خانه ماپار اهواز ، بنایی زیبا از عصر پهلوی | Ahvaz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

خانه ماپار اهواز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره خانه ماپار اهواز صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این خانه زیبای به جامانده از دوره پهلوی در شهر اهواز در استان خوزستان، در ادامه با مجله تاپ توریست باشید.

اهواز مرکز استان خوزستان و یکی از شهرهای پر جمعیت ایران است. اهواز یکی از بهترین شهرهای ایران که جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. جاهای دیدنی اهواز که یکی از شهرهای صنعتی و نفت‌خیز کشورمان است و اکثر مردمان آن به زبان عربی و فارسی سخن می‌گویند زبانزد خاص و عام است.

اهواز در گذشته و به خصوص در ۸ سال دفاع مقدس، شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده که شاید بسیاری از آن‌ها تلخ باشد. اما امروزه این شهر بزرگ، یکی از برترین شهر‌های کشور در زمینه‌های مختلف است و مردمان غیور آن توانسته‌اند آثار خرابی حاصل از جنگ را آباد کنند. در ادامه می‌خواهیم خانه ماپار اهواز را به شما معرفی کنیم که یکی از جاذبه های دیدنی و زیبا اهواز برای گردشگران محسوب می‌شود.

خانه ماپار (Mapar House) متعلق به عبدالمجید ماپار است که در دوره پهلوی اول ساخته شده است. این اثر در آذرماه سال ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خوشبختانه حدود سه سال از واگذاری عمارت به بخش خصوصی می‌گذرد و در پی آن با بازسازی‌اش، خانه ماپار اهواز جانی تازه گرفته و به شهر نیز حال و هوای تازه‌ای بخشیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


خانه ماپار در اهواز، خیابان نادری، خیابان خوانساری، واقع شده است. این اثر در تاریخ ۵ آذرماه سال 1380 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه‌ی تاریخی در ۲ طبقه ساخته شده و شامل زیرزمینی است که انجمن دوستداران ادبی حافظ و کتابخانه‌ی حافظ در آنجا قرار دارد و همچنین شامل یک طبقه‌ی همکف و اتاقی در طبقه‌ی بالا می‌باشد که در اختیار صنایع دستی است.

خانه ماپار اهواز
خانه ماپار اهواز

مجموعه تاریخی، فرهنگی و گردشگری پس از واگذاری به بخش خصوصی در بهمن ماه ۱۳۹۵ توسط صندوق احیا تبدیل به محلی برای برگزاری برنامه های فرهنگی ازجمله، رویدادهای گردشگری، کارگاه های علمی، رونمایی کتاب و … بوده است.

یکی از ویژگی های این مجموعه فرهنگی، نخل خمیدهٔ این خانه است که تبدیل به جاذبه‌ای برای گردشگران شده است. این نخل، سوژهٔ یک فیلم مستند کوتاه با موضوع محیط زیست به نام “قهر نخل” نیز شد. درخت نخل در فرهنگ جنوبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و قرن‌ها رزق و روزی مردم این استان را به آنها هدیه می‌کرده است.

معماری بنا

این بنا با آجر تزئین شده و وجود زیرزمین های سنگی، دو حیاط بزرگ در دو طرف ساختمان و طاق نماها و درهای چوبی از ویژگی های آن به شمار می آید. عمارت ماپار که به‌تازگی بازسازی شده ، اکنون پذیرای مهمانانش است. مساحت این بنا ۵۵۰ متر مربع است.

خانه ماپار اهواز
خانه ماپار اهواز

دیوارهای خانه از سنگ ساخته شده‌‌اند. در این خانه‌ی دوره‌ساز دو حیاط در دو طرف ساختمان ساخته شده که در حال حاضر تنها یک حیاط مورد استفاده است. در هر دو حیاط، حوضی زیبا دیده می‌شود. پوشش سقف اتاق‌ها چندل چوبی است و تیره‌ها در فاصله‌های ۲۰ سانتی‌متری از هم قرار گرفته‌اند. سردر ورودی آن تزئین آجرکاری خفته‌ی راسته دارد.

بخش‌های مختلف

مجموعه گردشگری تاریخی ماپار دارای نگارخانه برای نمایش و فروش آثار هنری است. همچنین یک عکاسخانه در این مجموعه وجود دارد تا بازدیدکنندگان با لباس‌های محلی خوزستان و سایر اقوام ایرانی عکس گرفته و به یادگار داشته باشند.

کارگاه صنایع دستی، مرکز گردشگری کودک (بامک)، مرکز راهنمایان گردشگری نیز از دیگر واحدهای فعال در این مجموعه تاریخی گردشگری هستند. اجرای موسیقی سنتی در ساعاتی از روز نیز یکی دیگر از برنامه‌های مجموعه خانه تاریخی ماپار اهواز است.

خانه ماپار اهواز
خانه ماپار اهواز

شربت‌خانه ماپار نیز با هدف پذیرایی از مهمانان و عرضه نوشیدنی های محلی ازجمله “مای لقاح” (نوعی از عرقیجات به عمل آمده از لقاح درخت نخل) و از نوشیدنی‌های بومی و محلی خوزستان راه اندازی شده است.

به‌نظر می‌رسد خانه ماپار از موریانه و رطوبت سالیان، جان سالم به‌در برده است. دیگر می‌شود میان آجرهای قدیمی‌اش، در کنار حوض آبی و گلدان‌های سفالی نشست و شربتی نوش جان کرد. می‌شود صبحانه را کنار درخت گل‌کاغذی صورتی میل کرد و به سال‌ها و دهه‌هایی اندیشید که بر این خانه گذشته است.

آدرس خانه ماپار اهواز: استان خوزستان، اهواز، خیابان خوانساری جنوبی، بین شهید جهانیان و کافی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 07:00 تا 23:00

شماره تماس: 8877 613 0905

صفحه اینستاگرام خانه ماپار: mapar_house

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨