مجتمع سوارکاری گنبد کاووس | Gonbad Kavus

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با مجتمع سوارکاری گنبد کاووس آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این مجموعه ورزشی در شهر گنبد کاووس استان گلستان با ما باشید.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس (Gonbad Kavous Racecourse) در سال ۱۳۴۰ در شهر گنبد کاووس استان گلستان با اهداف مسابقه‌های کورس اسب دوانی و تولید و پرورش اسب‌های نژاد ترکمن پایه‌گذاری گردید و بنای آن در سال ۱۳۵٢ احداث شد. پس از انقلاب مجموعه با تصویب شورای انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار گردید و در حال حاضر توسط شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور اداره می شود.

بنابر اظهارات رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ایران در سال ١٣٩٨، این مجموعه در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است. همچنین این مجتمع در در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


صنعت پرورش اسب امروز در کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهای اروپایی، آمریکایی و برخی کشورهای منطقه خاورمیانه رایج است. صنعت پرورش اسب در استان گلستان بویژه اسب ترکمن که در بین ترکمن‌های ساکن در این استان و منطقه گنبد کاووس جایگاه ویژه‌ای دارد.

اگر موانع موجود بر سر راه توسعه این صنعت در ایران برداشته شود، می‌تواند در جهت ایجاد درآمد برای پرورش دهنده و ایجاد اشتغال برای جوانان این خطه مفید باشد. مسابقه‌های اسبدوانی به جز گنبد کاووس در شهرهای تهران، مشهد، کردستان (سنندج) و بندر ترکمن نیز برگزار می‌گردد.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس
مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

ویژگی های مجموعه

این مجموعه دارای ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسب دوانی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، سوئیت، ویلا، اسطبل زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شنا می‌باشد. مسابقه‌های اسب دوانی در فصل‌های بهار و پاییز برگزار می‌شود و دوستداران بسیاری را از گوشه و کنار کشور به خود جذب می‌کند.

نوع ساختار بنا مطابق اولین سازه‌های بتنی ورزشی است که پاسخگوی تمامی نیازهای مربوط به دوره خود بوده است. مجتمع اسب سواری گنبد از لحاظ معماری در منطقه شاخص است. این مجتمع با سازه‌ای بتنی با ارتفاع حدود ۱۳ متر و حجم مکعب مستطیل احداث شده است.

کشیدگی این حجم در جهت شمالی جنوبی است و میدان مسابقات نیز در جبهه شرقی آن قرار دارد. بنای مجتمع به صورت ۳ طبقه ساخته شده است که در طبقه همکف دو بخش نیمه باز با کاربری فضای پیش‌بینی مسابقات تعبیه شده است. این دو فضای وسیع در دو طرف بخش اصلی و مرکزی بنا قرار دارند. بخش مرکزی بنا که به عنوان هسته اصلی کاربرد دارد در این طبقه بصورت کاملا محصور با کاربری فضای اداری، فضای پیش‌بینی، اتاق چابکسواران، نمازخانه، بخش آموزشی، رختکن و سایر سرویس‌های مربوط به چابکسواران است.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس - عکس از: Mostafameraji
مجتمع سوارکاری گنبد کاووس – عکس از: Mostafameraji

مسابقات اسب ‌سواری که در این مجتمع برگزار می‌شود تماشاچیان و طرفداران بسیاری دارد. به طوری که پنج شنبه هر هفته حدود ۳ تا ۷هزار نفر و در روزهای جمعه که کورس‌های بهتری برگزار می‌شود بین ۵ تا ۶ هزار نفر برای دیدن مسابقات در محل مجتمع سوارکاری گنبد حاضر می‌شوند که در هیچ ورزشی در استان، سابقه این حضور چشمگیر به صورت مداوم و در طول یک فصل برگزاری مسابقات وجود ندارد.

چطور به مجموعه سوارکاری گنبد کاووس برویم ؟

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس از جاهای دیدنی گنبد کاووس به شمار می‌رود و در شمال شرقی شهر، در بلوار معلم واقع شده است. شما به راحتی می توانید با ماشین شخصی و یا تاکسی به این مجموعه بروید.

آدرس: استان گلستان، گنبد کاووس، بلوار معلم

سایت هیات سوارکاری گنبدکاووس: gonbadhorse.ir

شماره تماس: 33226869-017

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨