جت لگ (Jet lag) یا پرواز زدگی چیست ؟

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جت لگ چیست ؟

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست در مورد اینکه جت لگ چیست صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با تعریف جت لگ و پرواززدگی در ادامه با ما همراه باشید.

پرواززدگی یا جت لگ (Jet lag) یک وضعیت فیزیولوژیک است که از تغییرات ریتم شبانه‌روزی بدن اتفاق می‌افتد و ناشی از مسافرت‌های طولانی (از شرق به غرب یا برعکس) است که در آن تنظیم خواب فرد به علت اختلاف ساعت مبدأ با مقصد پرواز به هم می‌ریزد.

مهم‌ترین دلیل پرواز زدگی برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن است. طی مسافرت به‌ویژه سفرهای طولانی ترشح هورمون ملاتونین که مسئولیت ساعت بیولوژیک و زیستی انسان را برعهده دارد، کاهش یافته و موجب اختلال ساعت خواب و بیداری فرد می‌شود. فشار هوای داخل هواپیما، نوع تغذیه، استرس پیش از سفر، نداشتن تحرک و جابه‌جایی از دیگر عوامل بروز پرواز زدگی به‌شمار می‌روند.

جت لگ چیست
جت لگ چیست

در پرواز زدگی عوارضی مانند کاهش تمرکز، مشکلات عصبی و همچنین مشکلاتی در معده فرد بروز می‌کند. پیامدهای پرواززدگی ناشی از مسافرت هوایی به سمت شرق، شدیدتر از مسافرت به سمت غرب است. در هنگام سفر به شرق، از طول روز ما کاسته می‌شود و به‌طور کلی ساعت زیستی بدن ما، خود را با روز بلند شده بهتر انطباق می‌دهد تا روز کوتاه شده.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


چرا سفر از غرب به شرق سخت تر است؟

جالب است بدانید زمانی که به سمت شرق سفر می کند، علائم شدیدتر هستند زیرا بدن ما زمان کمتری برای بازسازی دارد. زمانی که به سمت غرب می رویم، زمان به روزمان اضافه می شود در صورتی که در سفر شرق به غرب برعکس بوده و ساعت ها کم می شوند. این به معنی آن است که بدن ما زمان کمتری برای هماهنگ شدن با ساعت زیستی جدید دارد.

سفر از شمال به جنوب و یا برعکس نیز مشکلات خاص خودش را دارند زیرا فصل ها عوض می شوند و دما متفاوت خواهد بود. اما به هر حال جت لگ زمانی رخ می دهد که پرواز شرق به غرب یا برعکس صورت بگیرد و پروازهایی که مستقیم از شمال به جنوب یا برعکس هستند، ممکن است ناراحتی هایی ایجاد کنند اما منجر به پرواز زدگی نخواهند شد.

جت لگ چیست
جت لگ چیست

در طول پرواز

شاید یکی از موثرترین و بهترین راه‌های مبارزه با جت لگ، خوب رفتار کردن با بدن‌تان در طول پرواز باشد. با نوشیدن میزان مناسبی از آب و نوشیدنی‌های غیرالکلی و غیر کافئینی، سطح مایعات بدنتان را حفظ کنید. از درخواست برای آب اضافه از میهمانداران خجالت نکشید.

با برنامه‌ی منظم از صندلی خود بلند شده و کمی در راهروی هواپیما قدم زده و نرمش کنید. همچنین می‌توانید روی صندلی تمریناتی مثل کشش انگشتان پا، تمرینات ایزومتریک، کرانچ شکم و کشش و تمرین شانه را انجام دهید. این کار باعث گردش بهتر خون در بدن و جلوگیری از جمع شدن آن در نقاط خاص می‌شود. مشکلی که در هوای فشرده‌ی هواپیما شایع است.

جت لگ چیست
جت لگ چیست

درمان جت لگ

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای پرواز زدگی وجود ندارد، اما برخی از اصلاحات شیوه زندگی و برخی نکات می تواند به کاهش علائم کمک کند.

  • تناسب بدنی خود را حفظ کنید.
  • با پزشک مشورت کنید.
  • نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید.
  • نوشیدنی‌های حاوی کافئین مصرف نکنید.
  • آب بنوشید.
  • در هواپیما حرکت داشته باشید.
  • کفش و لباس راحت بپوشید.
  • با برنامه‌ی زمانی مقصد هماهنگ شوید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨