تنگ دار نوشهر ، مازندران | Mazandaran

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تنگ دار نوشهر

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با تنگ دار نوشهر آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این منطقه زیبا و بهشتی در شهرستان نوشهر استان مازندران در ادامه با ما همراه باشید.

تنگ دار نوشهر (Tangeh Daar) در واقع دره‌ای بسیار عمیق و باریک در دل جنگل خانیکان نوشهر است که رودخانه‌ای سرکش از دل این دره‌ تنگ می‌گذرد. تنگه ای که این روزها در تورهای طبیعت‌گردی به تنگه دار مشهور شده است و این نام را شاید به سبب دار و درخت‌هایش به اینجا داده‌ باشند؛ اما اهالی محل آن را به نام تنگ کُشکِ‌سرا می‌شناسند.

تنگ دار نوشهر
تنگ دار نوشهر

تفاوت تنگ و تنگه

تنگه در واقع باریکه ای از آب است که دو دریای مختلف را به هم وصل می کند. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم، بدون شک تنگه هرمز بهترین نمونه خواهد بود. اما تنگ در اصطلاح به دره ای می گویند که بیش از اندازه باریک باشد. معمولا دیوارهای تنگ ها صخره های قائم و پر شیب هستند. تنگ واشی و تنگ دار نمونه هایی از تنگ های کشور هستند. بنابراین استفاده از واژه “تنگه” برای توصیف دره هایی مثل تنگ دار اشتباه است. در ادامه تنگ دار یا همان تنگه دار را معرفی خواهیم کرد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تنگ یا تنگه دار در حاشیه روستای کشک‌سرا از توابع نوشهر مازندران قرار گرفته است و رودخانه دائمی کُرکُرود در آن جریان دارد. مسیر رودخانه‌نوردی در طول تنگ 1600 متر است که پس از پشت سر گذاشتن آن، به محوطه جنگلی خانیکان پا می‌گذارید.

بعد از پارک ماشین و راهی شدن به سمت تنگ، 400 متر آغازین تنگ را در حالی می‌گذرانید که پای‌تان حداکثر تا زانو در آب فرو رفته است. حتی در روزهای تعطیل شاید کسانی را ببینید که بساط پیک‌نیک‌شان را همان دهانه دره در حاشیه رودخانه، پهن کرده‌اند؛ اما هرچه پیش می‌روید دیوارهای تنگ به هم نزدیک‌تر می‌شوند و هرچه تنگ باریک‌تر می‌شود آب عمق بیشتری پیدا می‌کند.

عجیب اینجاست که گاهی آب با جریان تندش تا ساق پای‌تان می‌رسد و در قدم بعدی ناگهان تا سینه در آب فرو می‌روید. بنابراین بهتر است به صورت گروهی و پشت سر هم پیش بروید. حتما در بخش‌های عمیق از طناب استفاده کنید و حواس‌تان برای کمک به اطرافیان جمع باشد. در طول این مسیر، حتی در کم‌آب‌ترین فصل، دست‌کم سه‌ بار عمق رودخانه به‌ اندازه‌ای می‌رسد که ناچارید با شنا از آن بگذرید؛ اما اگر شنا بلد نیستید نگران نباشید؛ به کمک طناب، جلیقه نجات و همراهان‌تان می‌توانید از این بخش‌ها عبور کنید.

تنگ دار نوشهر
تنگ دار نوشهر

در مسیر به گونه‌های مختلف خزنده و دوزیست مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک برمی‌خورید که برای شما خطری ندارند و بدون ترس می‌توانید از کنارشان بگذرید.

در بخش‌هایی از مسیر پیمایش‌ رودخانه، به حوض‌ها و استخرهایی طبیعی برمی‌خورید که می‌توانید با بررسی عمق مناسب و نبودن تخته سنگ در بستر رودخانه، یک تجربه پرهیجان از شیرجه به دل طبیعت داشته باشید. افراد محلی راهنمای خوبی برای نشان دادن این قسمت‌ها به شما هستند.

بهترین فصل سفر

مرداد ماه و به طور کلی فصل تابستان بهترین زمان سفر به تنگ دار است. خنکی این تنگ در تابستان گرم و مرطوب و طولانی بودن روز کمک می‌کند با بهترین تجربه رودخانه‌نوردی از تنگ دار به خانه بازگردید. در فصل بهار آب رودخانه به بیشترین عمق خود می‌رسد.

زمستان به تنگ دار نروید. گذشته از خطر بارش و سیل، سرمای هوا و آب به شدت آزاردهنده است و نمی‌توانید تنگ را بپیمایید. عمق و شدت جریان آب نیز در زمستان خطرآفرین است.

تنگ دار نوشهر
تنگ دار نوشهر

اقامت

اگر تصمیم گرفتید پس از بازدید از تنگ، یک شب را در حوالی آن اقامت کنید گزینه‌های مختلفی برای شب ماندن در اختیار شماست. می‌توانید خود را به نوشهر برسانید و در هتل یا ویلاهای شخصی اقامت کنید.

البته اگر بخواهید در نزدیکی تنگ دار اقامت کنید می‌توانید روی اقامت در روستای کشک‌سرا و خانه‌های محلی آنها حساب باز کنید. همچنین یک باغ خانوادگی در مسیر جاده خانیکان و مشرف به جنگل وجود دارد که اگر سخت‌گیر نباشید کلبه‌هایش برای اقامت یک شب مناسب هستند. از همه اینها گذشته کمپ در جنگل خانیکان گزینه دیگر شما برای نزدیک‌تر بودن به طبیعت و اقامتی بی‌هزینه است.

جاذبه های دیدنی‌ اطراف

نکات مهم در سفر به تنگ دار

  • آب رودخانه کرکرود در برخی از نقاط کم عمق و در برخی از نقاط عمیق است. شدت این آب هم در مکان های مختلف متفاوت است. بنابراین توصیه می کنیم که طناب به همراه داشته باشید و حتما به صورت گروهی پای در تنگ دار بگذارید.
  • در تنگ دار به طور کامل خیس خواهید شد. بنابراین بهتر است لباسی به تن داشته باشید که خیس شدنش اذیتتان نکند.
  • به هیچ وجه در این مکان دمپایی به پا نکنید. پوشیدن صندل های مخصوص رودخانه نوردی یا کفش کتانی که بتوانید در آب با آن حرکت کنید، توصیه می شود.
  • سعی کنید که هیچ وسیله الکترونیکی به همراه نداشته باشید، در صورت ضرورت، از کیسه های ضد آب مخصوص این کار استفاده کنید و تمام وسایلتان را عایق بندی کنید.
  • یک دست لباس اضافه همراه داشته باشید تا هنگام بازگشت از رودخانه، لباس های خیستان را عوض کنید.
تنگ دار نوشهر
تنگ دار نوشهر

دسترسی

برای رفتن به این منطقه باید به سمت نوشهر در مازندران حرکت کنیم و بعد در ۸ کیلومتری این شهر خودمان را به منطقه دیدنی و گردشگری و زیبای روستای کشک‌سرا برسانیم.

اگر از جاده چالوس راه بیافتیم، در دوراهی چالوس و نوشهر، به سمت نوشهر می‌پیچیم و وارد جاده کشک‌سرا می‌شویم.  این جاده ۸ کیلومتر قبل از نوشهر و در جاده باریکی از کنار پلی در سمت راست به روستا می‌رسد. بعد از کوشک سرا یا همان کشک سرا  وارد یک جاده خاکی می‌شویم و در دوراهی به سمت راست حرکت می‌کنیم تا به پل رودخانه کرکو برسیم. اینجا باید ماشین را پارک و بقیه مسیر را پیاده طی کنیم.

اگر هم از سمت آمل به سمت این نقطه حرکت می‌کنیم باید بعد از رسیدن به نوشهر وارد جاده ساحلی ۲۲ سیاهکلرود بشویم و در ادامه همین مسیر بالا را طی کنیم.

اگر کسی بدون خودروی شخصی قصد آمدن به این تنگه را دارد باید سوار اتوبوس‌هایی که از نوشهر به سمت چالوس می‌روند شده و در روستای کوشک‌سرا پیاده شود. در مسیرمان از رستوران‌های اول راه، کندوان و آش‌های معروف هیزمی سیاه بیشه تا جگرهایی که در هزار چم از دم مغازه‌ها آویزان شده قرار دارند.

آدرس: ایران، استان مازندران، شهرستان نوشهر، روستای کشک‌سرا، جاده جنگلی خانیکان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨