کوه تیبل در کیپ تاون
کوه تیبل در کیپ تاون

کوه تیبل در کیپ تاون ، آفریقای جنوبی | Table Mountain Cape Town

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کوه تیبل در کیپ تاون

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با کوه تیبل در کیپ تاون آفریقای جنوبی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شهر کیپ تاون یکی از توریستی ترین شهرهای آفریقای جنوبی است. چشم اندازهای بسیار زیبا به اقیانوس، کوهستان، شهر و همچنین حیات وحش جذاب و دیدنی سبب شده تا این شهر به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد جهت آفریقاگردی به شمار بیاید. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره کنیم، کوه تیبل (Table Mountain) است.

این کوه در این ارتفاعات این شهر قرار دارد و چشم ‌اندازی وسیعی را پیش روی توریست‌ها باز می‌کند که تا اقیانوس اطلس امتداد می‌یابد. در دامنه ‌ای شیب دار این کوه یک باغ گیاه شناسی قرار دارد و سواحل این شهر به قله ‌هایی ستبر می ‌رسد که از جمله بهترین چشم ‌اندازهای آفریقای جنوبی به شمار می ‌روند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


کوه تیبل یا کوه میز آفریقای جنوبی در کیپ غربی در آفریقای جنوبی واقع شده است. ارتفاع قله آن ۱۰۸۷ متر از سطح دریای آزاد است. سطح قله آن که مسطح و شکل میز است گستره ای ۳ کیلومتری را در بر می گیرد  که عموماً اغلب اوقات توسط ابر یا مه سفید غلیظی موسوم به رومیزی که هنگام وزش باید از سمت جنوب شرقی ایجاد می شود پوشیده می شود. و تمام سرسبزی کوه و فلات آن به خاطر همین پدیده مه و ابر سفید غلیظ است.

جنس این کوه از سنگ آهک است و به عبارتی این کوه یک کوه آهکی است که سطح قله آن به دلیل قرار گرفتن در معرض بادهای شدید و سایر عوامل فرسایشی به صورت یک سطج تخت در آمده است. دو قلهٔ فرعی جدا از کوه اصلی (کوه تیبل آفریقای جنوبی) قرار دارند که قلهٔ لاینز هد یا سر شیر به ارتفاع ۶۶۹ متر در شمال غربی و قله شیطان که پیشتر ویندبرگ نامیده می‌شد به ارتفاع ۱۰۰۰ متر در شمال شرقی کوه تیبل آفریقای جنوبی واقع شده‌اند. همچنین مجموعه ای از قله‌ها موسوم به «دوازده حواریون» در غرب کوه، در امتداد کرانه‌های اقیانوس اطلس قرار دارند.

کوه تیبل در کیپ تاون
کوه تیبل در کیپ تاون

تله کابین کوه تیبل

تله کابین کوه تیبل نه تنها راه دسترسی آسان به قله این کوه است که یکی از محبوب ترین دیدنی های کیپ تاون نیز محسوب می شود. بسیاری سوار این تله کابین می شوند تا در عرض 4 تا 5 دقیقه سواری، شهر را از زاویه متفاوتی ببینند. این تله کابین که ارتفاعی 765 متری از زمین دارد، سالانه میزبان 900 هزار نفر است و آن ها را تا بالای کوه تیبل می برد. در مجموع دو ایستگاه در تله کابین کوه تیبل وجود دارد که ایستگاه پایینی در جاده تافلبرگ قرار دارد.

پس از آن که گردشگران سوار تله کابین شدند، تا ارتفاع 1067 متری در نزدیکی قله کوه تیبل بالا می روند. در ایستگاه بالایی تله کابین می توانید مناظری از کیپ تاون، خلیج تیبل، کوه لاین هِد (Lion’s Head) و جزیره روبن (Robben Island) را در شمال و مناظری از خط ساحلی اقیانوس اطلس را در غرب و جنوب ببینید.

کوه تیبل در کیپ تاون
کوه تیبل در کیپ تاون

بد نیست بدانید ساخت نخستین تله کابین کوه تیبل در سال 1926 توسط شرکتی معروف و آلمانی به نام بلیکرت (Bleichert) آغاز شد. مراحل احداث زیرساخت ها و نصب تله کابین بیش از 2 سال زمان برد و در نهایت در تاریخ 4 اکتبر سال 1929 میلادی تله کابین کوه تیبل افتتاح شد. پس از آن تله کابین 3 بار بازسازی شد که آخرین و مهمترینش در سال 1996 میلادی بود.

در این سال کابینی بزرگ و با ویوی 360 درجه به سیستم اضافه شد که ساخت شرکتی سوئیسی بود. جالب آن که کابین های ابتدایی تله کابین تنها ظرفیتی 20 نفره داشتند در حالی که هم اکنون هر کابین تله کابین تیبل می تواند همزمان 65 نفر را در خود جای دهد. یک ویژگی جالب این کابین ها آن است که در حین بالا یا پایین رفتن، چرخشی 360 درجه به دور خود دارند و به تمام گردشگران امکان تماشای مناظر را می دهند.

کوه تیبل در کیپ تاون
کوه تیبل در کیپ تاون

دیگر مناطقی که در این پارک وجود دارند به طور رایگان قابل بازدید هستند و به غیر از تله کابین تنها چند منطقه محدوده حفاظت شده در این پارک وجود دارند که برای بازدید از آنها باید بلیط تهیه کنید. این مناطق عبارت از کیپ پوینت، تپه بولدرز (Boulders) که در این محل امکان دیدن پنگوئن‌ها را دارید، باغ ملی و پارک گیاه شناسی (Kirstenbosch National Botanical Garden) و معدن نقره (Silver mine)می شوند.

کوه تیبل در کیپ تاون
کوه تیبل در کیپ تاون

یکی از پرطرفدارترین مناطق کوهستان تیبل منطقه ای است که به سر شیر (Lion’s Head) معروف می باشد. این منطقه به خصوص در شب ها می توانید به طور کامل ماه را تماشا کنید. در نهایت به خاطر داشته باشید که این منطقه یک پارک ملی حفاظت شده محسوب شده و ورود هر نوع وسیله نقلیه‌ای به آن ممنوع است. مدت زمانی که شما برای دیدن این منطقه و گشت و گذار در آن نیاز دارید، حداقل نصف روز و حداکثر یک روز کامل است.

به این دلیل که در شب باید منظره کامل ماه را بر فراز این منطقه مشاهده کنید پیشنهاد می کنیم که حتما دست جمعی در منطقه حضور داشته باشید و راهنمای تور شما یا یک راهنمای محلی همراهتان باشد.

کوه تیبل در کیپ تاون
کوه تیبل در کیپ تاون

دسترسی به کوهستان تیبل

امکان دسترسی به تیبل ماونتین از طریق تاکسی، خودروهای شخصی و اتوبوس به سادگی وجود داشته و حتی می‌توانید از خدمات اتوبوس‌های گردشگری شهری برای رسیدن به پائین این کوه استفاده کنید. منطقه موسوم به سر شیر (Lion’s Head)، یکی از پرطرفدارترین مناطق این کوهستان محسوب می‌شود که منظره آن به ویژه در شب‌های بدر کامل ماه، بسیار دیدنی است. در نهایت به خاطر داشته باشید که این منطقه یک پارک ملی حفاظت شده محسوب شده و ورود هر نوع وسیله نقلیه‌ای به آن ممنوع است. مدت زمانی که شما برای دیدن این منطقه و گشت و گذار در آن نیاز دارید، حداقل نصف روز و حداکثر یک روز کامل است.

خرید بلیط دو مسیره تله‌کابین برای افراد بزرگسال حدود 15 دلار در باجه‌های بلیط فروشی و حدود 14 دلار از طریق خرید اینترنتی است. توصیه می‌شود از روش اینترنتی برای تهیه بلیط استفاده کنید زیرا علاوه بر ارزان‌تر بودن، به این وسیله شما از ایستادن در صف طولانی خرید بلیط نیز نجات پیدا می‌کنید. استفاده از مسیرهای پیاده‌روی کاملاً رایگان بوده و بلیط مسیر یکسره تله‌کابین به راس قله، حدود 8 دلار است.

کوه تیبل در کیپ تاون
کوه تیبل در کیپ تاون



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)