باغ عفیف آباد شیراز، یکی از باشکوهترین و زیباترین باغهای تاریخی ایران، در قلب شهر فرهنگی شیراز قرار دارد. این باغ نه تنها نمادی از هنر باغسازی ایرانی است، بلکه با عمارتهای فاخر و معماری چشمنوازش، روایتگر تاریخ پرفراز و نشیب فارس است.
عفیف آباد، که به نام باغ گلشن نیز شناخته میشود، در دوره صفویه ساخته شد و طی قرنها، محل زندگی و تفریح اشراف و بزرگان بوده است.
در این باغ، ترکیبی از طبیعت بکر، آبنماهای خیرهکننده و درختان کهنسال با عمارتهای مجلل و گچبریهای ظریف، فضایی رؤیایی و دلانگیز را برای بازدیدکنندگان خلق میکند. باغ عفیفآباد نه تنها به دلیل زیباییهای طبیعی و معماری خود، بلکه بهخاطر موزههای نظامی و تاریخی که در آن قرار دارند، یکی از جاذبههای برجسته شیراز بهشمار میرود.
هر گوشه از این باغ، حکایتی از تاریخ و فرهنگی غنی دارد که میتواند هر بینندهای را به عمق تاریخ ایران زمین ببرد. بازدید از این باغ، سفری است به گذشتهای پرافتخار و میراثی جاودانه که در دل فارس به یادگار مانده است.
در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست؛ این بار به سراغ بررسی تاریخچه، معماری، ویژگیهای طبیعی و اهمیت فرهنگی و تاریخی باغ عفیفآباد شیراز می رویم.
پس در این سفر پر ماجرا همراه ما باشید.
باغ عفیفآباد شیراز: نمادی از تاریخ و هنر
باغ عفیفآباد، که با نام «باغ گلشن» نیز شناخته میشود، یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی و جاذبههای گردشگری شیراز است. این باغ با مجموعهای از معماریهای دورانهای مختلف تاریخی، از جمله دورههای هخامنشی، ساسانی و قاجاریه، تلفیقی زیبا از فرهنگ و هنر ایرانی را به نمایش میگذارد. در روز ۱۰ خرداد ۱۳۵۱، این باغ با شماره ۹۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه تحت مدیریت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی قرار دارد.
باغ عفیفآباد به دلیل میزبانی از یکی از بزرگترین موزههای نظامی خاورمیانه، به نمادی از هنر و نظامیگری تبدیل شده است. در گوشه و کنار این باغ زیبا، میتوان انواع ادوات نظامی، از جمله تانکها و توپهای قدیمی را مشاهده کرد که به خوبی تاریخچه جنگاوری و دفاعی ایران را بازگو میکنند.
تاریخچه باغ عفیف آباد شیراز
باغ عفیف آباد یکی از قدیمیترین باغهای شیراز است که ریشههایش به دوران صفویه بازمیگردد. در آن زمان، این باغ به عنوان یکی از گردشگاههای اصلی پادشاهان ایرانی شناخته میشد. شاه عباس صفوی، یعقوب خان ذوالقدر، حکمران وقت فارس، را به ساخت قلعهای مستحکم در اراضی این باغ مأمور کرد. اما این قلعه پس از دوران صفویه ویران شد و باغ نیز برای سالها از رونق افتاد.
در دوره قاجاریه
باغ عفیف آباد شیراز توسط میرزا علیخان قوامالملک خریداری شد. او پس از خرید باغ، آن را بازسازی کرد و عمارتی دو طبقه در مرکز آن بنا نمود. این عمارت هنوز هم در باغ پابرجاست و ارتش جمهوری اسلامی آن را به دو موزه نظامی در طبقه اول و موزه عبرت در طبقه دوم تبدیل کرده است. میرزا علیخان همچنین قنات لیمک را در قصر قمشه خریداری کرد تا آب مورد نیاز برای آبیاری باغ را تأمین کند.
با ورود به دوران قاجاریه، باغ عفیف آباد به یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری شیراز تبدیل شد و میزبان بسیاری از رویدادهای تاریخی و فرهنگی بود. با مرگ قوامالملک در اواخر دوره قاجاریه، باغ به عفیفه خانم، خواهرزاده بانی باغ، رسید. او تغییرات زیادی در باغ ایجاد کرد و از این رو، باغ به نام «عفیفآباد» شناخته شد.
دوران پهلوی و ارتش
با روی کار آمدن حکومت پهلوی، باغ عفیف آباد شیراز به فرح پهلوی، همسر شاه، اهدا شد. در سال ۱۳۴۰، ارتش طی یک مزایده موفق به خرید این باغ شد و آن را به یکی از مراکز مهم نظامی کشور تبدیل کرد. در نهایت، موزه نظامی باغ عفیفآباد در فروردین سال ۱۳۷۰ به همت ارتش جمهوری اسلامی در این کاخ برپا شد و به عنوان موزه نظامی شماره دو کشور شناخته میشود.
بررسی معماری جذاب باغ عفیف آباد شیراز
باغ عفیفآباد در شیراز یکی از نمونههای برجسته معماری ایرانی و تلفیقی از زیباییهای هنری و تاریخی است. این باغ با بیش از 100 سال قدمت، یادگاری از دوران قاجار بهشمار میآید و امروزه به عنوان یکی از جاذبههای گردشگری مهم شیراز شناخته میشود. ساختار باغ شامل بخشهای مختلفی است که هر کدام به نحوی بازتابدهنده فرهنگ، هنر و معماری ایرانی است. در ادامه به معرفی این بخشها میپردازیم و با جزئیات بیشتری به زیباییها و ویژگیهای آنها مینگریم.
ورودی
ورودی باغ عفیفآباد به عنوان نقطه آغازین این مجموعه تاریخی، خود یک اثر هنری است. این ورودی در قسمت شمالی باغ قرار دارد و با چهار ستون گچی مزین شده است که الهام گرفته از ستونهای تخت جمشید طراحی شدهاند. این ستونها نه تنها زیبایی و شکوه دوران باستان را به نمایش میگذارند، بلکه نشاندهندهی پیوند عمیق فرهنگی میان این باغ و آثار باستانی ایران است. پس از ورود به باغ، دهلیزی دیده میشود که به فضای اصلی باغ راه دارد. این دهلیز، فضای انتظار یا مکانی برای توقف کوتاه بازدیدکنندگان است و دو سوی آن اتاقهایی قرار دارند که در گذشته محل سکونت خدمه باغ بودهاند.
کاخ سلطنتی
کاخ سلطنتی عفیفآباد در مرکز باغ قرار دارد و میتوان آن را قلب این مجموعه تاریخی دانست. ورودی اصلی کاخ در بخش شمالی آن واقع شده است و از طریق چندین پله سنگی به تالاری مسقف راه مییابد. این تالار، با طراحی شکوهمند و معماری بینظیرش، همان جایی است که بازدیدکنندگان را با نخستین تصویر از عظمت و زیبایی کاخ مواجه میسازد.
در کنار پلههای ورودی کاخ، ارابهای قدیمی قرار دارد که از آن برای تشییع پیکر رضا شاه پهلوی استفاده شده بود. این ارابه نمادی از دوران پهلوی و تاریخ معاصر ایران است. همچنین، توپ جنگی مربوط به دوران فتحعلی شاه قاجار نیز در این محل خودنمایی میکند که خود از جذابیتهای تاریخی این بخش از کاخ بهشمار میآید.
نمای شرقی کاخ عفیفآباد که همانند باغ ارم به سمت شرق قرار دارد، با ایوانی بلند و چهار ستون سنگی تزیین شده است. سقف ایوان با چوب پوشانده شده و نقاشیهای روغنی زیبا آن را مزین کردهاند. در پیشانی این بنا، صحنهای از تاجگذاری یکی از شاهان ساسانی به تصویر کشیده شده که نمادی از ارتباط تاریخی این کاخ با دورانهای گذشته ایران است. در مقابل ایوان، حوض بزرگی قرار دارد که آغاز راه اصلی باغ از آنجا شروع میشود و به مرکز کاخ منتهی میگردد.
ساختمان کاخ دو طبقه دارد و شامل حدود 30 اتاق و تالار است. هر یک از این اتاقها و تالارها دارای تزیینات خاص خود هستند که نشان از دقت و هنر بهکار رفته در ساخت این بنا دارد. نمای غربی کاخ سادهتر از نمای شرقی است، اما همچنان اصالت و زیبایی خود را حفظ کرده است. نمای جنوبی نیز در تزیینات به نمای شمالی شباهت دارد و بازدیدکنندگان را با هنری دیگر آشنا میکند. درها و پنجرههای کاخ منبتکاری شدهاند و شیشههای رنگی آنها جلوهای ویژه به فضای داخلی کاخ بخشیده است.
طبقه اول کاخ امروزه به موزه نظامی تبدیل شده و در آن انواع ادوات جنگی و اسلحههای مختلف از دورانهای گوناگون به نمایش گذاشته شده است. این موزه، مجموعهای منحصر بهفرد از جنگافزارهایی است که تاریخ نظامی ایران را بازگو میکنند. از جمله آثار مهم این موزه میتوان به تفنگهای فتحعلی شاه قاجار، ناصرالدین شاه، رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی اشاره کرد. همچنین، اسلحههای مربوط به رزمندگان نهضت جنگل و مسلسل رئیس علی دلاوری نیز در این موزه به نمایش درآمدهاند.
راهپلهای از طبقه اول به طبقه دوم کاخ میرسد، جایی که موزه عبرت نام دارد. این طبقه شامل یک راهروی بلند است که در دو طرف آن اتاقهای مختلفی مانند اتاقهای همایش، نشیمن، مطالعه و پذیرایی قرار گرفته است. دیوارهای تالار بزرگ وسط این راهرو با گچبریهای زیبا و منبتکاریهای هنرمندانه تزیین شدهاند. سقف چوبی تالار نیز به نقوش زیبایی از گل و بوته، مجالس بزم و شکارگاهها آراسته شده است.
یکی از نکات جالب در مورد این قسمت، پیانو شخصی فرح پهلوی است که می باشد.
قهوهخانه سنتی
در سمت راست ورودی باغ عفیفآباد، ساختمانی کوچک و زیبا به سبک قهوهخانههای سنتی ایرانی دیده میشود. این قهوهخانه که در دل باغ جای گرفته، نمادی از فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان در گذشته است. طراحی داخلی این قهوهخانه به گونهای است که بازدیدکنندگان را به دل تاریخ میبرد؛ جایی که مردم برای گپ و گفتوگوهای روزمره به قهوهخانهها میرفتند.
این ساختمان دارای ۶ حجره است که هر یک با نقشهایی از شاهنامه فردوسی مزین شدهاند. این نقشها داستانهای معروفی مانند «زال و سیمرغ» و «نبرد رستم و اسفندیار» را به تصویر کشیدهاند و یادآور داستانهای حماسی و تاریخی ایران هستند. در مرکز قهوهخانه حوض کوچکی وجود دارد که ستون میانی سالن را در خود جای داده است. هر چند این قهوهخانه امروزه به مکانی تجاری تبدیل شده و بخشی از اصالت و زیبایی خود را از دست داده است، اما همچنان یکی از جذابیتهای باغ عفیفآباد بهشمار میآید.
حمام سنتی
حمام سنتی باغ عفیفآباد یکی دیگر از بخشهای دیدنی این مجموعه تاریخی است که در قسمت غربی ساختمان قرار دارد. این حمام، نمونهای از شیوه ساخت حمامهای سنتی ایرانی است و به بازدیدکنندگان فرصت میدهد تا با فرهنگ و آداب حمامهای قدیمی ایران آشنا شوند.
این حمام دارای دو خزینه آب سرد و آب گرم است و به روشهای سنتی ایرانی آب گرم آن تأمین میشده است. دیگ مسی که در کف خزینه قرار داشته، آب گرم مورد نیاز حمام را تأمین میکرده است. دیوارهای حمام با نقشهای برجستهای از داستانهای معروف ایرانی مانند «فرهاد در کوه بیستون»، «صحنه ورود حضرت یوسف به جمع زنان مصری» و «دیدار مردم با خسرو پرویز» تزیین شدهاند. این نقشها، حس و حال خاصی به فضای حمام میدهند و بازدیدکنندگان را به دنیای گذشتههای دور میبرند.
متأسفانه روش مرمت این حمام، حس و حال اصلی و اصالت آن را تا حدی از بین برده است و از جذابیت آن کاسته است. با این حال، هنوز هم این حمام یکی از بخشهای مهم و دیدنی باغ عفیفآباد بهشمار میآید. پشت بام حمام نیز با منارهها و قبههایی زیبا تزیین شده است که بر جذابیت این بنا افزودهاند.
باغآرایی و طبیعت باغ عفیف آباد شیراز
باغ عفیفآباد به عنوان یکی از باغهای تاریخی ایرانی، از نظر طراحی و باغآرایی اهمیت ویژهای دارد. این باغ با مساحتی بالغ بر ۱۲۷ هزار متر مربع، به شکل مستطیل طراحی شده و دارای مسیرهای پیادهروی، جویبارهای زیبا و درختان کهنسال است که با دقت و ظرافت کاشته شدهاند.
در طراحی باغ، استفاده از اصول باغسازی ایرانی به وضوح دیده میشود. این اصول شامل تقارن، استفاده از آب به عنوان عنصر مرکزی، و توجه به جزئیات در کاشت درختان و گلها است. محور اصلی باغ، یک جویبار بزرگ است که از میان باغ عبور کرده و با آبنماهای زیبا تزئین شده است. این جویبار علاوه بر زیبایی، نقش مهمی در آبیاری باغ دارد و به نوعی روح باغ به شمار میرود.
درختان کهنسال باغ، از جمله سرو، چنار و نارنج، علاوه بر ایجاد سایه و خنکی، جلوهای از طبیعت بکر و سرسبز ایران را به نمایش میگذارند. گلهای رنگارنگ و معطر نیز در بخشهای مختلف باغ کاشته شدهاند که به ویژه در فصل بهار، جلوهای بینظیر به باغ میبخشند.
اهمیت فرهنگی و تاریخی باغ عفیف آباد شیراز
باغ عفیف آباد شیراز به عنوان یکی از آثار ملی ایران، اهمیت فرهنگی و تاریخی فراوانی دارد. این باغ نه تنها به عنوان یک جاذبه گردشگری، بلکه به عنوان نمادی از هنر و فرهنگ ایرانی شناخته میشود. هر یک از عناصر معماری و باغآرایی این باغ، نشاندهنده تفکر و ذوق هنری ایرانیان در دورههای مختلف تاریخی است.
موزه نظامی باغ عفیفآباد نیز یکی از مهمترین موزههای ایران است که مجموعهای از سلاحهای تاریخی، از جمله شمشیرها، تفنگها و زرههای قدیمی را در خود جای داده است. این موزه به عنوان یکی از بخشهای مهم فرهنگی باغ، هر ساله مورد بازدید تعداد زیادی از علاقهمندان به تاریخ نظامی قرار میگیرد.
باغ عفیفآباد همچنین نقش مهمی در معرفی و حفظ هنرهای سنتی ایرانی دارد. کارگاههای مختلفی که در این باغ برگزار میشود، فرصتی را برای علاقهمندان به هنرهای دستی فراهم میکند تا با فنون و تکنیکهای قدیمی آشنا شوند و به حفظ و ترویج این هنرها کمک کنند.
جمع بندی
باغ عفیف آباد شیراز، با معماری فاخر و طبیعت بکر خود، جواهری در دل فارس است که نمایانگر هنر و فرهنگ ایرانی در طول قرون مختلف است. این باغ نه تنها به عنوان یک جاذبه گردشگری، بلکه به عنوان نمادی از تفکر و ذوق هنری ایرانیان شناخته میشود و هر یک از بازدیدکنندگان آن، تجربهای منحصر به فرد از تماشای ترکیب زیبای طبیعت و معماری ایرانی را به دست میآورند. حفظ و نگهداری از این اثر ارزشمند، وظیفهای است که بر دوش همگان است تا این جواهر گرانبها برای نسلهای آینده نیز باقی بماند.
امتیاز بازدید کننده: ستاره ها 4
امتیاز بازدید کننده: ستاره ها 5