سفر به مریوان و طبیعت رویایی آن | Marivan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی مریوان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی مریوان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با مریوان، شهری زیبا در کردستان در ادامه با ما همراه باشید.

کردستان یکی از استان‌‌های ایران به مرکزیت سنندج است که در غرب کشور واقع شده ‌است. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته ‌است، یکی از استان های بسیار زیبا با طبیعت دیدنی است. طبیعت زیبای غرب کشور در شهرستان مریوان به خوبی مشهود است و گزینه مناسبی برای سفر به شمار می رود.

مریوان (Marivan) شهرستانی در استان کردستان در غرب ایران که در 125 کیلومتری سنندج واقع شده است. این شهرستان از شمال به سقز، از شرق و جنوب شرقی به سنندج و از جنوب به پاوه و از غرب به عراق منتهی می شود. در این مقاله به لیستی از بهترین جاهای دیدنی مریوان اشاره می کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دیدنی های مریوان

جاده سنندج به مریوان

جاده سنندج به مریوان یکی از جاذبه های شهرستان مریوان در کردستان است. این جاده ی پیچ در پیچ به قدری زیباست که اگر راننده ی حرفه ای و محطاطی باشید، راندن در این جاده یکی از خاطرات خوب شما در زمینه ی رانندگی در جاده ها می شود. با این که این جاده بسیار زیباست اما، به خاطر پیچ و خم فراوانش رانندگی در آن مخصوصا در شب بسیار خطرناک است و از این رو است که ما تاکید داریم که اگر راننده ای حرفه ای هستید و محتاط، این جاده را برای رانندگی کردن انتخاب کنید.

جاهای دیدنی مریوان

رود سیروان

رود سیروان و یا به اصطلاحی دیگر آب سیروان، در بین جاذبه های شهرستان مریوان کمی داستان جالب و متفاوتی نسبت به دیگر جاذبه های موجود در این منطقه دارد. سیروان که خود به معنای روان پاک است، هم به سرچشمه ی کردستان و هم به هورامان کرمانشاه می رسد. این رود پر از پیچ و طولانی از بخش رزاب و مریوان چشمه می گیرد و از دوآب، شمال غربی اورمانات در کرمانشاه، ژاد رود، قشلاق رود، لوشه، لیله و رمکان در دالاهوی کرمانشاه می گذرد و سپس دشت حر به آن می پیوندد. بعد از این مسیر پیچیده و پر تلاطمش هم در نهایت به دریاچه سد دربندیخان عراق که به آن رود دیاله هم می گویند، می ریزد.

دریاچه زریوار (زریبار)

دریاچه زریوار، با ارتفاع 1250 متراز سطح دریا، در فاصله 2 کیلومتری از شهر مریوان قرارگرفته است. در مورد اندازه و وسعت دریاچه نمی‌توان اطلاعات دقیقی داد چراکه به واسطه تغییر حجم آبش در فصول مختلف، اندازه‌اش تغییر می‌کند. کمترین عمق آب در این دریاچه 2 متر و بیشترین عمق 6 متر است. دریاچه زیبای زریوار همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بزرگترین چشمه آب‌ شیرین در جهان است. اما جدای از اطلاعات آماریش، دریاچه زریوار منظره فوق‌العاده‌ای دارد. اگر دوست دارید طعم تجربه‌ای تکرار نشدنی در دل طبیعتی بکر را بچشید، حتما توصیه می‌کنیم از این دریاچه دیدن کنید.

جاهای دیدنی مریوان

جاده دور دریاچه و بازارچه مرزی

از آنجایی که دریاچه زریوار به نوعی شناسنامه مربوان محسوب می‌شود، اطرافش خیلی پرجنب و جوش و دیدنی‌ست. جاده دور دریاچه که مثل حلقه‌ای دورش کشیده شده، خودش یک پا جاذبه است. در حاشیه این جاده ۶ روستا قرار گرفته با اسم‌های مختلف که سرسبزند و چشمه‌های آب خنکی دارند. فصل چیدن میوه که از راه برسد در این روستاها جای سوزن انداختن نیست. مثلا بوی توت فرنگی اینجا آدم را مست می‌کند.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

پارک ساحلی زریوار

یکی دیگر از جاهای دیدنی مریوان، مجتمع پارک ساحلی زریوار می باشد که به عنوان تنها مجتمع گردشگری زریوار شناخته می شود. این پارک ساحلی یکی از مکان های بسیار زیبا برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه است.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

روستای اورامانات تخت ( اورامان مریوان)

 روستای اورامان یکی از روستاهای پلکانی کشور که در دل کوه های سر به فلک کشیده زاگرس واقع شده است می باشد. این روستا در مسیر رودخانه سیروان مریوان واقع شده و به دلیل سبک معماری منازل آن، به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر بدل شده است. خانه‌های این روستا به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حیاط هر خانه‌ پشت‌بام خانه‌ای دیگر بوده و منظره ای خاص به آن بخشیده است. مردم این روستا بر این باورند که اورامان، زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیت خاصی داشته است و به همین واسطه آن را به‌عنوان تخت یا مرکز ناحیه اورامان نامیده‌اند.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

آبشار گویله 

آبشار گویله یکی از جاذبه های دیدنی مریوان است که در مسیر جاده مریوان-سقز واقع شده است. این آبشار زیبا در فصل بهار از مکان های دیدنی و زیبای منطقه محسوب می شود.

غار کونا شم شم

غار “کونا شم شم” در استان کردستان و در فاصله 165 کیلومتری شهر سنندج، شمال شرق شهرستان مریوان نزدیک روستای تراق تپه و در منطقه کوه چهل چشمه قرار گرفته است. غار در سنگ های آهکی کوه های منطقه تشکیل شده است، این غار دارای سه دهانه ورودی که یکی از آنها به دلیل ریزش مصدود شده, و وسعت 455 متر و عمقی معادل صفر و محلی مناسب برای زندگی خفاش ها می باشد.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

کوه برقلا مریوان

با 2 کیلومتر دور شدن از مریوان و رسیدن به روستای برقلعه، می‌توانید از کوه زیبای برقلا دیدن کنید. جاذبه دیدن این کوه تجربه سفری دلچسب از مردمان خوش‌برخورد و مهمان‌نواز و لذت بردن از منظره دشت سرسبزی است که در پای کوه وجود دارد.

جاهای دیدنی مریوان

منطقه تفریحی قمچیان

منطقه تفریحی قمچیان در جاده مریوان به سقز در کنار جویبارها، کوه‌های سر به فلک کشیده، درختان سرسبز و طبیعت تماشایی قرار گرفته است. گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی از جمله قارچ، پیچک، ریواس و حیوانات وحشی نظیر خرس، روباه، خرگوش و گرگ دیده می‌شود. در این تفریحگاه شیفته و مجذوب طبیعت می‌شوید و آرامش شگرفی کسب خواهید کرد.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

دشت بیلو

در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر مریوان یکی از جاذبه های طبیعی این شهر با نام دشت بیلو قرار دارد. این دشت دارای پوشش گیاهی متنوعی بوده و همچنین در آن می توان چشمه های فراوانی را یافت کرد. وجود جنگل های سرسبز در اطراف این منطقه، زیبایی ویژه ای را به آن بخشیده و سبب شده تا این مکان به یکی از نقاط محبوب و مناسب برای گردش و تفریح در این شهر بدل شود.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

دشت ناوطاق

در بین بخش‌های سرشیو و مرکزی، در فاصله 40 کیلومتری مریوان دشت ناوطاق گاران قرار گرفته است. سرسبزی و طراوتی که فصل بهار به این دشت عرضه می‌کند تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جلب می‌کند. این دشت زیبا که در میان کوه‌های سر به فلک کشیده دورش محدود شده، زیستگاه انواع گونه‌های گیاهی از جمله ریواس، قارچ‌های خوراکی، پیچک و غیره است. در فصل بهار تعداد زیادی از اهالی روستاهای اطراف به این دشت سرازیر می‌شوند و با جمع کردن این گیاهان طبیعی آنها را در بازارهای محلیشان می‌فروشند.

تفرجگاه ملاقوبی

این منطقه در شمال اراضی روستاهای هجرت و جنوب ‌‌شرقی روستای برقلعه قرار گرفته است. این محل به واسطه‌ وجود زیارتگاه شخصی به نام ملاقوبی به این اسم نامگذاری شده است. چشمه های آب، طبیعت زیبا و سرسبز و درختان جنگلی این منطقه را نیز جزو مناطق دیدنی مریوان کرده است.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

ارتفاعات چهل چشمه

در شهر مریوان، ارتفاعات کوهستانی زیادی وجود دارد که بیشتر آن‌ها از دو نوع مرتفع سنگی و کوه‌های جنگلی رفیع هستند. «چهل چشمه» کوهی با ارتفاع ۳ هزار متر و ۱۴۰ متر بالاتر از سطح دریا است که در شمال‌شرقی مریوان واقع شده است. در اطراف این کوه زیبا و سر به آسمان کشیده، چشم ‌زهای رویایی، کم‌نظیر و سرسبزی وجود دارد که گردشگران زیادی را به این ناحیه می‌کشاند.

پل تاریخی گاران 

پل تاریخی گاران یکی از دیدنی های مریوان و بناهای تاریخی استان کردستان است و در نزدیکی شهر مریوان قرار دارد. این پل روی رودخانه ای به همین نام بنا شده و یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان مریوان و همچنین استان کردستان به حساب می آید. این پل دارای 2 دهنه 6 ضلعی در میان رودخانه و دو پایه متصل به ارتفاع طرفین رودخانه است و سه دهنه دارد که طول آن 42 ، عرض 9 و نیم و ارتفاع آن 6 متر است.در ساخت پل تاریخی گاران از ملات، سنگ، ساروج، آجر و سنگ های تراشیده استفاده شده است.

روستای دزلی

روستای دزلی دقیقا در مریوان قرار ندارد ولی از آن جایی که نزدیک به این شهرستان است، اگر گذرتان به مریوان افتاد حتما به آن سر بزنید زیرا قرار است هم زیبایی را به چشم ببینید و هم از خیلی جاذبه های این روستا غافلگیر شوید. آب و هوای این روستا بسیار دلنشین و معتدل است و تحت تاثیر کوهستانی بودن استان کردستان، زمستان هایش سرد و تابستان هایش بسیار دلنشین است. روستای دزلی از آن دسته جاذبه های زیبا و دیدنی است که علاوه بر زیباییش، تاریخی قدیمی دارد.

جاهای دیدنی مریوان - Photo: Mohamadi

روستای کانی سانان

روستای کانی‌سانان در فاصله ۷ کیلومتری غرب مریوان در دامنه کوه و مقابل دریاچه فوق‌العاده زیبای زریوار قرار گفته است. خانه‌های این روستا از معماری جالبی برخوردارند و به صورت ردیفی، درست پشت سر یکدیگر و بدون اینکه هیچ یک از آن‌ها مقابل دیگری قرار بگیرد، ساخته شده‌اند. چینش این خانه‌ها، منظره‌ای جالب و دوست‌داشتنی در این روستا ایجاد کرده است.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

قلعه مریوان 

یکی از جاذبه‌های دیدنی مریوان، بنایی است کهن و متعلق به اواسط قرن ۱۰ هجری قمری که در فاصله‌ی ۳ کیلومتری از جنوب شرقی شهر، قرار دارد. «قلعه‌ی مریوان» نام این میراث تاریخی کشور است که به نظر می‌رسد در دوران حکومت «سرخاب بیگ اردلان»، بر فراز کوهی احداث شد. «هلوخان» و «قلعه ایمام»، نام‌های دیگر این اثر تاریخی است که در بین مردم رواج یافته است. متاسفانه به دلایلی بخش اعظمی از این میراث کهن از بین رفته است و تنها آثاری از پله و آب انبار آن باقی مانده است. گفته می‌شود که دوران سرخاب بیگ، از این قلعه به عنوان پایگاه حکومت کردستان استفاده می‌شد. سرانجام در زمان هلوخان، حتی با وجود افزایش قدرت دفاعی قلعه و اضافه کردن ساختمان‌های دیگری به آن مانند مسجد، مرکز فرمانروایی خود را از این قلعه به «قلعه‌ی پالنگان» تغییر داد.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

بازارچه مرزی باشماق

یکی از شلوغ‌ترین و جالب‌ترین مکان‌های شهرستان مریوان، «بازارچه‌ مرزی» این شهرستان در فاصله‌ ۱۵ کیلومتری از آن است که می‌توان آن را یکی از عظیم‌ترین و در عین حال ارزشمندترین بازارهای موجود در غرب ایران نامید. در کنار کالاهای وارداتی از کشورهای مختلف، می‌توان انواع محصولات داخلی مانند صنایع دستی، پوشاک، زیورآلات و محصولات متنوع دیگری را در این بازارچه یافت که گردشگران و مسافران را ساعت‌ها در این محل، متوقف خواهد ساخت.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)