بوکاپ ، محله رنگارنگ شهر کیپ تاون
بوکاپ ، محله رنگارنگ شهر کیپ تاون

بوکاپ ، محله ای رنگارنگ در کیپ تاون | South Africa

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

محله رنگارنگ بوکاپ

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست ، درباره  محله رنگارنگ بوکاپ در شهر کیپ تاون سخن خواهیم گفت، در ادامه با تاپ توریست همراه باشید.

بوکاپ (Bo-Kaap) محله‌ای در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی است. ساکنان مسلمان آن که نوادگان برده‌هایی از کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا و چندین کشور آفریقایی هستند، برای گرامی داشت اعیاد مذهبی دیوار خانه‌های خود را به رنگ روشن درآورده‌اند. با مجله گردشگری تاپ توریست همراه باشید تا با تاریخ و فرهنگ این مردم بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه بوکاپ

ساکنین محله بوکاپ در واقع نوادگان برده هایی هستند که در قرن های ۱۶ و ۱۷ توسط هلندی ها از کشورهای مالزی، اندونزی، سریلانکا، هند و چند کشور آفریقایی به این منطقه آورده شدند. برده ها اگرچه همگی اهل مالزی نبودند اما به طور کلی مالایی های کیپ نامیده می شدند. هنگامی کهبریتانیا در سال ۱۷۹۵ کیپ تاون را از هلند پس گرفت تغییرات مثبتی در این منطقه صورت گرفت.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این تغییرات در طول ۴ دهه آینده انجام شد و عبارت است از آزادی مذاهب، لغو تجارت بردگان و در نهایت خاتمه دادن به بردگی. برده ها که از قید بندگی رها شده بودند اجتماعی را در بوکاپ تشکیل دادند و به این ترتیب محله بوکاپ با خانه های رنگارنگش شکل گرفت. امروزه این محله را گاهی محله مالایی ها هم می نامند.

محله رنگارنگ بوکاپ

محله بوکاپ عمدتا اجتماعی مسلمان است و در طول این سال ها ازدواج هایی بین مردمان جنوب شرق آسیا و برده های هند، ماداگاسکار و بومیان آفریقایی صورت گرفته است. بسیاری از زنانبومی برای ازدواج با مردان مسلمان به اسلام گرویده اند. به این ترتیب اسلام دین غالب در محله بوکاپ شده است و ساکنین این منطقه خود را مسلمان های کیپ می نامند.

محله رنگارنگ بوکاپ
محله رنگارنگ بوکاپ

کیپ تاون اکثرا مسلمان نشین است و فرهنگ آن شکل گرفته از ازدواج برده‌ها از اقوام و کشورهای مختلف جنوب و جنوب شرق آسیا با بردگانی از هند، ماداگاسکار و آفریقایی‌های بومی است. بسیاری از زنان محلی، برای ازدواج با مردان مسلمان، اسلام آوردند.  مسجدها، خانه ها و محله ی تاریخی مسلمانان این شهر به شکل رنگین کمانی از رنگ های روشنِ آبی، زرد و سبز به نظر می رسند.

جالب است بدانید که همسایه ها با هم در استفاده از رنگ ها اتفاق نظر دارند تا مشکلی پیش نیاید. خانه‌های این محله آنقدر به هم نزدیک هستند که گاهی فکر می‌کنید رنگ‌هایشان با هم تداخل پیدا کرده‌اند. برای مثال بلافاصله بعد از رنگ سبز، به آبی آسمانی می‌رسید و تا چشمتان بخواهد به این ترکیب رنگ عادت کند، نوبت رنگ صورتی و زرد می‌شود و این جریان به همین شکل ادامه دارد.

محله رنگارنگ بوکاپ
محله رنگارنگ بوکاپ

خانه های رنگارنگ 

اما چیزی که باعث شهرت جهانی محله بوکاپ شده است خانه های رنگارنگ این محله است. در روزگار گذشته رسم بر این بود که تمام خانه های کیپ تاون به رنگ سفید نقاشی می شدند. پس از آنکه برده داری در کیپ تاون منسوخ اعلام شد، این افراد بالاخره اجازه خرید و تملک زمین و خانه را به دست آوردند.

پس اهالی بوکاپ تصمیم گرفتند به مناسبت آزادی شان خانه های خود را به رنگ های شاد و زنده نقاشی کنند. به این ترتیب خانه های رنگی محله بوکاپ به وجود آمد و از آن زمان به همین شکل باقی ماندند. بسیاری از خانواده های بوکاپ نسل هاست که در این محله زندگی می کنند و اجتماع بوکاپ به بخشی مهم از فرهنگ کیپ تاون تبدیل شده است.

محله رنگارنگ بوکاپ
محله رنگارنگ بوکاپ

دعوت به دعا و نماز هنوز در روزهای تعیین شده ای از مساجد در سراسر محله شنیده می شود. این مساجد شامل مسجد العول، اولین مسجد مسلمان در آفریقای جنوبی نیز می باشد. اگرچه پیشرفت های بزرگ تهدیدی برای این میراث فرهنگی مهم بوکاپ است ، اما در حال حاضر به عنوان مکانی فوق العاده برای گذراندن یک بعد از ظهر و تماشای گرمترین و پر جنب و جوش ترین محله این کشور، باقی مانده است.

محله رنگارنگ بوکاپ
محله رنگارنگ بوکاپ

قدیمی ترین ساختمانی که در این محله وجود دارد در خیابان ویل (Wale Steet) قرار دارد و امروزه به موزه بوکاپ تبدیل شده است. در این موزه می توانید با تاریخچه کاملی از محله و فراز و نشیب های زندگی اهالی آشنا بشوید. در این موزه با شیرین حببیب آشنا می شوید که بیش از ۲۰ سال است راهنمای این مسجد است و خانواده اش یک قرن است که در محله بوکاپ ساکن هستند. از طریق راهنمای صوتی که توسط شیرین هدایت می شود می توانید سفری کوتاه به قلب محله بوکاپ داشته باشید و از زمان برده داری تا دوران معاصر را در مدت ۲۰ دقیقه مرور کنید.

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)