بهترین زمان برای سفر به استانبول به توصیه کجارو

بهترین زمان برای سفر به استانبول به توصیه کجارو

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

سفر به استانبول

استانبول، پایتخت فرهنگی ترکیه و یکی از برترین مقاصد گردشگری این کشور است که در تمام فصول سال، گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

شهر استانبول، پایتخت گردشگری کشور ترکیه، یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای گردشگران ایرانی و خارجی است؛ شهری که در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد و با برخورداری از تاریخ و پیشینه‌ای غنی جاذبه‌های متعددی نظیر کاخ‌ها، مساجد، کلیساها، آب‌انبارها و همچنین مراکز تفریحی، مراکز خرید، محله‌های گردشگری و بندرگاه‌های زیبا برای ارائه به گردشگران دارد. یکی از مهم‌ترین سوال‌های گردشگران در سفر به استانبول این است که بهترین زمان سفر به این شهر، چه زمانی از سال است.

انتخاب زمان سفر به استانبول بستگی به هدف سفر دارد؛ به‌طور مثال فردی که برای خرید به استانبول می‌رود، اولویت‌های متفاوتی نسبت به گردشگری دارد که می‌خواهد به گشت‌وگذار در این شهر بپردازد. تابستان، فصل پرمسافر استانبول و زمستان، فصل خلوت این شهر است؛ فصول پاییز و بهار نیز از نظر شلوغی در میانه قرار دارند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با شرایط آب و هوایی استانبول آشنا شوید و اطلاعاتی درباره بهترین زمان سفر به این شهر از نظر خلوتی، برگزاری فستیوال‌ها، ارزانی هتل‌ها و خرید کسب کنید.

بهترین زمان برای سفر به استانبول به توصیه کجارو

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


آب و هوای استانبول

استانبول بسیار بزرگ و وسیع است و آب و هوای متغیری در نواحی مختلف شهر دارد؛ به‌طور مثال، در برخی مناطق شهر، آب و هوا متاثر از دریای مدیترانه است و ما شاهد تابستان‌های خشک و زمستان‌های بارانی هستیم؛ در حالی که در مناطق شمالی شهر در نزدیکی دریایی سیاه، آب و هوا بیشتر اوقات بارانی است. نواحی غربی استانبول با تاثیر از بالکان، آب و هوای سردی دارد و در شرق شهر نیز شاهد آب و هوای قاره‌ای (تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های بسیار سرد) هستیم. به‌طور کلی، می‌توان گفت که استانبول آب و هوای نیمه‌گرمسیری و مرطوب دارد.

فصل بهار در استانبول با آب و هوایی بسیار دل‌انگیز و مطبوع در انتظار گردشگران است. بارندگی‌ها در این فصل کم می‌شوند و گردشگران می‌توانند با خیال راحت به بازدید از جاهای دیدنی استانبول بپردازند. شب‌های بهاری استانبول کمی خنک و روزهای آن گاهی مه‌آلود است. درجه حرارت روزانه در فصل بهار به‌ندرت بیشتر از حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌شود. طبیعت نیز در این فصل با وجود گل‌های لاله و درختان ارغوان بسیار زیبا است.

بهترین زمان برای سفر به استانبول به توصیه کجارو

فصل تابستان در استانبول از اواسط خرداد آغاز می‌شود و تا اواسط مهر ادامه دارد. آب و هوا در ماه‌های تیر و مرداد با دمای متوسط ۲۷ درجه سانتی‌گراد، در گرم‌ترین، مرطوب‌ترین و کم‌بارش‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد؛ به‌علاوه گردشگران بسیاری در این زمان از سال در استانبول هستند و قیمت اقامتگاه‌ها و پروازها بسیار بالا است. تفریحات آبی‌نظیر قایق سواری و شنا، کشتی سواری روی تنگه بسفر، خیابان‌گردی و پیاده‌روی از پرطرفدارترین تفریحات گردشگران در فصل تابستان در استانبول به شمار می‌روند.

گشت‌وگذار در فصل پاییز، ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (شهریور تا آبان)، با دمای هوای نسبتا خوشایند (بیشینه دمای بین ۱۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد)، هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و طبیعت رنگارنگ و جادویی پاییزی، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی رقم خواهد زد. بارش‌های پاییزی و هوای خنک شبانه در کنار فستیوال‌های متعدد از دیگر مزیت‌های سفر به استانبول در این زمان از سال است.

فصل زمستان از اواخر آذر ماه آغاز می‌شود. ماه‌های دی و بهمن سردترین زمان سال در استانبول با بارش‌های فراوان باران و برف و مه غلیظ هستند. اگر در این ماه‌ها به استانبول سفر می‌کنید، حتما لباس‌های گرم به‌همراه داشته باشید. تماشای جشن کریسمس در استانبول و شرکت در حراجی‌های سال نو از بهترین ویژگی‌های سفر به این شهر در زمستان هستند.

بهترین زمان سفر به استانبول از نظر حضور گردشگران

تابستان پرمسافرترین فصل گردشگری استانبول است؛ با وجود اینکه بسیاری از اهالی برای تعطیلات به سایر نقاط ترکیه می‌روند. در فصل تابستان با آب و هوایی گرم و مرطوب، هزینه‌های اقامت افزایش می‌یابند و گردشگران شاهد صف‌های طولانی در جاذبه‌های اصلی خواهند بود. شرکت در کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای دیگر در فضای باز، تماشای خورشید درخشان بر فراز تنگه بسفر و لذت بردن از غذا و نوشیدنی در فضای باز کافه‌ها و رستوران‌ها از جمله تجربیات نابی است که می‌توان در تابستان کسب کرد.

فصول طولانی و عمدتا دلپذیر بهار و پاییز برای دیدن مناظر و گردش با پای پیاده در محله‌های استانبول نظیر محله بیک، ایدئال هستند. در این فصول که از لحاظ شلوغی در میانه قرار دارند، ازدحام گردشگران کاهش می‌یابد و رویدادهای هنری و فرهنگی متعددی در شهر برگزار می‌شود.

فصل زمستان با توجه به شرایط آب و هوایی، فصل خلوت گردشگری استانبول است. سفر به این شهر در این زمان از سال به افرادی توصیه می‌شود که به‌دنبال سفری مقرون‌به‌صرفه هستند و می‌خواهند در آرامش و سکوت از بازدید از استانبول و کاوش در موزه‌های آن لذت ببرند.

بهترین زمان سفر به استانبول برای شرکت در فستیوال‌ ها

از جمله فستیوال‌های مهم و محبوب فصل پاییز در استانبول می‌توان به جشنواره دوسالانه استانبول اشاره کرد؛ فستیوال هنر مدرنی که از سال ۱۹۸۷ میلادی توسط بنیاد فرهنگ و هنر استانبول به‌منظور ساخت فضایی مناسب برای دیدار هنرمندان با فرهنگ‌های مختلف با مخاطبان آثار خود از اواسط سپتامبر تا اواسط نوامبر برگزار می‌شود. جشنواره هنر معاصر استانبول (در ماه سپتامبر)، فستیوال بین‌المللی عروسک استانبول (در ماه اکتبر)، فستیوال موسیقی جاز آکبانک (در ماه نوامبر) و فستیوال تئاتر استانبول (در ماه نوامبر) از دیگر رویدادهای این شهر در پاییز به شمار می‌روند.

فستیوال فیلم مستقل استانبول و فستیوال بین‌المللی غذای استانبول از جمله جشنواره‌هایی هستند که در فصل زمستان (در ماه فوریه) برگزار می‌شوند و فضای شهر را به‌رغم سرمای هوا، برای بازدیدکنندگان گرم می‌کنند.

اگر در فصل بهار به استانبول سفر کردید، حتما در جشنواره گل لاله (در پارک امیرگان و ۱۱ پارک معروف دیگر استانبول از ماه مارس تا آوریل)، جشنواره موسیقی (مه تا ژوئن) و جشنواره فیلم (آوریل) شرکت کنید.

از فستیوال‌های مشهور تابستانی استانبول می‌توان فستیوال جاز استانبول (شامل اجرای موسیقی جاز، فولکور، بلوز و انوازه دیگر موسیقی‌های محبوب به‌همراه موزیسین‌های پرطرفدار دنیا در اوایل ژوئیه) و فستیوال موسیقی را نام برد.

بهترین زمان برای سفر به استانبول به توصیه کجارو

بهترین زمان سفر به استانبول برای خرید

بسیاری از گردشگران به قصد خرید به استانبول سفر می‌کنند. در این شهر مراکز خرید مدرن و متعددی نظیر مرکز خرید فروم و همچنین بازارهای سنتی وجود دارند که فروشگاه‌های آن‌ها انواع کالاهای باکیفیت ترک و خارجی را به مشتریان عرضه می‌کنند.

برای یک خرید خوب بهتر است در زمانی از سال به استانبول سفر کنید که شهر در همهمه گردشگران نباشد؛ زیرا تعداد بالای گردشگران به‌معنای شلوغ شدن مراکز خرید و بالا رفتن قیمت‌ها است. بهترین زمان سفر به استانبول برای خرید، زمان حراجی‌های تابستانه (اوایل تیر تا اواخر مرداد)، حراجی‌های زمستانه (اواسط دسامبر و اوایل ماه ژانویه) و حراجی بازار بزرگ استانبول (فصل پاییز) است؛ در این ماه‌ها می‌توانید اجناس را با تخفیف‌های ۳۰ تا ۷۰ درصد خریداری کنید.

بهترین زمان برای سفر به استانبول برای داشتن سفری ارزان 

اوایل نوامبر تا اواسط دسامبر (اواسط آبان تا اواخر آذر) و از اوایل ژانویه تا اواسط ماه مارس (اواسط دی تا اواخر اسفند) بهترین زمان برای سفر به استانبول برای سفری ارزان است. در این زمان از سال قیمت‌های هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در حداقل مقدار خود است.

خلوت‌ ترین زمان سفر به استانبول 

ماه‌های بارانی و سرد زمستان خلوت‌ترین زمان سفر به استانبول به شمار می‌آیند. این ماه‌ها شاید جذاب‌ترین زمان سال برای سفر به استانبول نباشند؛ اما باید بدانید که شهر در این ماه‌ها حال و هوای عاشقانه‌ای دارد و پیدا کردن هتل یا اقامتگاه در شهر کار مشکل و پر هزینه‌ای نخواهد بود؛ به‌علاوه بسیاری از موزه‌ها، مساجد و دیگر دیدنی های استانبول فعالیت‌های هیجان‌انگیز بسیاری برای بازدیدکنندگان تدارک می‌بینند.

در نظر داشته باشید که روزهای هفته نیز در میزان شلوغی و خلوتی مراکز تفریحی و دیدنی شهر تاثیر بسزایی دارند. به‌طور مثال روز جمعه یکی از شلوغ‌ترین روزها برای بازدید از استانبول به شمار می‌رود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در روزهای شنبه یا پنجشنبه به گشت‌وگذار در شهر بپردازید تا از شلوغی و هرج و مرج دوری کنید و استانبول را در خلوت‌ترین زمان خود ببینید.



 الی گشت    

                تور کیش