ع) از مکان های دیدنی این شهر است.

پارک ساحلی خلیج فارس و سینیز و همچنین چشم انداز غروب زیبای خورشید از کنار نخلستان امام حسن در کنار تاسیسات عظیم نفت فلات قاره جلوه زیبایی به این بندر داده و آنرا جزو یکی از سواحل زیبای استان بوشهر و از مناطق دیدنی شهرستان دیلم کرده است.

دیدنی های بندر دیلم
دیدنی های بندر دیلم

بندر تاریخی حماد

بندرحماد در شمال بندردیلم از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان است که با طبیعت زیبا و بِکر،سایه سار درختان کهور،آرامش و سکوت جزیره،نرمی ماسه های دست نخورده و غروب زیبای خورشید جلوه ای وصف ناپذیریی از خلقت خالق یکتا را برای هر دوستدار طبیعت و گردشگری ترسیم کرده است.

وجود انواع‌ گَبگابهای(خرچنگ)کوچک و بزرگ،گُچ(صدف)‌،گوش‌ ماهی،حلزون‌ و “شِلَمبو”(نوعی‌ ماهی‌ دوزیست‌)‌ از دیگر زیبایی های این بندر تاریخی و قدیمی است.

دیدنی های بندر دیلم
دیدنی های بندر دیلم

بازار کویتی ها و بازارچه ساحلی

بازار کویتی ها در مرکز شهر و بازارچه ساحلی در انتهای خیابان ساحلی جنوبی ازدیگر جاذبه های گردشگری و قابل سرمایه گذاری بندر دیلم است و یکی دیگر از عوامل حضور مهیمانان و گردشگران نوروزی در این منطقه وجود همین دو بازار مهم و معروف دیلم است.

دیدنی های بندر دیلم
دیدنی های بندر دیلم

اسکله صیادی و تجاری دیلم و بازار ماهی فروشان

اسکله صیادی و تجاری بندر دیلم و همچنین بازار ماهی فروشان ازدیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان بوده که موجب شده تا گردشگران با حضور در کنار لنجهای صیادی و باری و تماشای خور و لنجها و قایق ها و خرید ماهی و میگوی تازه از این بندر زیبای جنوبی لذت ببرند.

دیدنی های بندر دیلم
دیدنی های بندر دیلم

کمپینگ ساحلی بندر دیلم

وجود سه کمپینگ اقامتی در خیابان ساحلی، کنار بازارچه ساحلی و گلزار شهدای گمنام شهرستان که دارای پارکینگ،آلاچیق، آبخوروی، تانکرهای مخصوص و شستشو، اقامتگاه مناسب و امن، مساجد قلعه و اشرف و نور، رستوارنها و کبابی ها و امکان فروش مواد غذایی، سرویس های بهداشتی و حمام عمومی فضای مناسب و امنی را برای اقامت و حضور طولانی مدت گردشگران و میهمانان در ایام نوروز و سایر ماههای سال فراهم کرده است.

دیدنی های بندر دیلم
دیدنی های بندر دیلم

اماکن تاریخی و مذهبی شهرستان دیلم

بندر مهروبان که خرابه های آن از اوایل دوره اسلام در دل تپه های روستای شاه عبداله، تل و تپه های بجا مانده، شهر تاریخی سی نیز مربوط به دوره ساسانیان که در میانه روستاهای حصار و گاودار و بنه احمدون و بندر امام حسن قرار دارد، بندر تاریخی حماد مربوط به دوره صفویه ، قلعه آقاخان لیراوی معروف به قلعه حصار از آثار تاریخی دوره قاجاریه در روستای حصار از اماکن تاریخی بندر دیلم است.

بقعه متبرکه سید محمد جبل عاملی در دیلم، عمارت تاریخی حاج رییس التجار در عمارت قلعه دیلم، عمارت دیلمی پور در خیابان ساحلی دیلم، تپه تل کم مربوط به دوره ساسانیان در روستای عامری، امامزاده امام حسن در شهر امام حسن، امامزاده بی بی حلیمه در روستای گاودار از جمله اماکن تاریخی و مذهبی این شهرستان است.

کاروانسرای حاج حسن خان لیراوی بین روستای باستین و بی بی حکیمه مربوط به عصر قاجار، قلعه چاه تلخ در روستای چاه تلخ مربوط به عصر قاجار، قلعه آقاخان مسیح خان در روستای باستین، آب انبارهای سنگ و ساروج در محوطه تاریخی اسلجان در روستای شهرویران، چاه سنگی در محوطه باستانی سینیز(بندرامام حسن) و تو پیرو مربوط به دوره زندیه در گره، از دیگر آثار تاریخی در شهرستان دیلم است.

پارک جنگلی عامری که در 15 کیلومتری شمال دیلم واقع شده از دیگر جاذبه های تفریحی و گردشگری این شهرستان بوده که این روزها پذیرای گردشگرانی از بندر دیلم و شهرستانهای همجوار از جمله گچساران، امیدیه،گناوه، هندیجان و ماهشهر است.

دیدنی های بندر دیلم
دیدنی های بندر دیلم



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)