راهنمای تحصیل در ایتالیا

راهنمای تحصیل در ایتالیا

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

در این مقاله از مجله سفر و گردشگری تاپ توریست شما را با راهنمای تحصیل در ایتالیا آشنا خواهیم کرد. پس اگر تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ایتالیا کشوری با بیش از 301 کیلومتر مربع وسعت و جمعیتی حدود 60 میلیون نفر در جنوب قاره اروپا قرار دارد. سالانه بالغ بر 60 میلیون گردشگر برای تماشای بناهای تاریخی، لذت بردن از آب و هوای خوب و طبیعت زیبا به ایتالیا سفر می‌کنند. ایتالیا کشوری است که در بین دانشجویان بین‌المللی، همچنین دانشجویان ایرانی طرفدار زیادی دارد. تحصیل در ایتالیا با دانشگاه‌هایی با سابقه‌ فراوان و اساتید باتجربه در تمامی رشته‌ها با پایین‌ترین هزینه و بهترین امکانات فرصتی است که نباید از دست بدهید. در این نوشته اطلاعات جامع و مفیدی در مورد هزینه تحصیل در ایتالیا (شامل شهریه دانشگاه‌ها و هزینه زندگی دانشجویی)، بهترین دانشگاه‌های ایتالیا و ویزای تحصیلی ایتالیا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

هزینه‌ی پایین تحصیل در اروپا

یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی ایتالیا است. دانشگاه‌های دولتی این کشور در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سالانه بین 4000-800 یورو شهریه در نظر گرفته‌اند. همچنین تحصیل در مقطع دکتری تقریبا رایگان تمام می‌شود. برای مثال دانشگاه مطرحی مثل ساپینزای رم سالانه 1000 یورو (ترمی 500 یورو) از دانشجویان شهریه می‌گیرد. همچنین اگر دانشجویی از بورسیه استانی ایتالیا برخوردار باشد، علاوه بر تحصیل رایگان مبلغی به عنوان کمک هزینه نیز به او تعلق می‌گیرد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


امکان انجام کار دانشجویی

دانشجویان این حق را دارند که حین تحصیل در ایتالیا 20 ساعت در هفته کار انجام دهند. با این حساب اگر برای هر ساعت کار 10 یورو دستمزد در نظر گرفته شود، دانشجویان در ایتالیا می‌توانند تا 800 یورو در ماه درآمد داشته باشند. برای دانشجویان در ایتالیا کارهایی مثل دستیاری تدریس (TA)، دستیاری پژوهشی (RA) فریلنس کار با نرم‌افزار، آموزش زبان انگلیسی، کار در دانشگاه (امور کتابخانه، بخش کمک به دانشجویان بین‌المللی و …)، راهنمای گردشگری (سالانه گردشگران زیادی به ایتالیا سفر می‌کنند)، انجام کارهای خدماتی در رستوران‌ها، هتل‌ها و … وجود دارد.

هزینه‌ تحصیل در ایتالیا

هزینه‌های تحصیل در ایتالیا شهریه دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویی را دربرمی‌گیرد. در صورت تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا می‌توانید از بورسیه استانی ایتالیا نیز استفاده کنید. این بورسیه براساس وضعیت مالی متقاضیان داده می‌شود و تا 90% از شهریه دانشگاه و بخش بزرگی از هزینه‌های زندگی (تا 5000 یورو در سال) را کم می‌کند. با این حساب دانشجویان ایرانی نگرانی چندانی بابت پرداخت هزینه‌های تحصیلی نخواهند داشت.

امکان سفر به تمام کشورهای حوزه‌ی شنگن

اگر ویزای ایتالیا را دریافت می‌کنید، می‌توانید تعطیلات تابستانی و زمستانی خود را بدون محدودیت در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا (مانند فرانسه، اسپانیا، سوئیس، آلمان و…) بگذرانید. اروپاگردی در کنار تحصیل از مزایای تحصیل در ایتالیا است.

راهنمای تحصیل در ایتالیا

شرایط پذیرش و تحصیل آسان

شما می‌توانید بدون مدرک زبان، بدون شرط معدل، بدون گذراندن آزمون ورودی و حتی با داشتن گپ تحصیلی (وقفه ایجاد شده پس از آخرین مدرک تحصیلی) از اکثر دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش بگیرید و مشغول به تحصیل شوید.

شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا

دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا شهریه‌ای بین 20000-6000 یورو در سال از دانشجویان دریافت می‌کنند.

هزینه‌ی زندگی دانشجویی در ایتالیا

اولین قسط بورسیه‌ استانی ایتالیا را 2 الی 3 ماه پس از شروع تحصیل پرداخت می‌شود. به همین خاطر دانشجو باید برای گذران ماه‌های ابتدایی مبلغی را کنار گذاشته باشد. غذا، مسکن و … در شهرهای مختلف هزینه‌های متفاوتی دارند. از همه مهم‌تر مسکن است که در شهرهای ارزان ایتالیا مثل جنوا، باری، تورین و دیگر شهرها 600-500 یورو در ماه هزینه برمی‌دارد. این مبلغ در شهرهای گران‌تری مثل میلان تا 900-800 یورو بالا می‌رود. بهتر است برای سال نخست دانشجو مبلغی حدود 3000-2000 یورو برای تحصیل در ایتالیا کنار گذاشته باشد.

راهنمای تحصیل در ایتالیا

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا

در لیست زیر برترین دانشگاه‌های ایتالیا را طبق رتبه‌بندی مؤسسه‌QS  همراه با رتبه جهانی و سطح‌بندی وزارت علوم مشاهده می‌کنید:

  1. Politecnico di Milano (149 | گروه الف)
  2. Scuola Superiore Sant’Anna Pisa di Studi Universitari e di Perfezionamento (177 | گروه الف)
  3. Alma Mater Studiorum – University of Bologna (177 | گروه الف)
  4. Sapienza University of Rome (203 | گروه الف)
  5. Scuola Normale Superiore di Pisa (204 | گروه الف)
  6. Università di Padova (234 | گروه الف)
  7. University of Milan (302 | گروه الف)
  8. Politecnico di Torino (348 | گروه الف)
  9. University of Trento (389 | گروه ب)
  10. University of Pisa (389 | گروه الف)

 درباره سیم آخر

مؤسسه سیم آخر از سال ٨٢ در زمینه آموزش کنکور هنر شروع به کار کرده است؛ به نحوی که در این سال‌ها بخشی از ورودی‌های دانشگاه‌های برتر تهران و کشور را دانش آموزان سیم آخر تشکیل داده‌اند. این مؤسسه بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش، اقدام به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» نمود. شناخت سیستم آموزشی کشور و آشنایی با نیاز‌ها و دغدغه‌های دانشجویان، دانش‌آموزان، اولیاء و اعتماد آنان به مجموعه، انگیزه اصلی برای زمینه جدید فعالیت مؤسسه سیم آخر محسوب می‌شود. اعضای سیم‌آخر، چه در تیم پذیرش و چه در بخش ویزا و مهاجرت، همگی در جایگاه خود با تجربه و دلسوز هستند و رویکرد سیم آخر کماکان فرهنگی است.



 الی گشت    

                تور کیش