آشنایی با قلعه مارکوه رامسر | Ramsar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

قلعه مارکوه رامسر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره قلعه مارکوه رامسر صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این قلعه دیدنی در رامسر در ادامه با ما همراه باشید.

شهر رامسر که پیش از این سخت سر نام داشت، از سمت شرق با تنکابن، از غرب با چابکسر، از جنوب با رشته کوه‌های البرز و از سمت شمال با دریای خزر همجوار است. رامسر یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که در شمال ایران قرار گرفته است و دارای زیبایی های بکر و مناطق دیدنی بسیاری است. رامسر با برخورداری از جاذبه های گردشگری فراوان و امکانات تفریحی برای توریست ها در دامنه جنگل های سرسبز و زیبای البرز و سواحل دریای خزر از مهم ترین قطب های گردشگری کشور است. یکی از جاذبه های دیدنی قلعه مارکوه رامسر است که در ادامه به آن میپردازیم.

قلعه مارکوه (Markuh Castle) مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان رامسر، شهر کتالم، مسیر جاده تلارسر واقع شده است. این اثر در سال ۱۳۷۹ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. نام این قلعه برگرفته از کوهی است که بر روی آن قرار دارد. این قلعه به جاذبه‌های گردشگری رامسر و اطراف آن نزدیک است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


Photo: Mahyar Bagheri
Photo: Mahyar Bagheri

قلعه مارکوه در گذشته 600 مترمربع مساحت داشته و کاربرد آن نظامی ‌بوده است. برای بازدید از این قلعه که محلی‌ها به آن “مَرکو” می‌گویند باید یک پلکان سیمانی با 311 پله کوتاه را پشت سر بگذارید؛ مسیری هموار که از لابه‌لای پرچین باغ‌ها، بوته‌ها و درختان انجیلی، بلوط، شمشاد و ازگیل می گذرد. پیمودن این مسیر اما بسیار آسان است و حدود 15 دقیقه طول می‌کشد.

این قلعه مسیر کوتاه و دسترسی آسانی دارد. زمانی که از این قلعه سنگی و تاریخی بازدید میکنید و بر فراز برج و باروهای آن قدم می گذارید، چشم‌اندازی زیبا از دشت تنکابن و رامسر، ویلاها و روستاهای حاشیه نسارود، شالیزارها، چای‌کاری‌ها، باغ‌های مرکبات و دریای خزر را می توانید تماشا ‌کنید. همچنین فرصت پیاده‌روی در مسیر پلکان سیمانی قلعه را خواهید داشت و از میان باغ‌ها و درختان سرسبز عبور می کنید.

علت نام گذاری مارکوه

در مورد نام این کوه نیز نظرهای گوناگونی وجود دارد. برای مثال عده‌ای وجود مار در این کوه را علت نامگذاری این کوه می‌دانند که البته با توجه به اینکه در گویش محلی استفاده از کلمه فارسی «مار» رایج نبوده، احتمال این علت نامگذاری را بسیار کم می‌کند. اما تحقیقات دیگری هم به ریشه دیگری برای نام‌گذاری این کوه اشاره دارد، در نوشته‌های تاریخی بیان شده است چون این مناطق مکان زندگی اقوام مارد بوده ‌است به همین دلیل نام این کوه مارد کوه بود است که گذر زمان آن را مارکوه کرده ‌است.

قلعه مارکوه رامسر
قلعه مارکوه رامسر

معماری قلعه

فوندانسیون یا شالوده‌ بنای قلعه در واقع صخره‌ای یکپارچه و طبیعی از جنس آهک است. پلان کلی قلعه مستطیل‌ شکل با ضلع‌های تقریبا مساوی و زاویه های نزدیک به قائمه و در جهت شمال‌غربی- جنوب‌شرقی ساخته شده است. در کاوش‌هایی که هنگام سامان‌دهی محوطه صورت گرفت، چند فضای داخلی شامل راهرو، دهلیز، برج و مردگرد تشخیص داده شد. طول ضلع شرقی قلعه 70 متر و ارتفاعش 30 متر و طول ضلع غربی آن 9 متر است. ضلع شمالی با سنگی که در امتداد آن قرار دارد به دو قسمت تقسیم می شود، قسمت غربی آن 80 متر و قسمت شرقی آن که از سر سنگ جدا می شود 15 متر است.

قلعه مارکوه رامسر
قلعه مارکوه رامسر

مصالح سنگی به کار رفته در بنای قلعه مارکوه را از بستر صخره‌ای قلعه و اطراف آن برداشته اند. سنگ های به کار رفته در ساخت بنا در ابعاد 10 تا 40 سانتیمتر و به صورت لاشه سنگ بوده است. در چیدمان دیوارهای بیرونی تکه سنگ‌های بزرگ و صخره ای نیز استفاده شده است. ملات به کار رفته در دیواره اصلی، برج و بارو و فضاهای معماری در ابتدا گچ نیم‌کوب بوده که در دوره های بعدی برای پر کردن لابه‌لای سنگ‌ها غوره گل نیز به کار رفته است. همچنین در ساخت فضاهای معماری داخل قلعه علاوه بر لاشه سنگ، از آجرهایی در ابعاد 37×37 سانتی‌متر بهره گرفته‌اند. این قلعه در سال‌های 80 تا 83 مورد مرمت قرار گرفت ولی پوشش گیاهی، رطوبت زیاد جنگل، ریشه‌های درختچه‌ها و سرمای محیطی زیاد ترک‌های عمیقی در قلعه ایجاد کرده است. قسمت‌های تخریب شده دیوار بیرونی قلعه را با استفاده از سنگ لاشه و ملات سیمان بازسازی کرده‌اند.

بهترین فصل سفر

بهار فصل خیلی خوبی برای دیدن این قلعه است. دامنه‌ کوه پر از گل‌های کوهی و شقایق می‌شود و هنوز از شرجی و گرما خبری نیست. البته تابستان هم می‌شود به این دژ تاریخی سر زد، چون از سطح دریا فاصله‌ زیادی دارد و رطوبت کم‌تر است. اما بهترین زمان همان بهار یا اواخر تابستان است.

Photo: Omid Shamkhani
Photo: Omid Shamkhani

جاذبه های نزدیک

دشت دریاسر
دشت دریاسر

آرامگاه مرد تنهای شب

در مسیر رفتن به قلعه مارکوه در توقفی کوتاه در روستای نیاسته می‌توانید به آرامگاه هنرمندی محبوب و مردمی سر بزنید. حبیب محبیان که از خوانندگان صاحب سبک ایران به شمار می‌رود و با آلبوم مرد تنهای شب شهرت یافت در سن 68 سالگی بر اثر ایست قلبی زندگی را ترک گفت و در آرامگاه مسجد قدس روستای نیاسته از بخش کتالم رامسر به خاک سپرده شد.

دسترسی

اگر از تهران سفر را شروع کنید، از جاده چالوس به شهر چالوس و بعد تنکابن می‌رسید. بعد از تنکابن سه مسیر مختلف وجود دارد که هر سه به مارکوه می‌رسند. راه اول ۱۵ کیلومتر بعد از تنکابن شروع می‌شود. جاده‌ میرزا کوچک‌خان در سمت چپ جاده است. وارد جاده که شدید، سه کیلومتر پیش بروید تا به تابلوی مارکوه برسید. جاده، آسفالت باکیفیتی ندارد، ولی خاکی هم نیست.

از این‌جا وارد جاده‌ تلار بشوید و تابلوی مارکوه را دنبال کنید. پیش از رسیدن به قلعه ماشین را پارک کنید و از پله‌ها بالا بروید.

مسیر دوم این است که از روستای هریس و جاده‌ جنت رودبار به سمت جاده‌ نیاسته بروید. در دوراهی به سمت تابلوی مارکوه بپیچید.

اگر بخواهید از مسیر سوم بروید، از جاده‌ نیاسته پیش می‌روید و تابلوی قلعه را دنبال کنید.

در صورتی‌ که از مسیر رشت و رامسر سفر کنید، باز به جاده‌ میرزا کوچک‌خان و بعد مارکوه می‌رسید. انتخاب بهتر این است که از میدان معلم رامسر، به بلوار باهنر و خیابان کاشانی بروید. بعد راهی کردمحله شوید تا بتوانید در مسیر جاده تلار قرار بگیرید.

قلعه مارکوه رامسر
قلعه مارکوه رامسر

آدرس: استان مازندران، رامسر، بخش کتالم، محدوده میان نیاسته و کرد محله، جاده مارکوه

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: بازدید از این جاذبه رایگان است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨