جاهای دیدنی قزوین
جاهای دیدنی قزوین

دیدنی های قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران | Qazvin

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی قزوین

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی قزوین آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر زیبا و دیدنی هایش در ادامه با ما باشید.

قزوین (Qazvin)، شهری در غرب کشور و مرکز استان قزوین می باشد. قزوین از جمله شهرهایی بوده که در نقطه اتصال دو شاه راه شرقی-غربی و جنوب به مرکز واقع شده است و این دو شاه راه را بهم متصل کرده است. این شهر دقیقا جایی بوده که ایرانیان با یکدیگر و با خارجی ها ارتباط برقرار می کردند و از این لحاظ بسیار ارزشمند و حائز اهمیت می باشد.

شهر قزوین در 130 کیلومتری تهران قرار گرفته است. راه ارتباطی به این استان از طریق بزرگراه و قطار می باشد. شهر قزوین یکی از مقاصد زیبا برای مسافران است. این شهر علاوه بر آثار تاریخی بسیار غنی و ارزشمند، طبیعت بسیار زیبایی نیز دارد. اگر قصد سفر به این استان و به خصوص شهر قزوین را دارید در ادامه ما شما را با بهترین جاذبه های گردشگری قزوین آشنا می کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دیدنی های قزوین

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون مهمترین اثر تاریخی قزوین و یکی از نمادهای این شهر است. این کاخ در زمان شاه تهماسب صفوی که قزوین پایتخت ایران بود، ساخته شد و از نمونه همنام خود در شهر اصفهان چند دهه قدیمی‌تر است. در حال حاضر، این کاخ از آن رو که قزوین از مراکز مهم خوشنویسی ایران بوده، به موزه خوشنویسی تبدیل شده و همه روزه از ساعت 9 تا 18 پذیرای بازدیدکنندگان است. کاخ چهلستون در مجموعه باغ صفوی (دولتخانه صفوی) در میدان آزادی قرار دارد.

کاروانسرای سعد السلطنه

کاروانسرای سعد السلطنه یکی از مهم‌ترین دیدنی های شهر قزوین است که در دوران قاجار و به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت این شهر بنا شده و بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده داخل شهری در ایران است. کاروانسرا در نزدیکی بازار قدیمی شهر که قدمتی هزارساله دارد ساخته شده. کاروانسرای سعد‌السلطنه در سال‌های اخیر بازسازی شده و به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قزوین تبدیل شده است. معماری جالب و فضای متفاوت بازار شما را به گذشته می‌برد و انقدر جذاب است که از گشت‌وگذار در آن خسته نخواهید شد. اما اگر بین قدم‌زدن‌هایتان دلتان خواست کمی بنشینید و نفسی تازه کنید، می‌توانید به کافه نگار در راسته وزیر بروید و با نوشیدن یک لیوان عرقیجات یا دم‌نوش‌های گیاهی خستگی‌تان را در کنید.

جاهای دیدنی قزوین
جاهای دیدنی قزوین

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین روی پایه‌های یک آتشکده پیش از اسلام ساخته شده و بنای اولیه آن احتمالا مربوط به دوره هارون‌الرشید عباسی است. این مسجد، کلکسیونی از معماری دوره‌های مختلف تاریخی را به نمایش می‌گذارد؛ چندان‌که آثار مهمی از دوره سلجوقی، صفوی و تا حدودی قاجار را در خود جای داده است. اکنون در شبستان غربی مسجد، موزه سنگ و سفال را برپا کرده‌اند که آثار موجود در آن مشتمل بر انواع سفالینه‌ها، سنگ‌نگاره‌ها، ارسی‌ها، کاشی‌ها و انواع گچبری‌های تاریخی است. مسجد جامع عتیق قزوین در خیابان سپه (شهدا) قرار دارد و هر روز از ساعت 9 تا 18 قابل بازدید است.

کلیسای کانتور

کلیسای کانتور یکی از دیدنی های شهر قزوین است. این کلیسا از کوچک‌ترین کلیساهای ارتودوکس ایران محسوب می‌شود. کلیسای کانتور  را روس‌ها در زمان جنگ‌ جهانی دوم در قزوین ساختند، اما امروزه این کلیسا کاربری مذهبی ندارد و به عنوان بنایی تاریخی از آن نگهداری می‌شود. در محوطه کلیسا دو سنگ قبر وجود دارد که یکی‌شان آرامگاه خلبانی روسی است که در جنگ جهانی دوم کشته شده و یکی متعلق به مهندسی روسی‌ست. معماری این بنا و نمای آجری آن نسبت به بناهای دیگر این شهر ظاهر متفاوتی دارد.

جاهای دیدنی قزوین
جاهای دیدنی قزوین

بازار قزوین

بازار قزوین، بازاری بزرگ با فضاهای متنوع و معماری بسیار ارزشمند می باشد، کالبد اصلی این بازار مربوط به دوره ی صفویه می باشد اما بسیاری از فضاهایی که بعد ها به آن اضافه شد در دوره ی قاجار احداث شده است.بخش های مختلف این بازار عبارتند از سرای وزیر، سرای رضوی، تیمچه های روباز و سر پوشیده، سرای حاج رضا و راسته قیصریه.زیبایی این بازار به گونه ایی است که با هر قدم در راسته بازار مبهوت این همه هنر و خلاقیت می شوید.

حمام قجر

حمام قجر از بزرگترین و قدیمی‌ترین حمام‌های قزوین و جایگاه موزه مردم شناسی این شهر است. این حمام برخلاف نام خود، در دوره صفویه، توسط یکی از سرداران شاه عباس ساخته شده و بیش از 400 سال قدمت دارد. در حمام قجر، جلوه‌هایی از تاریخ اجتماعی قزوین را در سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل به نمایش گذاشته‌اند. این حمام در خیابان عبید زاکانی واقع شده و زمان بازدید از آن همه روزه از ساعت 9 تا 30‌:19 است.

جاهای دیدنی قزوین
جاهای دیدنی قزوین

سردر عالی قاپو و خیابان سپه

سردر عالی قاپو دقیقا بر خیابان سپه قزوین باز می شود که خود این خیابان جزء اولین خیابان های ایران به حساب می آید. قزوین در دوره ی شاه تهماسب صفوی کاخی با نام عالی قاپو داشته است که در حال حاضر تنها سردر آن باقی مانده است. این بنا سردر یکی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده‌ است و در اصلی جنوبی است که به خیابان و میدان شاه باز می‌شده و تنها در از این مجموعه است که اکنون به یادگار مانده است.

آب‌انبارهای قزوین

آب انبارهای قزوین از جاذبه های مهم این شهر هستند. قزوین دارای آب انبارهای بزرگی است که برخی‌شان مانند آب انبار سردار بزرگ در خیابان راه‌آهن، جزو بزرگترین آب انبارهای ایران قرار می‌گیرند. در ضمن باید از آب‌انبار حاج کاظم در انتهای خیابان تبریز نام برد که شهرتش را مدیون سردر کاشیکاری، طاق رسمی‌بندی و کتیبه سنگی و دو بادگیر خود است. آب انبار مسجد جامع قزوین نیز در نوع خود بسیار دیدنی است.  آب انبارهای قزوین در روزهای پنجشنبه و جمعه و نیز تعطیلات رسمی از 9 تا 18 قابل بازدید هستند.

جاهای دیدنی قزوین
جاهای دیدنی قزوین

گراند هتل

گراند هتل قزوین از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران است و از اولین اقامتگاه‌هایی است که در ایران با شیوه اروپایی ساخته شد. برنامه‌ریزی بسیاری از اتفاقات مهم تاریخی در این هتل انجام شده و هتل چهره‌های مهم زیادی را دیده؛ گراند هتل محل استقرار سفرای خارجی و فرماندهی انگلیس بود و نطفه کودتای ۱۲۹۹ رضا شاه در این هتل بسته شد. این روزها گراند هتل در دست بازسازی است و احتمالا به زودی دوباره کاربری هتل پیدا کند.

موزه شهر قزوین

موزه قزوین در میدان آزادی (سبزه میدان) و در شرق باغ و عمارت چهلستون قرار دارد. در این موزه که به معرفی تاریخ قزوین اختصاص پیدا کرده، آثاری از دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی به نمایش درآمده است. بسیاری از این آثار از حفاری‌های دشت قزوین به دست آمده‌اند. موزه شهر نیز بجز روزهای سوگواری رسمی، همه روزه از ساعت 9 تا 18 به روی گردشگران گشوده است.

جاهای دیدنی قزوین
جاهای دیدنی قزوین

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)