پل سیاه اهواز ، اولین پل رود کارون | Ahvaz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پل سیاه اهواز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره پل سیاه اهواز صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با اولین پل ساخته شده بر روی رود کارون در اهواز، در ادامه با مجله تاپ توریست باشید.

اهواز مرکز استان خوزستان و یکی از شهرهای پر جمعیت ایران است. اهواز یکی از بهترین شهرهای ایران که جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. جاهای دیدنی اهواز که یکی از شهرهای صنعتی و نفت‌خیز کشورمان است و اکثر مردمان آن به زبان عربی و فارسی سخن می‌گویند زبانزد خاص و عام است.

اهواز در گذشته و به خصوص در ۸ سال دفاع مقدس، شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده که شاید بسیاری از آن‌ها تلخ باشد. اما امروزه این شهر بزرگ، یکی از برترین شهر‌های کشور در زمینه‌های مختلف است و مردمان غیور آن توانسته‌اند آثار خرابی حاصل از جنگ را آباد کنند.  یکی از دیدنی های اهواز که در این استان طرفداران زیادی دارد، پل سیاه اهواز نامیده می‌شود که به عنوان یکی از سمبل‌های این دیار شناخته می‌شود.

پل سیاه (Pol-e Siah) یا پل پیروزی، پلی با یک خط آهن برای قطار و دو مسیر عابر پیاده است که در سال 1308 خورشیدی در شهر اهواز ایران بنا شد. این پل متعلق به اداره کل راه آهن جنوب است و خط آهن بندر امام خمینی، در جنوب استان خوزستان و در ساحل خلیج فارس را به راه‌آهن سراسری خرمشهر ـ تهرانـ شمال وصل می‌کند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


از آنجا که از این پل در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش روس استفاده می‌شد و از آن روی که در پیروزی متفقین تاثیر زیادی داشت به آن «لقب پل پیروزی» داده شد. این پل بعدها به دلیل رنگ سیاه بدنه و پایه‌های آن به پل سیاه شهرت یافت.

پل سیاه اهواز
پل سیاه اهواز

تاریخچه پل

تاریخچه پل سیاه اهواز به دوره‌ی پهلوی برمی‌گردد، اما جالب است بدانید که در زمان ساسانی دقیقا در همین مکان پلی به نام شادووان وجود داشته است که در طول زمان از بین رفت و پل سیاه با طول 1050 متر و عرض 6 متر در سال 1308 هجری شمسی و همزمان با احداث راه‌آهن سراسری ایران با سازه فلزی و فوندانسیون بتنی‌اش جایگزین آن شد.

این اثر در تاریخ 27 بهمن 1378 با شمارهٔ ثبت 2599 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. قدمت این پل به پهلوی اول بر می‌گردد. امروزه بخش‌هایی از این پل تاریخی همچنان به جا مانده که نیاز به مرمت و توجه دارد.

دو خط رفت و برگشت بر سطح پل سیاه اهواز برای عبور و مرور قطار وجود دارد و در کنار هر ریل پیاده‌رو‌هایی به عرض یک متر قرار گرفته است و در گذشته در جنگ جهانی دوم از این پل برای حمل آذوقه، مهمات و نیروی ارتش متفقین استفاده می‌شد. در تاریخ 11 مرداد 88 در محله عامری و زیر پل سیاه اهواز در کنار حرم علی ابن مهزیار اهواز بمب گزاری صورت گرفت و به یکی از پایه‌های این پل که محل عبور قطار است، آسیب جدی وارد شد.

پل سیاه اهواز
پل سیاه اهواز

سازه ی پل

پل سیاه از نوع فلزی با فونداسیون‌های بتنی بر روی بستر سنگی کف رودخانه کارون بنا شده‌است و با طول 1050 متر و عرض حدودی 6 متر دارای 52 پایه‌ است. در سطح پل دو خط رفت و برگشت برای عبور قطار وجود دارد و در طرفین آن پیاده‌روهایی به عرض حدودا یک متری قرار گرفته‌ است.

همچنین مدیرعامل سازمان زیباسازی اهواز از نورپردازی پل سیاه، قدیمی‌ترین پل رودخانه کارون در آینده نزدیک خبر داده و گفته‌است این نور پردازی با هدف زیباسازی و ایجاد فضاهای مطلوب، به زودی اجرا می‌شود.

آدرس پل سیاه اهواز: استان خوزستان، اهواز

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨