جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

دیدنی های شهرکرد ، بلندترین شهر ایران | Shahrekord

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی شهرکرد

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ توریست  شما را با مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد آشنا خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

شهرکرد که در گذشته به «دهکرد» شهرت داشت، یکی از شهرهای زیبا و سرسبز استان چهارمحال بختیاری است که در سراسر ایران به سرزمینی مرتفع، کوهستانی، برخوردار از جاذبه های طبیعی با چشم اندازی مسحورکننده و قدمتی کهن شناخته می شود که می توان نام آن را در فهرست مقاصد اصلی گردشگری ایران، ثبت کرد.

طبق پژوهش های انجام شده توسط باستان شناسان، به نظر می رسد که این شهر از پیشینه ای متعلق به حکومت ساسانیان و اشکانیان برخوردار بوده و یکی از مناطق کهن تمدن بشری محسوب می شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پل زمان‌ خان سامان شهرکرد

پل زمان‌ خان سامان در نزدیکی شهر سامان در ۲۰ کیلومتری شهرکرد روی رودخانه زیبای زاینده‌رود به دستور یکی از روسای عشایر به نام «زمانخان» به صورت دو دهنه هشت متری بنا شده است. این بنا، یک بار در سال ۱۰۲۲ هجری قمری توسط کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال ۱۳۲۲ هجری قمری به دست «حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه چمعالی» تعمیر و مرمت شده است.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

قلعه جونقان

در ۴۵ کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال بختیاری قلعه ی جونقان یا قلعه سردار اسعد بختیاری قرار دارد. این قلعه ی تاریخی در سال ۱۳۱۸ هجری قمری به منظور سکونت «علی قلی خان سردار اسعد بختیاری» ساخته شده و مساحت آن برابر ۱۴ هزار متر مربع است.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

مسجد جامع شهرکرد

مسجد جامع شهرکرد که در مرکز محله عليای شهرکرد قرار دارد به دستور «حاج محمدرضا خان» در قرن ۱۳ هجری قمری در مساحتی حدود ۲۵۰۰ متر مربع احداث شده است. این مسجدکه یکی از بناهای تاریخی شهرکرد می باشد دارای سه درب ورودی در شمال، شرق و غرب خود است.

از جمله نکات قابل توجه این بنا می‌توان به تزئینات و کاشی‌ کاری ‌های هفت رنگ آن اشاره کرد. مسجد جامع شهرکرد از لحاظ معماری شبیه به مسجد «حکیم اصفهان» است و داراي صحنی بزرگ، ایوان، غرفه های متعدد، مناره و شبستان های مختص به تابستان و زمستان می باشد.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

قلعه دزک شهرکرد

قلعه دزک در جنوب شرقی روستای دزک قرار دارد و در دو طبقه و به صورت باشکوهی ساخته شده است. طبقه اول دارای یک هشتی ورودی در وسط است که از طرفین به محوطه بزرگ قلعه منتهی می­شود. در طرفین هشتی چهار ایوان قرار دارد که دو ایوان رو به شمال و دو ایوان رو به شمال و دو ایوان دیگر رو به جنوب قرار گرفته است و شامل چند اتاق و انبار است.

طبقه دوم که از ایوان­های شمالی طرفین هشتی به آن راه می­یابند، ابتدا از راه پله­ها وارد محوطه­ای بزرگ به نام حوضخانه می­شود که در وسط آن یک سالن بزرگگ به نام سفره­خانه وجود دارد و اتاق آینه در جوار آن قرار گرفته است.

سفره­خانه این سالن دارای تزئینات گچبری و نقاشی زیبایی است. اشکال مختلف از قبیل ملائکه به عنوان مظهر پاکی و کله شیر که حاکی از قدرت و دلاوری است و مناظر زیبا از شکار و گچبری­های گل و بوته در حاشیه­­­های بزرگ و کوچک آن است.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

خانه ستوده چالشتری شهرکرد

خانه ستوده اندرونی قسمت حاکم‌نشین قلعه چالشتر است  و می‌توان آن را تنها باقی‌مانده این مجموعه تاریخی دانست. قلعه چالشتر از دوران صفوی و قاجار به یادگار مانده. خانه ستوده علاوه بر اینکه معماری زیبایی دارد که به خودی خود می‌تواند باعث جذب گردشگران باشد، این روزها از سه موزه آثار سنگی، موزه کاروزندگی و موزه مردم‌شناسی هم بهره می‌برد.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

حمام خان شهرکرد

اثری متعلق به سال 1270 هجری قمری در جنوب غربی مسجد جامع شهرکرد قرار دارد که به حمام خان شهرت یافته است. این بنای تاریخی به همت «حاج‌محمدرضا خان» احداث شده است که معماری زیبا و استحکام بنا از جمله ویژگی های آن به شمار می رود. قرارگیری این بنای تاریخی در کنار مسجد جامع شهرکرد، مجموعه ارزشمندي از تاریخ ایران را رقم زده است. سفر به شهرکرد و بازدید از مسجد جامع این شهر و تماشای این عمارت، خالی از لطف نخواهد بود.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

مسجد اتابکان

مسجد اتابکان، بنایی به جای مانده از دوران حکومت اتابکان در خیابان ولیعصر شهرکرد است. در این مسجد، درب چوبی قرار دارد که بسیار قدیمی است و به ۸۰۰ سال پیش تعلق دارد. این اثر تاریخی در گذر زمان و در دوران مختلف بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفتی و اخیرا نیز مرمت و تعمیرات مختلفی در بخش‌هایی از آن انجام شده است.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

مجموعه‌ی پیرغار شهرکرد

مجموعه‌ی گردشگری و تاریخی به نام «پیرغار»، از آن دست مکان‌های محبوب گردشگری و همه چیز تمام محسوب می‌شود که سالانه پذیرای سیل عظیمی از گردشگران است. این مجموعه علاوه بر داشتن امکاناتی چون رستوران، کافی شاپ و … دارای یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کتیبه‌های مشروطیت است.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

قلعه سورک

قلعه سورک که این نیز یادگاری از دوران قاجار است در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی شهرکرد ، در روستای سورک توسط «نصیرخان» ملقب به «سردار جنگ» بنا شده است. این قلعه دارای معماری درونگرا است که بسیار جالب توجه است.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

موزه باستان‌شناسی (حمام پرهیزکار)

حمام پرهیزکار در دهه ۲۰ شمسی احداث شد. این گرمابه یکی از آخرین بناهایی است که در دوران پهلوی به سبک حمام‌های قدیمی ایران ساخته شد. این بنا از طرف خانواده آزاده در دهه ۳۰ شمسی وقف عام شد و حالا به عنوان موزه باستان‌شناسی فعالیت می‌کند.در این موزه ابزارهای سنگی مربوط به دوران نوسنگی، مجسمه‌های گلی با قدمت ۹۰۰ سال، ابزار و ظروفی مربوط به هزار دوم و پنجم قبل از میلاد و… نگهداری می‌شود.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

شیر سنگی

شیر سنگی یکی از نمادهای مردم لُر بختیاری است که آن را روی قبر بزرگان و نامداران ایل خود می گذارند و در گویش بختیاری آن را «برد شیر» می ‌نامند. آنها شکل این نماد را در گلیم و گبه‌ هایی که می ‌بافند نیز استفاده می کنند.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

آبشار زردَلیمه شهرکرد

«زردَلیمه» نام یکی از بکرترین آبشار‌های چهارمحال و بختیاری‌ست که مانند معنی زیبای نامش، مسیر زندگانی محسوب می‌شود و باعث به وجود آمدن مراتع بسیار سرسبزی در اطراف خود شده است.

جدایی از منظره‌های دل انگیزی که در اثر جاری شدن این آبشار بر بستر کوه‌پایه‌های زاگرس به وجود آمده، آثار تاریخی و باستانی نظیر پل خدا آفرین، ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده ۶ هزار ساله‌ای نیز، این ناحیه را به یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران و شهرکرد تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

پارک ملی تنگه صیاد

در 15 کیلومتری از شهرستان شهرکرد و در جاده ی شهرکرد-اصفهان، می توان شاهد منطقه ی وسیعی از حیات وحش بود که برخوردار از چشم انداز طبیعی و مناظری بی نظیر است. این بخش از شهرکرد، دارای آب وهوای معتدل و دره های زیبا است که می توان به دره ی «پاچفت» و «بستان شیر» اشاره کرد.

سکوت مثال زدنی و آرامش حاکم بر این منطقه در کنار زیبایی های طبیعی آن، این منطقه از استان چهارمحال بختیاری را به مکانی بکر و دنج برای علاقه مندان به طبیعت گردی تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

تالاب چغاخور شهرکرد

تالابی بسیار زیبا با چشم اندازی فوق العاده در شهرکرد وجود دارد که جزء یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری در شهرکرد به حساب بیاید. فصل تابستان بهترین زمان برای بازدید از این تالاب است. علاوه بر آرامشی که از این تالاب و حرکت آب در این شهر مشاهده می کنید نیز می توانید از تماشای پرندگان محلی و مهاجری نظیر غاز، اردک، حواصیل و لک‌لک را نیز در این تالاب زندگی می کنند نهایت لذت را ببرید.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد

حاشیه رودخانه زاینده رود

این مسیر بدلیل وجود مجموعه های تفریحی در محل پل زمانخان، شرایط اقلیمی مناسب، دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهرهای استان اصفهان همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. در انتهای این مسیر سد و دریاچه زاینده رود وجود دارد که به نوبه خود زیباست . حوزه آبریز زاینده رود با مساحتی حدود ۳۲۰۰ کیلونتر مربع از قسمت شرق سلسله جبال زاگرس شروع و پس از طی مسافتی در حدود ۳۶۰ کیلومتر در جلگه اصفهان به باتلاق گاوخونی می ریزد.

جاهای دیدنی شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)