جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

جاذبه های گردشگری بافق ، یزد | Bafgh

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی بافق

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی بافق در استان یزد آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

بافق یکی از شهرهای استان یزد در ایران است که به خاطر کویر و معماری کویری خود، یکی از بهترین‌های گردشگری در این شهر است. نخلستان‌های پهناور و زیبا، کویر سحرانگیز و صنایع‌دستی زیبا، از جمله گزینه‌هایی هستند که باعث جذب گردشگر به این شهر می‌شوند. بافق در دل خود نادیده‌هایی را جای داده که در سفر به این شهر حتما باید از آن‌ها دیدن کنید.

قلعه باقرآباد

قلعه باقرآباد از مکان های تاریخی و جاهای دیدنی بافق می باشد که در سال ۱۳۲۰ به دستور «عبدالرحیم خان» فرزند «محمدتقی خان بافقی» در سه مرحله ساخته شده است. ابتدا تنها برج شمالی این قلعه که دو طبقه، سه سنگ‌انداز و صد و چهل تیرانداز و هشت متر ارتفاع داشت، ساخته شد و پس از گذشت ده سال، برج جنوبی آن بنا شد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

کوير و بيابان درانجير

کویر بافق در فرو رفتگی مشرق یزد که در واقع فرو رفتگی اصلی کویر یزد می باشد قرار گرفته است .رودخانه های اصلی این کویر به بخش جنوبی وارد شده و مخروط افکنه های حاشیه ای و معمولا سفید رنگ اطراف این کویر نشان دهنده شوری قابل توجه زمینهای اطراف این کویر می باشد . طول کویر بافق در حدود ۷۵ کیلومتر و عرض آن در حدود ۲۰ کیلومتر بوده و مساحت آن در حدود ۷۵۰ کیلومتر مربع می باشد .

۶۰% از آن را زمینهای رسی و ۴۰% از آن را نمکزار وسیعی پوشانده است .زمینهای رسی بخش جنوبی و شمال غربی این کویر را پوشانده اند . رودخانه های جنوبی باعث تراکم زیاد گیاهان شور زیست در قسمت جنوبی این کویر شده اند , در حالی که در قسمتهای شمالی و یا نزدیک سطح نمکزار به علت افزایش شوری زمین گیاهی مشاهده نمی شود .

جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

روستای قطرم یکی از جاذبه های گردشگری بافق

قطرم روستایی خوش آب‌وهوا در دامنه غربی کوه باجگان شهرستان بافق است.  تفاوت دما در این روستا باعث به وجود آمدن طبیعتی منحصر‌به‌فرد شده است. روستای قطرم همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده و طبیعتی دست‌نخورده دارد. خانه‌های سنگی روستا در کوچه‌هایی مسقف و پلکانی قرار گرفته‌اند. پوشش گیاهی روستا شامل درختان بادام کوهی، زیره و انجیر وحشی است. قلعه دختر یکی از جاذبه‌های تاریخی روستای قطرم است.

جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

مسجد جامع بافق

این مسجد در محله قدیمی بافق، خیابان مسجد جامع واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مسجد جامع بافق که اصطلاحاً مردم به آن مسجد جمعه هم می گویند، در دو قسمت تابستانی و زمستانی طراحی شده است.

در قسمت تابستانی آن شبستانی با بادگیرهای بزرگ به سبک مسجد جامع کبیر یزد در دو ردیف با پایه های محکم بنا شده که مسقف به دو لایه بوده است که امروزه تخریب شده و مسجد نوساز دیگری به سبک نوین بنا گردیده است. بنای مسجد چندان کهنه نیست و به عصر صفوی نمی نماید. در پیشانی ایوان و شبستان آن کاشی کاری قاجاری هست که قسمتی از آن ریخته است.

جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

چشمه پیروزه

چشمه پیروزه یا فیروز منطقه‌ای بسیار خوش آب‌و‌هوا و مکان مناسبی برای تفریح و استراحت است. چشمه پیروزه در اطراف کوه‌های شهر بافق، با دره‌هایی سرسبز، قرار دارد که بیشتر به‌عنوان ییلاق مورد توجه قرار گرفته است. نهر‌های کوچک اطراف چشمه محل مناسبی برای آب‌تنی و شنای کودکان است.

جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

ارگ عبدالرضا خان بافقی

ارگ عبدالرضا خان بافقی، قلعه‌ای عظیم با سه برج به ارتفاع دوازده متر است که قدمت آن به اوایل دوران حکومت قاجار باز می‌گردد. برج‌های این ارگ از سه طبقه و سی و شش پله تشکیل شده‌اند. ارگ عبدالرضا خان بافقی دارای دیوارهایی هفت متری با ضخامت یک ونیم متری بوده که قسمتی از این دیوارها هنوز باقی مانده است.

جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

خانه وحشی بافقی

«کمال‌الدین یا شمس‌الدین محمد وحشی بافقی» یکی از شاعران معروف قرن دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافق به دنیا آمده است. دوران زندگانی این شاعر نامدار با پادشاهانی چون «طهماسب صفوی»، «شاه اسماعیل دوم» و «شاه محمد خدابنده» همزمان بوده است. در حال حاضر خانه وحشی بافقی به دلیل معماری زیبا، ابزار و ظروفی که در آن وجود دارد، به یکی از جاذبه‌های گردشگری بافق تبدیل شده است.

جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

کمپ کویرنوردی شن و شادن

کمپ کویرنوردی شن و شادن در استان یزد شهرستان بافق منطقه ریگزار پتکستان واقع می باشد . این کمپ آماده ارائه خدمات تفریحی به گردشگران داخلی و خارجی میباشد .این خدمات عبارتند از : شتر سواری ، موتور سواری ،سافاری ، موتور چهارچرخ ، آش محلی ، چای آتشی ، کویر نوردی ، اجرای موسیقی سنتی زنده .

جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

میدان خان بافق

یکی دیگر از جاهای دیدنی بافق میدان خان می باشد که متعلق به دوران زندیه و قاجاریه است و در وسط شهر بافق واقع شده است. در وسط این میدان، حوض آبی با درختان خرما وجود دارد که زیبایی آن را دو چندان کرده است. در نزدیکی میدان خان بافق، بناهای باارزشی از جمله کاروانسرا، آب‌انبار و مسجد جامع قرار گرفته که اهمیت و ارزش این میدان تاریخی را بیشتر کرده است.

جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

باغ تیتو

قدمت این باغ به دوران صفویه باز می‌گردد و به شماره ۳۷۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این باغ با سبک معماری بسیار زیبا و از مصالح خشت و گل بنا شده و نمای ساختمان باغ با آجرهای زیبا تزیین شده و ایوان آن دارای ستونهای استوانه ‌ای شکل است که زیبایی آن را دو چندان کرده است. از خصوصیات این بنا می‌ توان به وجود بادگیر اتاق‌های گچ کاری شده ایوان و حوض آب زیبایی که در جلوی نمای ورودی باغ است، اشاره کرد.

این باغ دارای مساحتی حدود شش هزار متر مربع است که پوشش درختان نخل و انار و … زیبایی خاصی به آن بخشیده است. در اندرونی باغ نیز حوض آب نسبتاً بزرگی قرار دارد که درختان انگور سایه‌ ای دل انگیز بر سطح آب آن گسترانیده ‌اند.

جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

کویر مغستان

کویر مغستان ( ریگ زرین ) در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال کویر بافق (دره انجیر) در استان یزد قرار گرفته است. این کویر در شمال غربی روستای ساغند و در جنوب روستای بیاضه قرار دارد.

در قسمت شمالی این کویر ارتفاعات حاجی آباد زرین قرار گرفته که جهتی شمال شرقی – جنوب غربی دارند و قسمت جنوب غربی این کویر را گنبدها ی نمکی پوشانده است. کویر زرین از دو قسمت تشکیل شده است که توسط ارتفاعاتی که از میانه، کویر را قطع می کند به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق

حمام کاکامیر

حمام کاکامیر نمادی از سبک معماری دوران زندیه در شهر بافق است. این حمام از چهار هشتی تشکیل شده و بنای آن با استفاده از مصالح ساروج و آجر بنا شده است. ورودی حمام کاکامیر با سیزده پله به صورت مدور به هشتی وارد می‌شود.

جاهای دیدنی بافق
جاهای دیدنی بافق


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)