آشنایی با موزه نان مشهد | Mashhad

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

موزه نان مشهد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره موزه نان مشهد صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این مکان دیدنی در مشهد در ادامه با ما همراه باشید.

مشهد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران و سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است. اقتصاد مشهد متکی به گردشگری مذهبی با تمرکز بر حرم امام رضا است. در کنار آن، وجود مراکز تجاری بزرگ و امکانات پزشکی قابل توجه، موجب رونق گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت در این شهر نیز شده‌ است. همچنین این شهر مکان های تفریحی، موزه ها و بوستان های زیادی دارد.

موزه نان مشهد (Bread Museum Of Mashhad) از جاهای دیدنی مشهد و نخستین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه است که در آبان ماه ۱۳۹۰ افتتاح شد. در این موزه مراحل تهیه آرد شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن کوبی، ابزار تهیه نان شامل دستاس، آسیاب آبی، آسیاب بادی، انواع نان شامل سنگک، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال و همچنین رقص اپر، یکی از آیین‌های خراسانی و منطبق با باورهای زراعی مردم منطقه، به نمایش درآمده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


نان سنتی از مظاهر فرهنگ و هویت ما در زمینه تغذیه در قرون مختلف است که نسبت به نان‌های وارداتی از سلامت بالایی برخوردار هستند. بر همین اساس به‌ منظور ترویج فرهنگ استفاده از نان‌های سنتی و آشنایی نسل جوان با تولید چنین نان‌هایی، موزه نان به همت بخش خصوصی ایجاد شده است.

موزه فرهنگ نان در آلمان نخستین موزه نان جهان است که در سال ۱۹۵۵ راه‌اندازی شد. علاوه بر این، ۱۲ موزه نان دیگر نیز در سایر نقاط دنیا وجود دارند که می‌توان از آن جمله موزه نان سنت پترزبورگ و شهر تولای روسیه، موزه نان برزیل، موزه نان شهر مایورکا اسپانیا، موزه نان لیتوانی و سوئیس و همچنین چندین موزه نان در کشور فرانسه را نام برد. در سال ۱۳۹۰ نیز در مشهد موزه‌ای تحت عنوان موزه نان کار خود را آغاز کرد.

موزه نان مشهد
موزه نان مشهد

بخش های مختلف موزه

از جمله قسمت هایی که در موزه نان مشهد وجود دارد غرفه کشاورزی، آسیاب بانی، آتش، رقص اپرا و … می باشد که در غرفه کشاورزی مراحل مختلف زراعت گندم مانند بذر افشانی، خرمن کوبی، گندم چینی و چک زدن نشان داده می شود و در آسیاب بانی نیز ابزار و شیوه های سنتی تبدیل گندم به آرد به نمایش گذاشته شده است و در غرفه آتش نیز چندین نوع تنور مانند تنور سنگی، تنوذ سفالی، تنور مالی، تنور عشایر، تنور ساچ وجود دارد.

در غرفه رقص اپر نیز یکی از رقص های سنتی خراسان که به دوره اشکانیان بر می گردد نشان داده می شود که به این رقص، آفر نیز می گویند. این رقص هجده حرکت نمادین اصلی و هشت حرکت جانبی دارد که حرکت های رقص اپر شامل بذر افشانی، نگهانی مزرعه، دعای باران، درو، خرمن کوبی، پخت نان، نیایش و شادی می باشد.

چطور به موزه نان مشهد برویم ؟

موزه نان مشهد در کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی قرار دارد. بهتر است خود برای بازدید از آن اقدام کنید. به این منظور برای دسترسی، بعد از سه‌راه فردوسی، باید به کوچه شهید یزدی وارد شوید و پس از هماهنگی با نگهبانی داخل کارخانه گندم دشت بروید. موزه نان مشهد در این کارخانه قرار دارد.

آدرس: مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت مشهد

ساعت کاری: به جز ایام تعطیل، همه روزه از ساعت 07:00 الی 14:30

شماره تماس: 05135425006 – 05135425012

موزه نان مشهد
موزه نان مشهد

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨