آبشار تاف لرستان ، بلندترین آبشار ایران | Lorestan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

آبشار تاف لرستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره آبشار تاف لرستان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با بلندترین آبشار ایران در استان لرستان در ادامه با ما همراه باشید.

آبشار برنجه (تاف) از نوع آبشارهای پلکانی بوده و از سه پله تشکیل شده ‌است. در مجموع ارتفاع آبشار تاف در حدود ۷۵۰ متر و بلندترین آبشار ایران است. برخی منابع بر این باورند که این آبشار بلندترین آبشار آسیاست و برخی گفته اند که دارای رتبه ۱۳ از نظر ارتفاع در جهان است. این آبشار زیبا در ارتفاعات کوه برنجه در منطقه شول آباد 97 در کیلومتری الیگودرز واقع شده است.

منطقه شول آباد شهرستان الیگودرز از جمله مناطق بکر و زیبای استان لرستان است که به دلیل آب و هوای مطبوع منطقه محل رویش گل های زیبا و رنگارنگ و پوشش گیاهی کم نظیر است. در فصل بهار و تابستان گویی جلوه ای از بهشت در این منطقه زیبا دیده می شود. پوشش گیاهی متنوع این منطقه بویژه دشت های لاله های واژگون و گل های رنگانگ از ویژگی طبیعت این منطقه در فصل بهار است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


آبشار تاف لرستان
آبشار تاف لرستان

کوه برنجه ارتفاعی بیش از۳۵۰۰ متر از سطح دریا دارد. همچنین وجود پوشش جنگلی و جانوری گوناگون و آبشار زیبای برنجه (تاف) در سه پلکان با بلندای تاج بسیار در ارتفاعات این کوه، زیبایی چشم نوازی به طبیعت این منطقه بخشیده است.

این آبشار هرچند در تمام طول سال آب دارد ولی مقدار آب آن در فصول دیگر سال به جز اواخر زمستان و بهار آنچنان کم است که به نوعی می‌توان آن را در لیست آبشارهای فصلی لرستان قرار داد؛ بیشترین آب‌دهی از اوایل فروردین ماه تا اواسط خرداد و بعد از به تدریج از میزان آبدهی آن کم می‌شود. این امکان وجود دارد که با انحراف مسیر سرچشمه‌های دائمی که در نزدیکی این آبشار قرار دارد، مقدار حجم خروجی آب این آبشار به صورت چشم‌گیری افزایش یابد و دائمی شود.

رودخانه پرآب زز که در تمام طول سال آب دارد از این منطقه می گذرد. رودخانه زز یکی از سرشاخه های عمده سد دز به حساب می آید. این رود باعث شده بسیاری از مردم منطقه به پرورش ماهی قزل آلا مشغول شوند و علاوه بر آن محل مناسبی را برای تفریح و استراحت و برگزاری پیکنیک به همراه اعضای خانواده در فصل گرما شکل داده است.

در کنار رودخانه پوشش گیاهی متنوعی شکل گرفته است و می توان انواع درختان گردو، انجیر وحشی، انگور وحشی، گلابی کوهی، زال زالک و تمشک را در آن منطقه یافت. در این منطقه گیاهان دارویی زیادی نیز یافت می شوند که از آن ها استفاده می شود. این منطقه همچنین تبدیل به مکان مناسبی برای زندگی حیواناتی از جمله خرس، گراز، گرگ، خرگوش، کبک و کلاغ شده است.

آبشار تاف لرستان
آبشار تاف لرستان

برنجه، بلندترین آبشار آسیا ، شایعه یا واقعیت؟

با کمی جستجو در اینترنت متوجه می شویم که در بسیاری وبسایت ها از این آبشار با عنوان بلندترین آبشار آسیا و سیزدهمین آبشار بلند جهان یاد شده است. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

منطقه ای که آبشار در آن واقع است یکی از مناطق صعب العبور در استان لرستان می باشد، به همین دلیل اندازه گیری دقیق آبشار امری غیرممکن به نظر می رسد و باید به اندازه گیری های تقریبی اکتفا کرد. این اندازه گیری ها اعداد و ارقام مختلفی را بیان می کنند و به مقادیری از 200 متر تا 500 متر، 750 متر و 800 متر اشاره دارند.

هر کسی با نگاهی گذرا به آبشار برنجه متوجه ارتفاع زیاد آن می شود اما در هیچ یک از منابع معتبر جهانی نامی از آن به عنوان بلندترین آبشار آسیا و یا سیزدهمین آبشار جهان به چشم نمی خورد.

بهترین زمان سفر

رودهای این آبشار در اواخر فصل زمستان و فصل بهار بسیار پر آب می شوند و زیبایی آبشار را دو چندان می سازند. در این فصل درختان سرسبز می شوند و سبزی خیره کننده ای به طبیعت می بخشند. در فصل بهار لاله های واژگون بر روی ارتفاعات کوه برنجه می رویند و بهشتی تماشایی را پدید می آورند. در فصل تابستان آب آبشار کاسته می شود اما هوای مطبوع و محیط مناسب باز هم مکان مناسبی برای گشت و گذار را فراهم می کند.

فصل پاییز و رنگ های خیره کننده اش جلوه ای منحصر به فرد به آبشار برنجه شول آباد می بخشند و می توانند فرصتی باشد برای غرق شدن در زیبایی های طبیعت. فصل زمستان اما با سرما سخت و طاقت فرسا از راه می رسد ولی تماشای آبشاری که علی رغم جوش و خروش فراوان یخ زده خالی از لطف نخواهد بود.

آبشار تاف لرستان
آبشار تاف لرستان

دسترسی

این آبشار در ۲ کیلومتری غرب روستای پیرامام و همجوار روستای سرتنگ برزه در بخش زز و ماهرو از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد. به علت دور بودن این آبشار چندان که باید شناخته شده نیست. برای دسترسی به این آبشار می‌توان از طریق محور الیگودرز شول آباد فرعی پیرامام استفاده کرد. شول آباد نام منطقه ای است که در ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز در استان لرستان قرار دارد. این منطقه بسیار صعب العبور است اما در هر حال این آبشار و محیط پیرامونش منظره ای خارق العاده را شکل داده که تماشای آن تجربه ای به یادماندنی خواهد بود.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨