موزه هنرهای ملی

موزه هنرهای ملی ، تهران | National Arts Museum

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

موزه هنرهای ملی

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با موزه هنرهای ملی در تهران آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

موزه هنر های ملی در تهران میدان بهارستان خیابان کمال الملک ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع شده است. موزه هنر های ملی ایران در سال 1309 شمسی با تلاش و کوشش مرحوم حسین طاهرزاده بهزاد که خود از هنرمندان و نقاش و طراح نقشه قالی و مینیاتور بود شکل گرفت.

در زمان فتح‌علی‌شاه‌، در محل ساختمان‌های وزارت فرهنگ و سازمان برنامه و بودجه‌، باغ بزرگی بود كه از شمال تا خیابان هدایت فعلی و از جنوب تا میدان بهارستان گسترده بود. در حال حاضر از آن باغ و قصر فقط حوض خانه‌ای باقی‌مانده كه تبدیل به موزه هنر های ملی شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


ساختمان موزه به نام حوضخانه باغ نگارستان از بناهای متعلق به دوره قاجار است که در عهد فتحعلیشاه در جنوبی ترین قسمت قصر و باغ نگارستان ساخته شد. نام موزه از نام باغ برداشته شد و چون این محل حوض خانه بوده‌، به حوض خانه باغ نگارستان نیز معروف است‌.

موزه هنرهای ملی
طرح بنای حوض‌خانه به شکل علامت “بعلاوه” با چهار شاه نشین بی در و پنجره اطراف است که به درون باغ راه دارند. سقف گنبدی حوض‌خانه بر شانه چهار ستون سنگی استوار است. این مجموعه در برگیرنده بهترین هنر های ملی ایران در همه سال‌های اخیر مانند مینیاتور، تذهیب‌، خاتم‌، كاشی‌كاری‌، قالی‌بافی‌، پارچه‌بافی‌، زری دوزی مخمل بافی‌، میناكاری‌، قلم‌زنی و معرق است‌.

موزه هنر های ملی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۶۹ با شمارهٔ ثبت ۱۷۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه هنرهای ملی

نمونه های موجود در موزه

مینیاتور: محمد علی زاویه، علی کریمی، مقیمی تبریزی، علی مطیع، علی اسفرجانی و …
تذهیب و تشعیر: استاد علی درودی، عبدالله باقری، نصرالله یوسفی
منبت و مشبک: احمد امامی آباده ای
خاتم سازی: محمد حسین صنیع خاتم
سفالگری: حسین کاشی تراش، معمارزاده
زری بافی: حبیب الله طریقی
در مورد اشیاء فلزی موزه تعدادی جای چراغ (قندیل) را هم نام می بریم که در وسط طاق و چهار طرف آن در محوطه مرکزی سالن موزه آویخته شده است. نقش های زیبای قندیل ها همه مشبک شده اند و طرح اصلی آن نقش ها از استاد عیسی بهادری است.

موزه هنرهای ملی



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)