معرفی دانشگاه سیستان و بلوچستان ، زاهدان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دانشگاه سیستان و بلوچستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره دانشگاه سیستان و بلوچستان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با یکی از زیباترین دانشگاه های ایران در ادامه با ما همراه باشید.

زاهدان یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان سیستان و بلوچستان است. این شهر در منطقه بلوچستان قرار دارد. نام پیشین شهر «دزدآب» بوده که در زمان رضا شاه به «زاهدان» تغییر یافته‌ است. زاهدان شهری نوبنیاد است که در نزدیکی مرز کشور پاکستان واقع شده‌ است. این شهر از طریق راه زمینی از سمت شمال به مشهد و از سمت جنوب به چابهار مرتبط است.

دانشگاه سیستان و بلوچستان (University of Sistan and Baluchestan) دانشگاهی مادر در منطقه جنوب شرق کشور در زاهدان می‌باشد که یکی از مجهزترین دانشگاه‌های سراسر کشور است. این دانشگاه فعالیت خود را با تاسیس رشته راه و ساختمان از سال ۱۳۵۳ تحت عنوان دانشگاه زاهدان آغاز کرد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این دانشگاه در حال حاضر دارای ۱۶ دانشکده مصوب است که از این تعداد ۱۱ دانشکده و دو پردیس دانشگاهی فعال است که در ۷۰ گروه آموزشی و در سه مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در ۴۱۵ رشته گرایش دانشجو می‌پذیرند.

بیش از ۱۲ هزار دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر مشغول به تحصیل هستند که بر اساس آمار اعلام شده از سوی این دانشگاه ۵۵ درصد از دانشجویان این دانشگاه را زنان و ۴۵ درصد آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهد.

زیباترین دانشگاه کشور

دانشگاه سیستان و بلوچستان به دلیل فضای سبز و بکری که دارد، به عنوان زیباترین دانشگاه ایران شناخته شده است. مساحت کل دانشگاه ۱۹۴ هکتار و زیربنای مفید آن ۱۸۵۰۰۰ متر مربع است.

زیربنای در حال احداث  ۴۶۲۰۰ متر مربع و دارای بیش از ۸۰ هکتار فضای سبز که بخش عمد‌ه ای از سال به عنوان فضای مطالعه رو باز مورد استفاده دانشجویان قرار می‌گیرد.

دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشگاه سیستان و بلوچستان

سرانه فضای سبز در دانشگاه سیستان و بلوچستان ۳۵ متر مربع برای هر نفر است و این در حالی است که میانگین همین سرانه در سایر مراکز کشور ۷ مترمربع برای هر نفر است. این دانشگاه دارای زیباترین پردیس که شامل ۵ پارک اصلی با غرفه‌ها و رستوران‌های مختلف و بیش از ۲۰ بوستان مطالعه است.

تاریخچه

این دانشگاه فعالیت خود را با تاسیس رشته راه و ساختمان در سال ۱۳۵۳ در شهر زاهدان آغاز کرد و در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۶۸ دانشکده‌های دریانوردی چابهار، علوم پایه و کشاورزی زابل تاسیس شد و در سال ۱۳۷۰ بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، دانشسرای عالی زاهدان با این دانشگاه ادغام شد.

در سال‌های ۱۳۷۷ دانشگاه زابل، ۱۳۸۱ دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، ۱۳۸۶ دانشگاه ولایت ایرانشهر و در سال ۱۳۹۱ مرکز آموزش عالی سراوان از دانشگاه سیستان و بلوچستان جدا شدند و در قالب دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مستقل به فعالیت خود را ادامه دادند.

دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۸۴ به عنوان دانشگاه مادر استان توانست با احراز شاخص‌های لازم به جرگه دانشگاه‌های توسعه یافته کشور بپیوندد و از نظر تشکیلاتی در ردیف دانشگاه‌های رده الف کشور قرار گیرد.

دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشگاه سیستان و بلوچستان

کتابخانه مرکزی دانشگاه

کتابخانه مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان دارای دو سالن مطالعه ویژه خواهران و برادران است. سالن مطالعه برادران در طبقه سوم و سالن مطالعه خواهران در طبقه چهارم ساختمان شماره ۱ این دانشگاه واقع است.

گنجایش سالن‌های مطالعه عمومی ۷۰۰ نفر و گنجایش سالن‌های مطالعه اختصاصی ۲۰۰ نفر است. این سالن‌ها همه روزه فعال و در ایام امتحانات ساعات کار سالن‌ها بسته به نیاز دانشجویان افزایش می‌یابد.

همچنین این دانشگاه دارای ۳ پژوهشکده از جمله پژوهشکده نانو فناوری، پژوهشکده علوم زمین و جغرافیا پژوهشکده علوم باستان شناسی و همچنین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی زیادی است.

از جمله مراکز پژوهشی دانشگاه، مرکز رشد واحد‌های فناور مرکز مطالعات شبه قاره مرکز پژوهشی سیستم‌های فازی، مرکز پژوهشی گیاهان دارویی و زینتی و مرکز پژوهشی آپا، انجمن جغرافیا و برنامه ریزی مناطق مرزی ایران است.

دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشگاه سیستان و بلوچستان

سلف دانشگاه

سلف سرویس شماره یک واقع در دانشکده مهندسی با ظرفیت سرویس دهی به ۵۰۰۰ دانشجو و سلف سرویس شماره دو واقع در دانشکده ادبیات با ظرفیت سرویس دهی به ۳۵۰۰  دانشجو و سلف سرویس شماره سه واقع در دانشکده مهندسی با ظرفیت دهی ۱۵۰۰ دانشجو خدمات ارایه می‌دهد.

لیست دانشکده ها

این دانشگاه دارای ۱۲ دانشکده، یک مرکز آموزش عالی و ۵ پژوهشکده و یک مجتمع آموزشی به شرح زیر است:

  • دانشکده مهندسی شهید نیکبخت
  • دانشکده علوم پایه- سازمان مرکزی
  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی- تربیت معلم سابق
  • دانشکده اقتصاد و علوم ادارای- ساختمان بعثت
  • دانشکده هنر و معماری
  • دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-ساختمان کمال
  • دانشکده تربیت بدنی
  • دانشکده برق و کامپیوتر
  • دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی-ساختمان کمال طبقه سوم
  • دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی (سراوان)
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده ریاضی

رتبه دانشگاه

رتبه این دانشگاه در سال ۱۳۸۴ براساس ۲۶ شاخص تعیین شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه «در حال توسعه» به دانشگاه «توسعه‌یافته» ارتقا یافت و این امر موجب ترقی رتبه دانشگاه شد. در حال حاضر دانشگاه سیستان و بلوچستان از نظر تشکیلاتی جزو دانشگاه‌های ردیف (الف) دانشگاه‌های کشور است.

این دانشگاه در سال ۱۳۸۴ در بین حدود ۴۷۷ دانشگاه دولتی، علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و… در ردیف سی و چهارم دانشگاه‌های ایران است.

  • آدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، بلوار دانشگاه
  • شماره تماس: 054 3113 2505
  • وبسایت رسمی دانشگاه: https://www.usb.ac.ir/

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨