بایدها و نبایدهای سفر به منطقه آزاد

سفر به منطقه آزاد می تواند یکی از تجربه های جذاب شما در طول زندگی خود باشد. با سفر به این مناطق می توانید با یک تیر چند نشان بزنید. هم خریدهای اقتصادی با قیمت مناسبی انجام داده و هم از جاذبه های گردشگری و تفریحات موجود در این مناطق لذت ببرید. اگر قصد شما سفر به یکی از این مناطق آزاد مثلا کیش است، بهتر است ابتدا شماره هتل بین المللی کیش را پیدا کرده و قبل از آغاز سفر، محل اقامت خود را رزرو کنید.

سفر به منطقه آزاد
سفر به منطقه آزاد

منطقه آزاد چیست؟

قبل از آن که بدانیم که در مناطق آزاد چه بایدها و نبایدهای رفتاری داریم، بهتر است بدانیم به چه مناطق و شهرهایی منطقه آزاد گفته می شود. مناطق آزاد بخش هایی از کشور است که معمولا در کنار دریا و بندرگاه واقع شده و دارای معافی های گمرکی بیشتری نسبت به مناطق دیگر است. از این رو قیمت اجناس و کالاها در این مناطق در مقایسه با شهرهای دیگر بسیار کم تر است.

منطقه ازاد به دو گروه منطقه آزاد تجاری و صنعتی تقسیم بندی می شود که هر کدام از آن ها قوانین و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. در حالت کلی در مناطق آزاد اسکله های بزرگی برای بارگیری کشتی ها، ترمینال و فرودگاه، نیروی انسانی زیاد، جاده های استاندارد، انبارهای استاندارد و خدمات رفاهی با کیفیت بالا وجود دارد. منطقه آزاد کیش، قشم، چابهار، منطقه آزاد انزلی، منطقه آزاد ارس، اروند و ماکو از جمله شناخته شده ترین و مهم ترین مناطق آزاد در ایران هستند.

خرید در منطقه آزاد

یکی از مهم ترین کارهایی که در سفر به مناطق آزاد باید انجام دهید، خرید است! همان طور که در بالا نیز اشاره شد از آن جا که صادرات و واردات در این مناطق بدون عوارض گمرکی یا با حداقل آن انجام می شود، شما می توانید هر کالایی را با قیمت مناسب و عالی خریداری کنید.

اگر به دنبال یک برند خاص هستید، در این مناطق آزاد می توانید با قیمت نصف قیمت آن در شهر خود آن را خریداری کنید. البته برای خرید کالاهای گران قیمت به خصوص کالاهای برقی حتما به بارکد و اصل بودن آن دقت داشته باشید. در این بازارها کالاهای تقلبی و فیک بسیاری نیز وجود دارد که ممکن است شما هزینه زیادی نیز برای آن پرداخت کنید.

خرید از دست فروش ها و ته لنجی ها کار دیگری است که در مناطق آزاد باید انجام دهید. این بازارها معمولا مربوط به وسایل خرده فروشی بوده و قیمت آن ها حتی از پاساژها و مغازه های منطقه ازاد نیز ارزان تر است. بنابراین بهتر است قبل از سفر پس انداز کافی جمع کرده باشید تا بتوانید وسایل مورد نیاز خود را برای ماه های آینده نیز خریداری کنید.

سفر به منطقه آزاد
سفر به منطقه آزاد

تفریح در منطقه آزاد

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، مناطق آزاد در کنار دریا و آب های آزاد واقع شده اند و طبیعی بسیار زیبا و منحصر به فرد دارند. در سفر به مناطق آزاد تمام وقت خود را محدود به خرید نکنید! در این شهرها جاذبه های گردشگری و توریستی بسیاری وجود دارد که شما می توانید از تماشای آن ها لذت ببرید. رستوران های مختلفی در این مناطق وجود دارد که اگر به غذاهای محلی یا غذاهای دریایی علاقه دارید، حتما سری به رستوران های بین المللی و محلی این مناطق زده و یک وعده غذایی خوشمزه و متفاوت نوش جان کنید.

در این مناطق برای اقامت می توانید از اقامتگاه های بوم گردی و یا هتل های معروف و بین المللی آن ها استفاده کنید. با تماس با شماره هتل بین المللی کیش می توانید از چند روز قبل تر محل اقامت خود را رزرو کرده تا خیالتان بابت یک سفر آرام و لذت بخش آسوده شود.

خرید خودرو در مناطق آزاد

کافی است چند دقیقه در خیابان های مناطق آزاد قدم بزنید تا انواع و اقسام ماشین های لوکس و گران قیمت خارجی را در آن ببینید. قیمت ماشین در مناطق آزاد نیز بسیار کم تر از مناطق عادی است. البته شما برای خروج آن از منطقه آزاد محدودیت هایی دارید که بای قبل از خرید به آن ها توجه کنید.

سفر به منطقه آزاد
سفر به منطقه آزاد

گول قاچاقچی ها را نخورید!

متاسفانه عدم کنترل های مناسب باعث شده که راه برای فعالیت قاچاقچی ها هم در این منطقه باز باشد و در این مناطق شما حجم قابل توجهی از کالاهای فیک را با قیمت بالا ببینید. همان طور که در بالا نیز اشاره شد هنگام خرید حتما از اصل بودن کالا اطمینان حاصل کنید.

مبادلات بین المللی را به راحتی انجام دهید

جالب است بدانید در مناطق آزاد شما می توانید به راحتی ارز و سرمایه خود را از کشور خارج کرده و یا به مناطق آزاد دیگر بفرستید. اتباع خارجی می توانند به راحتی به این مناطق رفت و آمد داشته باشند. می توانید شرکت خود را با مالکیت 100 درصد خارجی ثبت کنید. با ثبت شرکت تا 20 سال از پرداخت مالیات معاف هستید. بنابراین اگر در سفر به مناطق آزاد ایده ایجاد یک شغل در ذهن شما شکل گرفت، با توجه به مزایای آن جدی تر به آن فکر کنید.

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨