آشنایی با کاخ موزه رامسر | Ramsar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کاخ موزه رامسر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره کاخ موزه رامسر صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این بنای زیبا و تاریخی در رامسر در ادامه با ما همراه باشید.

شهر رامسر که پیش از این سخت سر نام داشت، از سمت شرق با تنکابن، از غرب با چابکسر، از جنوب با رشته کوه‌های البرز و از سمت شمال با دریای خزر همجوار است. رامسر یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که در شمال ایران قرار گرفته است و دارای زیبایی های بکر و مناطق دیدنی بسیاری است. رامسر با برخورداری از جاذبه های گردشگری فراوان و امکانات تفریحی برای توریست ها در دامنه جنگل های سرسبز و زیبای البرز و سواحل دریای خزر از مهم ترین قطب های گردشگری کشور است. یکی از جاذبه های دیدنی کاخ موزه رامسر است که در ادامه به آن میپردازیم.

کاخ موزه رامسر یا کاخ مرمر یکی از نفیس‌ترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران است. این کاخ به دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۱۶ به بهره‌برداری رسید و تا انقلاب سال ۱۳۵۷ به عنوان اقامتگاه خانواده پادشاهی استفاده می‌شد. این کاخ را با نام های دیگر چون کاخ سلطنتی رامسر، باغ رامسر، موزه کاخ رامسر، کاخ موزه مرمر و کاخ موزه تماشاگه خزر نیز می شناسند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


محمدرضا پهلوی شاه وقت ایران و همسر دومش ثریا اسفندیاری ملکه وقت ایران ماه عسل خود را در این کاخ گذراندند. ساختمان کاخ در میان باغی به مساحت ۶۰۰۰۰ متر قرار دارد که اولین نهال‌های مرکبات اصلاح شده و گیاهان تزیینی نایاب در این باغ کاشته شده ‌است و یکی از جالب‌ترین و متنوع‌ترین باغ‌های ایران است.

تاریخچه

کاخ رامسر به دستور رضاشاه پهلوی بین سال های 1312 تا 1316 ساخته شد تا جهت استراحتگاه خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از سنگ مرمر، وجود 4 ستون مرمری و دو ببر مرمری، باعث شد تا به این بنا عنوان کاخ مرمر را بدهند.

این بنا تنها 4 سال مورد استفاده رضاخان بود و پس از آن به محمدرضا پهلوی رسید. این کاخ تا انقلاب سال ۱۳۵۷ اقامتگاه موقت و چند روزه خاندان پهلوی به شمار می رفت. ارنست پرون، همکلاسی محمدرضا شاه در سوئیس مدتی را در این باغ اسکان داشت تا از تجربیاتش در باغداری برای بهبود و گسترش آن استفاده کند.

کاخ موزه رامسر
کاخ موزه رامسر

کاخ رامسر تا انقلاب سال 1357 به عنوان اقامتگاه خانواده شاهی مورد استفاده قرار می گرفت تا اینکه بعد از انقلاب مالکیت آن به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی رسید. در سال ۱۳۵۸ تنها به مدت ۴۵ روز درِ کاخ را به روی مردم باز کردند و پس از آن به دلیل مسائل امنیتی به مدت 21 سال درهای آن را بسته نگاه داشتند. در این زمان اقلام داخل کاخ را جهت نگهداری به تهران انتقال دادند.

در اواخر سال ۱۳۷۷ بود که پرونده ثبت ملی کاخ رامسر تهیه شد و در نهایت «باغ رامسر و مستحدثات واقع در آن» در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. پس از یک سال مرمت و آماده سازی، در سوم اسفند ۱۳۷۹ درِ این کاخ به روی عموم باز شد تا کاخ استراحتی رامسر و آثار متعلق به این کاخ را ببینند و علاقه مندان نیز به پژوهش روی آثار متنوع مربوط به حوزه حاشیه دریای خزر در آن بپردازند. در اینجا بود که نام این مکان به موزه تماشاگه خزر تغییر یافت. بد نیست بدانید بر اساس اسناد موجود تصمیمات مهمی در این کاخ گرفته شده است که از میان آنها می توان به نخست وزیری جمشید آموزگار اشاره کرد.

معماری

معماری این کاخ با زیر بنای حدود ششصد متر و اثر هنرمندان ایرانی است. بنای کاخ از سنگ مرمر سفید رگه دار با ایوانی دارای ۴ ستون حجاری شده از سنگ مرمر یکپارچه ‌است و در دو سوی پلکان پشت کاخ، دو مجسمه مرمرین ببر قرار گرفته ‌است. در ابتدای بنا یک تالار مرکزی قرار دارد که دربهای اتاق‌های جانبی به آن باز می‌شود.

کاخ موزه رامسر
کاخ موزه رامسر

پس از انقلاب، این کاخ تحت مالکیت بنیاد مستضعفان قرار گرفته و با عنوان تماشاگه خزر به صورت موزه برای عموم قابل بازدید است. در محوطه جلوی کاخ درخت کاجی به بلندای ۲۳ متر وجود دارد که در سال ۱۳۹۲ خورشیدی کاشته شده ‌است. این کاج به نام کاج کاشفی معروف است. ضخامت این درخت بیش نیم متر است. در حوض جلوی کاخ نیز حوض آبی رنگی وجود دارد که در آن تعدادی ماهی خاویار جهت تزیین نگهداری می‌شوند.

گچ بری های ظریف و ارزشمند یکی از شاخصه های این ساختمان هستند که طرح های گوناگون و رنگ های متنوع دارند. این گچ بری ها در کنار تقارن سالن ها در ساختمان جلوه زیبایی به آن بخشیده است. سقف ایوان، هال، اتاق های اصلی اطراف هال و در فاصله بین دیوارها و سقف، گچ بری های هنرمندانه ای دیده می شوند که نقش هایی همچون حیوانات، گیاهان و چهره زن دارند. چهره انسان در گچ بری ها، ایرانی به نظر نمی رسد و این احتمال را مطرح می کند که هنرمند گچ بر، ایرانی نبوده است. در هال و اتاق ها شومینه هایی وجود دارد  که در کنار این آن ها نیز گچ بری هایی از گل و گیاه به چشم می خورد.

Photo: Seyed Mohammad Akbar Mousavi | IRNA
Photo: Seyed Mohammad Akbar Mousavi | IRNA

کف اتاق ها را با تخته و پارکت پوشانده اند و در و پنجره ها نیز از چوب هستند. اشکال هندسی در طراحی و اجرای کف پوش های چوبی بنا را نیز نمی توان نادیده گرفت و باید منبت کاری های هنرمندانه درها و پنجره ها را نیز در نظر گرفت.

محوطه و فضای سبز کاخ مرمر رامسر

سازندگان کاخ مرمر آن را میان باغی زیبا به مساحت 60 هزار متر مربع احداث کرده‌اند. این باغ گونه‌های گیاهی منحصر‌به‌فردی دارد. بعضی منابع این نکته را موردتاکید قرار داده‌اند که اولین نهال‌های مرکبات اصلاح‌شده و اولین گیاهان تزیینی نایاب در خاورمیانه در این باغ کاشته شده‌اند. باغ کیوی، باغ مرکبات، باغچه چای، باغچه گل‌گاو‌ زبان، درختان سرو، کاج و نخل از دیگر بخش‌های جذاب این باغ است. در محوطه این باغ همچنین کاجی به‌بلندی 23 متر می‌بینید که ضخامتی بیش از 1.5 متر دارد. بعضی به آن «کاج چهار شاخ» و «کاج کاشفی» می‌گویند. این درخت در سال 1392 در این مکان کاشته شده ‌است.

Photo: Hamidreza Malmir
Photo: Hamidreza Malmir

موزه های مجموعه کاخ رامسر

به جز کاخ رامسر، ساختمان های دیگری هم در مجموعه وجود دارند که به موزه تبدیل شده اند. این موزه ها عبارتند از؛ موزه حمام قدیم، موزه بین المللی عاج ایران و موزه مردم‌شناسی رامسر.

آثار کاخ موزه رامسر

در کاخ موزه رامسر وسایلی را می بینید که از بهترین مواد و جنس مرغوب آن دوران ساخته شده اند و هنوز بعد از سال ها قابل استفاده اند. در کنار این وسایل تعدادی از یافته های باستان شناسی نیز به نمایش درآمده است. به طور کلی آثار موجود در این کاخ عبارتند از:

  • مبلمان، شمعدان‌ها و بوفه‌های آنتیک
  • مجسمه‌های برنزی و مرمرین نفیس
  • تابلوهایی از نقاشان مشهور جهان
  • آثار بلوری
  • آثار و یافته های باستان شناسی
  • فرش های زیبا بافته شده به دست هنرمندان ایرانی

این آثار در سالن تزیینات انسانی و غیر انسانی تالار فیل، تالار جنگ افزار، تالار تزیینات ۱و ۲ و ۳ و سالن مبلمان به نمایش درآمده اند.

Photo: Seyyed Mohammadakbar Mousavi | IRNA
Photo: Seyyed Mohammadakbar Mousavi | IRNA

آدرس: استان مازندران، رامسر، میدان انقلاب، خیابان رجایی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 الی 20:00

هزینه بازدید: برای هر نفر 20.000 تومان ، 46.000 تومان برای گردشگران خارجی

شماره تماس: 011 5522 5374

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨