هزینه‌های سفر به مشهد

چگونه هزینه‌های سفر به مشهد را کاهش دهیم؟

حرم مطهر امام رضا که در مشهد واقع شده است، مشتاقان بسیاری دارد. برخی از افراد ماهیانه یا سالانه به این شهر سفر می‌کنند، اما برخی دیگر به دلیل شرایط اقتصادی شاید حتی یک‌بار هم به زیارت حرم مطهر نرفته و از سایر جاذبه‌های مشهد بازدید نکرده‌اند. همان‌طور که می‌دانید فارغ از مقصدی که برای سفر انتخاب می‌کنید، همیشه راه‌های ارزان‌تری برای انجام سفر وجود دارد. اگر شما هم تمایل دارید تعداد دفعات کمتری با هزینه‌ کمتر به مشهد سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

هزینه‌های سفر به مشهد

اولین راه کاهش هزینه سفر به مشهد، رزرو تور

یکی از اولین راه‌هایی که می‌توانید برای کاهش هزینه سفر به مشهد انتخاب کنید، رزرو تور است. با انجام این کار علاوه بر کاهش هزینه‌های جانبی، ‌ در طول سفر بدون دغدغه غذا و یا اقامتگاه هستید و می‌توانید از لحظه به لحظه سفر خود لذت کامل را ببرید. همچنین تورها علاوه‌ بر زیارت حرم امام رضا، برنامه‌هایی برای بازدید از سایر اماکن تاریخی و جاذبه‌های تفریحی شهر در طول سفر برگزار می‌کند.

با رزرو تور مشهد، دیگر نگرانی در ارتباط با رزرو بليط قطار مشهد یا اتمام ظرفیت قطار در تاریخ مورد نظر ندارید. بدیهی است که قیمت تورها با توجه به شیوه حمل‌ونقلی، ‌مانند زمینی، ریلی و هوایی متفاوت است. سفر زمینی با تورها بیشتر رایج است، ‌زیرا در کاهش هزینه‌های سفر تأثیر بسزایی دارد.

انتخاب چگونگی سفر به مشهد، انتخابی مؤثر برای کاهش هزینه‌ها

اگر تصمیم گرفتید که بدون تور به مشهد سفر کنید، مسیرهای زمینی، ‌ریلی و هوایی گزینه‌های پیش روی شماست. همان‌طور که می‌دانید قیمت بلیط‌های هواپیمایی نسبت به بلیط قطار یا اتوبوس گران‌تر است؛ بنابراین اگر می‌خواهید سفری کم‌هزینه داشته باشید باید این گزینه را حذف کنید. سفر با قطار یکی از بهترین شیوه‌های سفر به مشهد است؛ زیرا در عین پرداخت هزینه کمتر، امنیت و راحتی را در طول مسیر تجربه می‌کنید. سفر با اتوبوس یا خودروی شخصی نیز می‌تواند در کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار باشد. البته با انتخاب این گزینه‌ها مدت زمان بیشتری در مسیر هستید.

اگر برای سفر به مشهد از اتوبوس یا خودروی شخصی استفاده کردید و برای برگشت دیگر توان طی کردن مسیر طولانی با خودرو یا اتوبوس را ندارید، به سادگی می‌توانید از وب‌سایت‌های معتبر بلیط قطار مشهد به تهران یا سایر شهرها را به راحتی در تاریخ مورد نظر رزرو کنید. در صورت داشتن خودروی شخصی، نگران نباشید؛ زیرا برخی از قطارها امکان حمل خودروی شخصی را به مسافرین ارائه می‌دهند.

بررسی قیمت بلیط‌های قطار پیش از رزرو بلیط

درصورتی‌که تصمیم گرفتید با قطار به شهر مقدس مشهد سفر کنید، بهتر است پیش از خرید بلیط در وب‌سایت‌ها مختلف و آژانس‌های معتبر به بررسی قیمت‌ها بپردازید. قیمت بلیط قطار تهران مشهد رفت و برگشت با توجه به نوع قطار (امتیاز، کلس، اتوبوسی یا کوپه‌ای) متفاوت است. به‌عنوان‌مثال قطارهای فدک بخش‌های مختلفی مانند بیزینس کلس و اکونومی کلس که قیمت کوپه‌های موجود هر بخش متفاوت است. همچنین قیمت بلیط‌های قطار رجا با توجه به امتیاز قطار تعیین می‌شود؛ بنابراین بهتر است با توجه به بودجه و نیاز خود، قطاری را انتخاب کنید که در عین راحتی، ارزان باشد.

هزینه‌های سفر به مشهد

انتخاب اقامتگاه ارزان قیمت

اگر می‌خواهید سفری کم هزینه به مشهد داشته باشید، باید قید هتل‌های لوکس ۵ ستاره را بزنید. هزینه‌ای که برای اقامت در هتل ۵ ستاره صرف می‌کنید با توجه به مدت اقامت شما ممکن است بسیار بالا باشد؛ بنابراین بهتر است مسافرخانه و اقامتگاه‌هایی را انتخاب کنید که هزینه کمتری برای اقامت از شما می‌گیرند. هتل‌های ۳ ستاره یا کمتر نیز برای اقامت با هزینه کم مناسب هستند.

در نظر داشته باشید اغلب هزینه اقامت در هتل‌ها با توجه به فاصله از حرم مطهر امام رضا تعیین می‌شود. برخی از هتل‌هایی که در فاصله بیشتری از حرم هستند هزینه کمتری را برای هر شب اقامت دریافت می‌کنند، اما در صورت انتخاب این هتل‌ها، هزینه رفت‌وآمد به حرم به هزینه‌های شما اضافه می‌شود. پس بهتر است پیش از رزرو هتل با حساب و کتابی مفصل ببینید کدام هتل‌ها برای شما به‌صرفه‌تر است.

مورد دیگری که قیمت هزینه اقامت در هتل‌ها را افزایش می‌دهد، امکانات موجود در هتل مانند استخر یا سالن‌های ورزشی است. توجه داشته باشید که اگر تمایل دارید سفری ارزان‌قیمت به مشهد داشته باشید، نیازی به استخر یا کافه در هتل ندارید.

حذف خوردن وعده‌های غذایی در رستوران‌های مشهد

برای این‌ که هزینه‌های سفر شما کمتر شود، باید رستوران رفتن را از برنامه خود حذف کنید. می‌توانید با خرید مواد اولیه، وعده‌های غذایی را در اقامتگاه آماده کنید. می‌توانید از قبل از سفر برخی از مواد اولیه سبک مانند کنسرو را خریداری کرده و با خود به مشهد ببرید. همچنین برای کاهش هزینه‌های خوردوخوراک، از خریدن خوراکی‌های اضافی اجتناب کنید.

استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای گردش در شهر

اگر هتل شما دور از حرم بوده و امکان پیاده‌ رفتن وجود ندارد، بهتر است از حمل‌ونقل عمومی به جای تاکسی یا اسنپ استفاده کنید. همچنین گاهی اوقات پیش می‌آید که دوست دارید در شهر گشتی بزنید یا بازارها و مراکز خرید را پیدا کرده و از آن‌ها بازدید کنید. در این اوقات نیز بهتر است بهترین مسیر دسترسی با حمل‌ونقل عمومی را پیدا کرده و به آن در شهر سفر کنید. برای پیدا کردن ایستگاه‌های اتوبوس در مسیر مربوطه، می‌توانید از اپلیکیشن‌ها استفاده کرده یا از افراد محلی پرس‌وجو کنید.

هزینه‌های سفر به مشهد

انتخاب بهترین زمان سفر به مشهد، راهی برای کاهش هزینه سفر

همان‌طور که می‌دانید بیشتر زائرین حرم مطهر رضوی در ایام تعطیل و مناسبت‌های مذهبی به مشهد سفر می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود ظرفیت برخی از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها به طور کامل پرشده و تعداد اتاق‌های خالی برخی دیگر محدود شوند. ازاین‌رو برای اقامت مجبورید هزینه بیشتری را صرف کنید؛ لذا بهتر است زمانی را برای سفر به مشهد انتخاب کنید که با مواقع پیک حضور زائران در شهر هم‌زمان نباشد.

تنظیم کردن زمان رسید به اقامتگاه رزرو شده

فارغ از این‌که مسافرخانه‌ای ساده یا هتلی لوکس را رزرو کرده‌اید، ‌ باید بدانید زمان ورود به اتاقی که رزرو کرده‌ چه ساعتی است. این ساعت را هتل و اقامتگاه مشخص می‌کند. باید در نظر داشته باشید که بهتر است رأس ساعتی که مشخص شده در اقامتگاه حضور داشته باشید؛ ‌ زیرا با وجود تأخیر ممکن است هزینه‌ای که برای اقامتگاه کرده‌اید به‌صرفه نباشد.

کلام پایانی

سفر به مشهد و زیارت حرم امام رضا آرزوی بسیاری از علاقه‌مندان به امام هشتم شیعیان است. ممکن است برخی از افراد شرایط اقتصادی را در نظر گرفته و فکر کنند تنها با هزینه‌های گزاف می‌توانند به این شهر سفر کنند. درصورتی‌که راه‌های مختلفی برای سفر ارزان‌قیمت به مشهد وجود دارد که با  نظر گرفتن آن‌ها، سفری لذت‌بخش و اقتصادی به شهر مشهد را تجربه می‌کنید.