تنگ براق اقلید
تنگ براق اقلید

تنگ براق اقلید ، استان فارس| Tang-e Boraq

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تنگ براق اقلید

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با تنگ براق اقلید در استان فارس آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا درباره این تنگ زیبا بیشتر بدانیم .

تنگ براق جاذبه طبیعی شهرستان اقلید در استان فارس است که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده است. تنگه براق در میان انبوه درختان سر به فلک کشیده با آبشار، غارهای زیبا، رودخانه، چشمه‌ها، آبچک‌ها و ستون‌های آهکی مناظر زیبایی را به وجود آورده که چشم هر رهگذر را به خود خیره کرده‌است.

زیباترین و نزدیکترین مسیر از شیراز به تنگ براق از مسیر بهشت گمشده و در امتداد کامفیروز شمالی در کنار رودخانه کر، شالیزارهای برنج و جنگل‌های بلوط است که حدود ۲۰ دقیقه تا این مکان راه خاکی دارد.

در دره زیبای تنگ براق، سنگ‌نبشته‌ای باستانی به خط پهلوی ساسانی به یادگار مانده که این تنگه از سال ۱۲۴۰ هجری شمسی به وسیلهٔ عسگرخان محمد زمانلو به محل اسکان دائمی تبدیل شده‌است و زبان بیشتر مردم این روستا به دو زبان لری و ترکی بوده و اهالی این روستا مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تنگ براق اقلید
تنگ براق اقلید

دره تنگ براق

تنگ براق، نام دره زیبایی در نزدیکی روستای تنگ براق در ۲۰ کیلومتری شهر سده در شهرستان اقلید، شمال غربی شیراز است. فاصله روستای تنگ براق تا شهر سده ۲۰ کیلومتر، تا اقلید ۹۰ کیلومتر و تا شیراز ۱۹۰ کیلومتر است. روستای تنگ براق از سطح دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

این روستا به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد. مزارع سرسبز پیرامون روستا، جنگل‌ها و باغ‌های وسیع به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان فضای دل نشینی برای گردشگران پدیدمی‌آورد.

تنگ براق اقلید
تنگ براق اقلید

تنگ براق، نام دره زیبای شمال روستای تنگ براق است. در این تنگه شاهد رویش گیاهان و تشکیل پاسیوهای طبیعی در دیواره‌ها و شکاف‌ها هستیم. رودخانه پرآبی که در این دره جریان دارد به رود کر می‌ریزد. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه به وجود آورده‌ است.

در دیواره صخره سمت جپ تنگ غاری زیبا وجود دارد که منشأ آهکی دارد و آب از سقف آن به صورت قطرات باران به کف غار می‌ریزد. دیواره و کف غار پوشیده از خزه‌است. تنگ براق یکی از تنگه‌های متعدد استان فارس است که به دلیل کارستی بودن منطقه دارای آب فراوان در میان لایه‌های آهکی ارتفاعات اطراف است.

این امر موجب نمناک بودن اغلب بخش‌های دیواره‌ها و سرازیر شدن آب به میان تنگه‌است و محیط زیبا و فرحبخشی را پدیدآورده‌است. این تنگه در میان انبوه درختان سربه فلک کشیده با چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستون‌های آهکی معلق مناظری بدیع و چشم‌نواز را به وجود آورده‌است.

تنگ براق اقلید
تنگ براق اقلید
تنگ براق اقلید
تنگ براق اقلید

جاذبه‌های گردشگری

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به کتیبه‌ای به خط پهلوی در تنگ براق، بافت قدیمی روستا، غار طبیعی و دریاچه ملاصدرا اشاره کرد.

آبشار مارگون که در روبروی تنگ براق از بلندی‌های صخره‌ای با آب فراوان سراریز می‌شود و یکی از حیرت‌انگیزترین آبشارهای ایران گردی است. آب سد درودزن از تنگ براق عبور می‌کند و انتهای آن با دیواره‌های صخره‌ای به بن‌بست می‌رسد. ‌آب‌های بالادست با عبور از یک دشت، از شکافی عمیق سرازیر می‌شود و آبشار زیبای تنگ براق را پدید می‌آورد. غاری زیبا در دیواره صخره‌ای سمت چپ تنگ، پدید آمده است، که منشاء آهکی دارد و از سقف آن، قطرات آب باران به کف غار فرو می‌ریزد.

تنگ براق اقلید
تنگ براق اقلید

دسترسی

سه مسیر اصلی برای دسترسی به تنگ براق وجود دارد:
1- درمسیر بهشت گمشده مرودشت و در امتداد کامفیروز شمالی و در کنار رود کر به تنگ براق دسترسی خواهید داشت. اما برای دیدن جنگل‌های بلوط و شالیزار‌های برنج این باید مسیری که عبور از آن به اندازه 20 دقیقه طول می‌کشد را در جاده خاکی طی کنید.
2- در مسیر جاده سپیدان وارد شهر کمهر شده و از آنجا باید به کاکان و چوبخله بروید. پس از عبور از این شهرها به تنگ براق خواهید رسید.
3- مسیر جاده سرحد چهار دانگه که البته راه ارتباطی به شهرستان اقلید و آباده است و به جاده شیراز- اصفهان مرتبط است نیز شما را به تنگ براق خواهد رساند.

مقالات بیشتری بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)