جاهای دیدنی ماردین
جاهای دیدنی ماردین

معرفی شهر تاریخی ماردین ، ترکیه | Mardin

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی ماردین

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی ماردین ، شهری زیبا در کشور ترکیه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

ماردین نام یکی از شهرهای ترکیه است. این شهر یکی از شهرهای قدیمی و مهم ترکیه است. ماردین مرکز استان ماردین در جنوب شرقی ترکیه است. مردم آن به زبانهای کردی کرمانجی، ترکمنی، سریانی و عربی حرف می‌زنند. ماردین از شهرهای باستانی سریانی‌نشین بوده‌است.

در شهر ماردین منسوبان دین‌های مختلف از جمله مسلمان، سریانی‌، یزیدی، ارمنی، کلدانی، یهودی و نسطوری وجود دارد که سریانی، ارمنی، کلدانی و نسطوری شاخه‌های دین مسیحیت هستند. مسلمانان هم اعم از کورد، ترک و عرب بر فقه حنفی هستند.

استقبال گردشگران داخلی و خارجی از شهر میدیات استان ماردین ترکیه که با تاریخ و فرهنگ بی نظیرش همانند یک شهر موزه است روز به روز در حال افزایش است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


ماردین که در بین رودهای دجله و فرات قرار دارد، میزبان تمدن ها، فرهنگ ها و باورهای متنوع است. قدمت سکونت در این شهر که ریشه در عمق تاریخ دارد، به سه هزار سال قبل باز می گردد.

این شهر در طول تاریخ، تحت حاکمیت آسوری ها، هیتیت ها، اورارتوها و مادها در آمده است. ماردین شاهد حاکمیت یونانیان بر آناتولی بوده است. در پی بیزانس ها، این شهر در قرن یازدهم به خاکهای ترکیه پیوسته است.

جاهای دیدنی ماردین
جاهای دیدنی ماردین

ماردین که بر روی جاده ابریشم قرار دارد، یکی از قدیمی ترین مراکز مسکونی در بین النهرین شمالی است. در نگاهی کلی به شهر، خانه های ساخته شده از سنگ آهک زرد جلب دقت می کند. درب این خانه ها که شهرتی جهانی دارند، به دشت بین النهرین باز می شود.

از آنجایی که بر روی دامنه تپه قرار دارند، حداقل دو طبقه هستند و به طوری که سایه یکی بر روی دیگری نیفتد ساخته شده اند. سنگ آهک سبب خنک بودن خانه ها در تابستان و گرم شدن آنها در زمستان می شود. با تابش آفتاب، رنگ زرد این خانه ها می درخشد و همین مسئله سبب شهرت یافتن ماردین به “شهر زرد” می شود.جاهای دیدنی ماردین

شهر باستانی دارا

در ماردین که گویی موزه فضای باز است، مکان های دیدنی بسیاری وجود دارد. یکی از این اماکن، شهر باستانی دارا می باشد. دارا که یکی از قدیمی ترین مراکز مسکونی بشر در بین النهرین است، با شهر عتیق زیرزمینی در عمق 40 متری زمین، بینندگان را مسحور می کند. آسیاب شهر، کلیسا، بازار و آب انبارهای موجود در شهر نیز از جمله اماکن دیدنی ماردین هستند.

جاهای دیدنی ماردین
جاهای دیدنی ماردین

صومعه دیرالزعفران

یکی دیگر از بناهای تاریخی ماردین که سمبل شهر به شمار می رود، صومعه دیرالزعفران است. این صومعه که در قرن پنجم ساخته شده، یکی از مراکز دینی ارتدوکس های سریانی است که امروزه نیز به عنوان عبادتخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

جاهای دیدنی ماردین
جاهای دیدنی ماردین

قلعه ماردین

قلعه ماردین به آشیانه عقاب نیز مشهور است و این به خاطر قرار گرفتن آن در ارتفاع ۱۰۸۵ متری است. این قلعه پادشاهان و امپراطوری‌های مختلفی مانند سوابری، سومری، بابلی، میتانی، آشوری، فارسی، رومی، بیزانس، امویید، عباسید، حمدانی، سلجوقی، آرتقید، قرقویونلو، اکوایونلو و حاکمان صفوی و سلطان عثمانی را میزبانی کرده است. ابتدا این قلعه با اهداف مسکونی مورد استفاده بود به همین خاطر در انبار ذخیره آن حجم زیادی مواد غذایی و مهمان قرار داشت.

جاهای دیدنی ماردین
جاهای دیدنی ماردین

اولوجامی

اولوجامی یکی از آثار مهم واقع در مرکز شهر ماردین است. این مسجد که یکی از قدیمی ترین مساجد آناتولی به شمار می رود، در قرن دوازدهم احداث شده است. معماری بی نظیر اولوجامی بر احتشام شهر افزوده است. مسجد شهیدیه، مسجد ملک محمود، مسجد لطفیه و مسجد نجم الدین نیز در بین اماکن دیدنی ماردین هستند.جاهای دیدنی ماردین

کلیسای چهل شهید (Kirklar Kilisesi)

شاید باور نکنید این کلیسا که در قرن چهارم میلادی تاسیس شده هنوز آخر هفته‌ها (یکشنبه) میزبان مراسم مسیحیان است و شما هم می‌توانید در این مراسم شرکت کنید. اگر در روزهایی غیر از آخر هفته به این کلیسا آمدید هم می‌توانید از سرایدار بخواهید تا درها را برای شما باز کند و از داخل ساختمان آن بازدید کنید.

در بالای ورودی اصلی حکاکی‌های قدیمی شهیدان مسیحی کاپادوکیه (Cappadocia) به چشم می‌خورد که نام کلیسا هم به جهت احترام به آن‌ها در قرن ۱۵ به نام چهل شهید تغییر داده شد.

جاهای دیدنی ماردین
جاهای دیدنی ماردین

مدرسه زنجیریه

مدرسه زنجیریه یکی از آثار منحصر بفردی است که از قرن چهاردهم تا به امروز رسیده است. این بنا داستان جالبی دارد. عیسی بیگ که این مسجد را بنا کرده است، پس از شکست در جنگ، مدتی در همین مدرسه به اسارت گرفته شده و حبس شده است.جاهای دیدنی ماردین

مدرسه قاسمیه

مدرسه قاسمیه که در گذشته ای نزدیک ساخته شده، در دورانی که فعال بوده یکی از مهمترین مراکز آموزشی به شمار می رفته است. علاوه بر مسجد و آرامگاه، 23 کلاس درس، و یک مجتمع علمی و آموزشی نیز در بنیه این مدرسه احداث شده است.جاهای دیدنی ماردین

موزه ماردین

موزه ماردین در یک ساختمان تاریخی در شهر ماردین قرار دارد ساختمان قدیمی این موزه در قرن چهاردهم توسط آرتوکیدس ساخته شده است و ساختمان جدید آن که توسط پدرسالاری آشوری در سال ۱۸۹۵ ساخته شده است. این موزه در سال ۱۹۹۵ در ساختمان جدید افتتاح شد.

آثار به نمایش درآمده در سالن فرهنگی گردنبند، گوشواره، دستبند، خلخال، مداد، جواهرات مو و زیور آلات مس و نقره همچنین لباس، شمشیر، مهره های نماز و دستگاه های قهوه هستند. در سالن‌های باستان‌شناسی، ابزارهای قدیمی عصر برنز، آشوری، ارواتو، هلنیستی، امپراطوری هخامنشی، امپراطوری روم، امپراتوری بیزانس، سلجوکس، آرتوکید و امپراتوری عثمانی به نمایش درآمده است.جاهای دیدنی ماردین

صومعه مور گابریل

صومعه مور گابریل در شهرستان میدیات ماردین، یکی از آثار معروفترین و بزرگترین بناهای جمعیت قدیم سریانی است. این بنا قدیمی ترین صومعه ارتدوکس سریانی جهان است. ساخت این بنا در سال 397 آغاز شده و در کوتاه مدت به اتمام رسیده است. در طول تاریخ، بخش هایی به داخل و خارج این صومعه اضافه شده است.

ماردین با مدارس، مساجد، صومعه ها و باورهای مختلف، شهری مملو از صلح و آرامش است. گردش در کوچه و خیابان های این شهر و با تماشای خانه های سنگی، قلعه حاکم بر شهر، بازارهای تاریخی و قهوه خانه ها، شما را در اتمسفری سحرانگیز فرو خواهد برد.

اگر به ماردین که میزبان گردشگرانی از کشورهای مختلف است سفر کردید، حتما از موزه ماردین و شهرستان میدیات دیدن کنید.ماردین با نقره کاری های ظریف اش به نام “تل کاری” شهرت دارد. توصیه می کنیم از این هنرهای دستی دیدن کرده و خرید کنید. بدون خوردن غذاهای سنتی لذیذی چون دلمه کابورگا و سمبوسک شهر را ترک نکنید.جاهای دیدنی ماردین



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)