بهترین کویرهای ایران
بهترین کویرهای ایران

بهترین کویر های ایران را بیشتر بشناسید

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بهترین کویرهای ایران کدام اند ؟

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره بهترین کویرهای ایران سخن خواهیم گفت پس اگر به بیایان و کویر گردی علاقه دارید با ما همراه باشید تا بیشتر با این کویرها آشنا شوید ؟

از آنجای که کشور ایران جژء یکی خوش آب و هواترین کشور در دنیا است که اصلی ترین دلیل آن چهار فصل بودنش است که کمتر کشوری با این شرایط آب و هوای در دنیا میتوان یافت . به هرکجا از ایران که سفر کنید با آب و هوای متفاوتی برخورد خواهید کرد ( بارانی , معتدل , سرد و گرم و خشک ) که هر منطقه باتوجه به شرابط آب و هوایش دارای مکان های بکر و دیدنی است که کویرهای ایران نیز از این مناطق بکر و دیدنی به شمار می روند که با یک بار سفر به کویر بدون شک عاشق آن خواهید شد . در این مقاله بهترین کویرهای ایران را به همراه آدس و توضیحات کامل برای شما کاربران عزیز معرفی خواهیم کرد.

کویر مصر کجاست ؟

مصر (نام‌های پیشین: چاه دراز، کلاته یوسف، مزرعه یوسف)، روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده‌است. روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. مصر به همراه دو روستای بسیار کوچک دیگر به نامهای امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌اند. این روستا یکی از مناطق جذاب گردشگری ایران به‌حساب می‌آید و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت‌گردان آشناست.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


  • کویر در عین سادگی زیبایی های بسیاری دارد که چشم شما را به خود خیره خواهد کرد.
  • کویر مصر یکی از تماشایی ترین کویرهای ایران است که گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.
  • این کویر دارای امکانات تفریحی خوبی از جمله آفرود، موتورچهارچرخ و شترسواری است که تجربه ای متفاوت برای شما رقم می زنند.
  • وجود اقامتگاه های بومی مناسب، باعث می شود که در این کویر دغدغه ای برای اقامت نداشته باشید.

کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه در جایی در ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد جای دارد و از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن‌آباد و از غرب به مسیر حسن‌آباد به ورزنه می‌رسد. با رفتن به این کویر منطقه‌ای وسیع و گسترده را می‌بینید که سراسر پوشیده از ریگزار، ماسه‌های تمیز و روان و تپه‌های شنی است. چیزی که این کویر را از دیگر کویرهای ایران متمایز کرده وزش بادهای متفاوت است که به تپه‌های ماسه‌ای، شکل‌های متفاوتی مثل تپه‌های ماسه‌ای طولی، هلالی و هرم های ماسه‌ای داده و چشم‌اندازهایی را به وجود آورده که نمونه‌هایش در کشور خیلی کم پیدا می‌شود. این کویر به دلیل نزدیکی به تالاب گاوخونی و رطوبت این تالاب، پوشش گیاهی متنوعی دارد. کویر ۱۷ هزار هکتار ریگزار دارد که در آن بیشتر، درختچه‌های تاغ و اسکمبیل را به عنوان پوشش گیاهی می‌بینید اما گیاهانی مثل تق تقو، بوته‌های نسی و سایر گیاهان ماسه‌پسند هم در این ناحیه زیاد دیده می‌شود. از نظر پوشش جانوری در سال‌های گذشته جانوران زیاد و متنوعی در این ناحیه پیدا می‌شد که در این سال‌ها تعداد آن‌ها با توجه به شکار، خشک شدن گاوخونی و از بین رفتن زیستگاه کم شده است. امروز در این کویر جانورانی مثل شغال، خرگوش، گربه، شاهین، افعی شاخدار، مار شتری دیده می‌شود.

در کویر ورزنه تعدادی از تفریحات هیجان انگیز وجود دارد که می توانید از آن ها لذت ببرید، البته قرارگیری بزرگترین سایت تفریحی کویری در ورزنه موقعیت بسیار مناسبی را برای ورود گردشگران در این منطقه فراهم کرده است

بهترین کویرهای ایران
بهترین کویرهای ایران

کویر ورزنه کجاست ؟

  •  آدرس : ایران، استان اصفهان، شهر اصفهان، شهر ورزنه، کویر ورزنه
  • هزینه : ورودی ماشین سواری 5,000 تومان

دشت کویر یکی از بهترین کویرهای ایران

دشت کویر یا کویر مرکزی ، بیابان غالباً کویری وسیعی است به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض تقریبی ۳۲۰ کیلومتر در جنوب رشته کوه البرز در مرکز شمالی ایران . نام آن از کویرهای گسترده واقع در آن گرفته شده‌ است.

کویر مرکزی پهناورترین کویر ایران است که از شمال به دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی و از غرب به جاده ارتباطی دامغان به جندق و کویر ریگ جن، از شرق به کوه‌های پیر حاجات و ازبک کوه و از جنوب به محور ارتباطی خور-طبس محدود می‌شود. پارک ملی کویر، پارک ملی خارتوران، کویر بجستان، کویر حاج علی‌قلی (دامغان)، کویر مسیله، بیابان مرنجاب، بیابان بند ریگ و … در این منطقه واقع شده‌اند.

مساحت این دشت بیش از 77 هزار کیلومتر مربع است و یکی از قطب‌های حرارتی زمین محسوب می‌شود. دمای آن در تابستان به 50 درجه می‌رسد و گاهی اختلاف دمای بین روز و شب آن به 70 سانتی‌گراد می‌رسد.

 این دشت از عارضه‌های بسیار دیدنی همچون دریاچه نمک، گنبدهای نمکی و تپه‌های شنی پوشیده شده و قسمت عمده آن را باتلاق‌های وسیع فرا گرفته‌اند. نام دشت کویر از کویرهای گسترده واقع در آن همچون پارک ملی کویر، پارک ملی خارتوران، کویر بجستان، کویر حاج علی قلی (دامغان)، کویر مسیله، بیابان مرنجاب، بیابان بند ریگ و … که در این منطقه واقع شده‌اند، گرفته شده است.

پوشش گیاهی دشت کویر عمدتاً از نوع گیاهان شورپسند است.

بزرگترین تپه شنی ایران یک کانون فرسایش به نام ریگ‌بلند است که از آران و بیدگل آغاز شده و تا اردستان ادامه دارد. طول این کانون فرسایش ۹۰ کیلومتر است. استان اصفهان در دشت کویر ۱۶ کانون فرسایش بادی دارد که ۳۰۰ هزار هکتار از آن جنگل‌کاری شده و تثبیت شده‌است و با این کار، بسیاری از کانون‌های درجه یک به کانون‌های درجه دو و درجه سه تبدیل شده‌است. در کانون‌های شرق اصفهان ۹ هزار هکتار جنگل‌کاری انجام شده‌ است.

بهترین کویرهای ایران
بهترین کویرهای ایران

کویر کاراکال

کاراکال ، کویری در محدوده‌ی ۱۸ کیلومتری شهر بافق و منطقه‌ای به نام صادق آباد است. کویرکاراکال در حوالی یزد و در شمال طبس یکی از خاص‌ترین و معروف‌ترین کویرهای ایران است. کویر کاراکال از جمله زیباترین که به خاطر داشتن حیات وحش زیبا و منظار دلنشین، در بین کویر کردان بسیار محبوب شده. جالب است بدانید کاراکال در اصل نام گونه‌ای از گربه است که به سیاه گوش هم معروف است. این گربه‌ها هوش بسیار بالایی دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را اهلی کرد. در گذشته با اهلی کردن این گربه‌های زیبا و با آموزش‌های فنی از آن‌ها به عنوان حیوان شکارچی استفاده می‌کرده‌اند. از قدیم در کویرکاراکال، از این نوع گربه سانان به وفور پیدا می‌شود، به همین دلیل این کویر به کویرکاراکال مشهور است.

این روزها تورگردانان توجه خاصی به کویر کاراکال دارند و تورهای کویر گردی با مقصد کویر کاراکال با هدف طبیعت گردی و تماشای کاراکال های زیبا ترتیب داده می شود که مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته.

شتر سواری، سافاری، موتورسواری بر روی شن های طلایی، پیاده روی در نخلستان و اقامت در اقامتگاه سنتی تمام آن چیزیست که از سفر به کویر انتظار داریم. به گردشگرانی که دلشان هوای سکوت کویر را دارد توصیه می کنیم حتما سفری به این کویر داشته باشند. می توانید با خیالی راحت قدم در راه این کویر بکر بگذارید.

به طور کلی بهترین زمان سفر به استان‌های مرکزی ایران، ایام خنک‌تر سال است. کویر کاراکال در فصل پاییز و اوایل بهار بهترین میزبان برای گردشگران است. البته در فصل زمستان هم می‌توانید روزهای معتدلی را در این منطقه تجربه کنید؛ اما تحمل شب‌های زمستانی با سرمای خشک و استخوان سوز قدری دشوار است. اگر می‌خواهید شب‌های کهکشان نمای کویر کاراکال را از دست ندهیید، ناچارید سرما را تحمل کنید.

کویر مرنجاب اصفهان

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع استان اصفهان قرار گرفته است. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل متصل خواهد شد. کویر مرنجاب دارای ارتفاع متوسط حدود 850 متر از سطح آب های آزاد می باشد. امنیت، اعتدال نسبی، تنوع جاذبه های گردشگری، تنوع گونه های جانوری و پوشش گیاهی مناطق کویری فضای مناسبی را جهت گردشگری و سرمایه گذاری در این منطقه ایجاد کرده است و گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می کند.

پوشش جانوری منطقه به علت وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است. از جمله حیوانات موجود می توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین اشاره کرد. در سال گذشته یک جفت یوزپلنگ نیز در منطقه مرنجاب مشاهده شده است. به گفته ساکنان محلی در حال حاضر 21 قلاده یوزپلنگ در این منطقه وجود دارد.
اسم کویر مرنجاب را شاه عباس صفوی انتخاب کرد؛ البته خودش هم خبر ندارد؛ حتی آن زمان که در هر شهر و مسیری کاروانسرا می ساخت، اصلاً به ذهنش نرسیده بود برای کویر بیسر و ته مرنجاب هم قلعه بسازد. اما همین که تاجیک ها و افغان ها به اصفهان و نقاط مرکزی رسیدند شاه صفوی جای خالی یک قلعه نظامی که 500 سرباز از آن نگاهبانی کنند را حس کرد. آن هم در مسیری به نام جاده ابریشم که بین اروپا و چین در تردد بود. کویر مرنجاب اصلاً اسم و رسمش را از همین کاروانسرا و قناتی که آب شیرین تراوش می کند، گرفته است.

بهترین کویرهای ایران
بهترین کویرهای ایران

راه های ورود به منطقه مرنجاب

مسیر اول: مسیر شهر آران و بیدگل به سوی پادگان ارتش و سپس جاده خاکی مرنجاب که بعد از طی مسافتی در حدود 45 کیلومتر به مرنجاب می رسد

مسیر دوم: مسیر پارک ملی کویر است که از پیشوا شروع شده و سپس مبارکیه (15 ک. م) – قصر بهرام (60 ک. م) – کاروانسرای سفیدآب (80 ک. م) – و سپس مرنجاب (500 ک. م) می باشد. شایان ذکر است تردد در این جاده تا سفیدآب نیاز به مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان دارد.

مسیر سوم: مسیر آران و بیدگل به ابوزیدآباد و سپس کاروانسرای سفیدآب و مرنجاب می باشد.

کویر ابوزید آباد اصفهان

استان اصفهان  به این دلیل که در بخش کویر های مرکزی ایران قرار گرفته است از مناطق بکر و دیدنی زیادی برخوردار است . کویر فخره که هنوز برای تورهای کویر گردی ناشناخته مانده است، کویر مصر، کویر مرنجاب و کویر ورزنه همگی در استان زیبای اصفهان قرار گرفته اند.

کویر ابوزید آباد که به کویر فخره بسیار نزدیک می باشد یکی از مقصد های گردشگری برای تورهای طبیعت گردی است که  با سردتر شدن هوا تصمیم به سفر به نقاط گرم ایران را دارند.

کویر هر کجا که باشد به سکوت و آرامش شب ها و درخشش ستارگانش معروف است. فرقی نمی کند در نزدیکی آران و بیدگل باشد یا کاشان. کویر خارتوران باشد در سمنان یا همین کویر ابوزید آباد در نزدیکی کاشان.

شهرستان ابوزید آباد در قسمت شمال شرقی کاشان قرار گرفته است. در صورتی که قصد ندارید از تور کویر ابوزید آباد که بین تورهای گردشگری به راحتی پیدا می شئد استفاده کنید، به اتوبان تهران قم  رفته و پس از آن وارد جاده قم به کاشان شوید. پس از ورود به شهر کاشان به بلوار قطب راوندی و از آنجا به بلوار ملاصدرا بروید. پس از این بلوار باید در پی جاده ی شهرستان ابوزید آباد به قاسم آباد باشید. قرار گرفتن در این مسیر شما را به بخش کویری ابوزید آباد می رساند.



 الی گشت    

                تور کیش