جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

دیدنی های شهر مرزی جلفا ، آذربایجان شرقی | Jolfa

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی جلفا

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی جلفا  شهر مرزی در آذربایجان شرقی آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

جلفا شهری در آذربایجان شرقی است که آثار و دیدنی های آن نشان میدهد افرادی که در آن زندگی میکردند، جزو اقلیت های مذهبی بوده اند. وجود بازار و مراکز خرید بسیار و همینطور واقع شدن در منطقه آزاد تجاری نیز، جلفا را به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تجاری کشور تبدیل کرده است. جلفا همینطور از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است که زیبایی‌های آن شما را مجذوب خود خواهد کرد. سفر به شهر جلفا سفری پرخاطره از رود مرزی ارس، کلیساهای تاریخی و مرکزهای تجاری پررونق است.

کلیسای سن استپانوس

کلیسای سن استپانوس، یا کلیسای استفانوس مقدس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره کلیسا قرار دارد. این کلیسای استپانوس مقدس در شش کیلومتری روستای دره شام به فاصله ۱۵ کیلومتر در غرب شهر جلفا واقع در استان آذربایجان شرقی است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


کلیسا ابعادی در حدود ۱۵.۸۵ در ۲۲.۳۷ متر و دارای دو ورودی است. ورودی غربی که در بالای آن بر روی ۴ ستون بالکنی وجود دارد برای سرودخوانی گروه کر کلیسا و همچنین ورودی بعدی که در سمت جنوب کلیسا واقع شده است. در قسمت بیرونی آن و درست چسبیده به کلیسا ساختمان ناقوسخانه گنبد دار قرار دارد.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

روستای اوشتبین

روستای اوشتبین یکی از ده‌ها روستایی است که در حاشیه رود ارس قرار دارد. این روستا که در دل کوه‌های بلند آذربایجان شرقی قرار گرفته بکر و دست‌ نخورده‌ترین روستای این منطقه می‌باشد.

جالب است بدانید قدمت روستای اوشتبین به دوره صفویه بازمی‌گردد این نکته در کتیبه‌های مرمرِ موجود در سر در خانه‌ها قابل‌رؤیت است.همچنین این روستا چون در میان سه کوهستان کیامکی، کوه‌‌های دودسته‌شان و قازان داغی واقع شده است به این نام مشهور می‌باشد.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

کلیسای چوپان

کلیسای چوپان، کلیسایی تاریخی است که در غرب شهر مرزی جلفا در کناره رودخانه ارس، در میان کوه‌های رسوبی سرخ رنگ قرار دارد و مکانی برای عبادت چوپانان ارمنی ساکن روستاهای اطراف در این منطقه بوده است. بنای این کلیسا به دلیل اینکه مورد استفاده قشر ساده و بی‌آلایش چوپانان بوده، بسیار ساده، زیبا و بی‌آلایش ساخته شده است.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

کاروانسرای خواجه نظر

یکی دیگر از جاهای دیدنی جلفا کاروانسرای خواجه نظر می باشد . این کاروانسرای تارخی در زمان صفویان بنا شده است و از مکان های گردشگری جلفا با ارزش تاریخی است که در به دستور شاه عباس برای برای تشویق تاجر بزرگ و موفق خواجه نظر درست شده است.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

پل ضیاء الملک

پل ضیاء الملک در شش کیلومتری غرب جلفا در کنار پاسگاه مرزی عباسی قرار گرفته و به‌عنوان یکی از آثار ملی در کشور شناخته می‌شود. این پل تاریخی در پیش از میلاد و در زمان اوراتوها احداث شده و بعدها توسط «ضیاء الملک نخجوانی» مرمت شده است.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

حمام جلفا

حمام جلفا از بناهایی است که شیوه معماری اسلامی در آن بسیار نمایان است. امروزه باستان شناسان دقیقا نمیدانند این بنا متعلق به چه زمانی است اما بر طبق نظریه ای میگویند به دوره حکومت قاجاریه برمیگردد. این حمام در جاده قدیم تبریز به جلفا قرار دارد و برای استحمام افرادی بوده که در این مسیر رفت و آمد میکردند.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

آبشار آسیاب خرابه یکی از جاهای دیدنی جلفا

آبشاری تماشایی بالای کوه کیامکی قرار دارد که به نام آسیابی که در آن نزدیکی بوده است شناخته می‌شود. آسیاب آبی با گذشت زمان تخریب شده اما آب آبشار آن منطقه را به یکی از زیباترین منظره‌های طبیعی جلفا تبدیل کرده است. آبشار آسیاب خرابه از چندین آبشار بزرگ و کوچک تشکیل شده که بلندترین آن‌ها ۱۰ متر ارتفاع دارد و گیاهان آبی که روی صخره‌های آبشارها رشد کرده‌اند محیطی دیدنی را تشکیل داده‌‌اند.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

رودخانه ارس

رودخانه ارس یا آراکس قدیم از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از نزدیکی دوالو تا قره دونی در مرز ایران جریان دارد. این رودخانه زیبا نزدیک به ۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از غرب به شرق سرازیر شده و از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

سد ارس

سد ارس روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در چهل کیلومتری شهر جلفا احداث شده است. دریاچه سد ارس، دریاچه بسیار زیبایی است که دارای انواع زیادی از ماهیان آب شیرین است و از لحاظ توریستی و ماهیگیری جایگاه بسیار خوبی دارد.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

جاده مرزی ارس جلفا

این جاده مرزی دارای طبیعتی زیبا و دوست داشتنی است جنگل های اطراف این جاده دارای مناظری زیبا هستند در این جاده مرزی می توانید دور دست هایی از نخجوان که در مرز ارمنستان قرار داارد را مشاهده کنید.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

آبشار ماهاران

در کنار رودخانه ارس که در منطقه حفاظت شده ی کیامکی در جنوب شرقی لیوار جان آبشاری به نام ماهاران قرار دارد. جالب است بدانید که این آبشار زیبا بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد و طبیعت‌ گردان، دوست ‌داران طبیعت و کوهنوردان زیادی را به سمت خود سالانه جذب می کند. در قلب آبشار ماهاران، چشمه ‌های کوچک و بزرگی مشاهده می ‌کنید که از دامنه‌‌ های کوه به دره واژگون شده ‌اند، آب این چشمه‌‌ ها باعث حاصلخیزی درختان و گل‌‌های پراکنده اطراف شده است.

پارک ملی کمتال

پارک ملی کمتال یا کنتال از هفت هزار هکتار در شمال استان آذربایجان‌شرقی در مرز بین‌المللی با جمهوری ارمنستان برخوردار است و جزئی از شمال‌شرقی پناهگاه حیات‌وحش کیامکی به شمار می‌رود. در حال حاضر این پارک از جمله مناطق حفاظت شده از سوی اداره محیط‌زیست در استان آذربایجان‌شرقی است که جهت محافظت از منابع طبیعی و حیوانی این منطقه تاسیس شده است.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

مجموعه کردشت یکی از جاذبه های گردشگری جلفا

کردشت روستایی تاریخی است که در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد. این روستای تاریخی در گذشته اهمیت استراتژیک زیادی داشته و در دوره قاجار پایگاه مهمی در هنگام جنگ ایران و روسیه بوده است. کردشت علاوه‌بر خانه‌های روستایی و طبیعت زیبا مکان‌های تاریخی زیادی دارد که مورد توجه گردشگران است. حمام کوچک، حمام بزرگ، دیوان‌خانه، قلعه کردشت، یخچال و مسجد غریب از مهم‌ترین بناهای روستای کردشت‌اند.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

روستای دوزال

روستای زیبای دوزال در کنار رودخانه ارس در مرز کشور ارمنستان در بخش سیه‌رود شهر جلفا جای گرفته است. این روستای بی‌نظیر، امامزاده‌های فراوانی مربوط به دوره سلجوقیان را دارد که در میان آن‌ها امامزاده شعیب که در برج دوزال قرار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از مهم ترین آثار تاریخی کشور در این روستا محسوب می‌شود که در مکانی باصفا بر فراز کوهی مشرف به رودخانه ارس بنا شده است. ساخت برج تاریخی دوزال به قرن هفتم هجری قمری و دوره حکومت ایلخانان می‌رسد.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا

بازارچه مرزی جلفا

یکی از عمده دلایلی که افراد به سمت شهر جلفا سفر می کنند، قرار گرفتن این شهر در مرز ایران است و به طبع وجود بازارچه های متنوعی است که در آن وجود دارد. بازارچه مرزی جلفا از سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر یکی از پر رونق ترین و پر رفت و آمدترین مناطق این شهر مرزی در آذربایجان شرقی به شمار می رود. این بازار در روزهای ۹ و۱۰ محرم، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال، ۱۴ خرداد به احتمال زیاد بازارچه تعطیل می باشد.

جاهای دیدنی جلفا
جاهای دیدنی جلفا


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)