آرامگاه علی ابن مهزیار اهواز | Ahvaz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

آرامگاه علی ابن مهزیار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره آرامگاه علی ابن مهزیار صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این بقعه متبرکه در اهواز، در ادامه با مجله تاپ توریست باشید.

اهواز مرکز استان خوزستان و یکی از شهرهای پر جمعیت ایران است. اهواز یکی از بهترین شهرهای ایران که جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. جاهای دیدنی اهواز که یکی از شهرهای صنعتی و نفت‌خیز کشورمان است و اکثر مردمان آن به زبان عربی و فارسی سخن می‌گویند زبانزد خاص و عام است.

اهواز در گذشته و به خصوص در ۸ سال دفاع مقدس، شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده که شاید بسیاری از آن‌ها تلخ باشد. اما امروزه این شهر بزرگ، یکی از برترین شهر‌های کشور در زمینه‌های مختلف است و مردمان غیور آن توانسته‌اند آثار خرابی حاصل از جنگ را آباد کنند.  یکی از مکان های مذهبی اهواز که در این استان طرفداران زیادی دارد، آرامگاه علی ابن مهزیار است که در ادامه آن را به شما معرفی می کنیم.

آرامگاه علی‌ابن مهزیار یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای شهر اهواز به‌ شمار می‌رود. علی‌ابن مهزیار اهوازی (دورقی / اهوازی)، (سده سوم هـ.ق)، از فقها، محدثان و دانشمندان معروف شیعه بود. امروزه آرامگاه علی ابن مهزیار که در سال 201 هجری قمری ساخته شد، مکانی برای عبادت و زیارت مردم در شهر اهواز است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


وی از اصحاب علی بن موسی الرضا، محمد بن علی التقی ، علی بن محمد النقی، و حسن بن علی العسکری بوده و احکام دینی را نزد آن‌ها فراگرفته و در برخی از مناطق، به‌ویژه در اهواز به عنوان نماینده او بوده‌ است.

آرامگاه علی ابن مهزیار
آرامگاه علی ابن مهزیار

علی ابن مهزیار یکی از علما و فقهای شیعه بود که پس از سفر امام رضا (ع) به مشهد در پی او به ایران آمد. زمانی که مهزیار به اهواز رسید، علی ابن موسی الرضا (ع) این شهر را ترک کرده بود، ولی او در این شهر ماندگار شد. علی ابن مهزیار در محل اقامت امام رضا (ع) مسجدی به نام مسجد الرضا (ع) ساخت که بعد از فوتش او را در همین مکان دفن کردند.

در قسمت غربی بقعه وی و پیوسته به مقبره سالنی وجود دارد که احتمالا همان مسجدی است که به آن اشاره شد. او از سوی علی بن موسی الرضا جانشین «عبدالله بن جندب»، وکیل امام جعفر صادق و امام موسی کاظم شد و توقیعاتی از جانب امام محمد تقی و امام هادی به او رسید.

آرامگاه علی ابن مهزیار
آرامگاه علی ابن مهزیار

مهزیار اهوازی از مفسران قرن سوم هجری است و بیش از سی کتاب و رساله در زمینه‌های مختلف معارف اسلامی دارد. نام وی در اسناد حدود ۴۳۷ روایت آمده‌ است. مهزیار اهوازی دو کتاب به نام‌های تفسیر و حروف القرآن با موضوع قرآن داشته‌ است. وی در تاریخ نیز کتاب‌هایی درباره زندگینام پیامبران تألیف کرده‌است. سید بن طاووس از کتاب ملاحم وی نیز یاد می‌کند. بیشتر کتاب‌های علی بن مهزیار اهوازی فقهی است.

این بقعه زیبای فیروزه‌ای که با کاشی کاری‌های آبی مزین شده است در نزدیکی رود کارون قرار دارد که نمای نورانی آن در شب جلوه‌ای خاص به آسمان اهواز می‌بخشد چرا که یادگاری ارزشمند از قدوم مبارک امام هشتم (ع) شیعیان در این شهر محسوب می‌شود.

آدرس آرامگاه علی‌ابن مهزیار: استان خوزستان، اهواز، خیابان نهج البلاغه

هزینه بازدید: رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨