آشنایی با عمارت مسعودیه تهران | Tehran

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

عمارت مسعودیه تهران

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با عمارت مسعودیه تهران آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این عمارت تاریخی و باشکوه در تهران در ادامه با ما همراه باشید.

عمارت مسعودیه (Masoudieh Palace) یک ساختمان تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران، میدان بهارستان قرار دارد. این بنا در زمینی به وسعت 15600 متر مربع و اعیانی حدود 9000 متر مربع احداث شده است. این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ عمارت مسعودیه با دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است. در واقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


عمارت مسعودیه تهران
عمارت مسعودیه تهران

تاریخچه

باغ نگارستان در سال ۱۲۲۲ هجری قمری ساخته شد و سر در باغ یک بنای اصلی كه در مركز باغ قرار داشت متصل می‌شد. در جنوب جلوخان باغ نگارستان، باغ نظامیه ساخته شد. این باغ در ۱۲۹۰ هجری قمری توسط ظل‌السلطان خریداری شد و سپس باغ مسعودیه و عمارتش به آن اضافه شد.

عمارت مسعودیه، این ارزشمندترین ساختمان ظل‌السلطان در محله دولت تهران در سمت غربی عمارت نظامیه، در زمینی با مساحت نزدیک ۴۰۰۰ متر مربع و به معماری و سرکارگری رضا قلی‌خان (سراج الملک) در سال ۱۲۹۵ هجری قمری بنیاد نهاده شد. بر اساس مستندات باقی‌مانده، این باغ دارای دو قسمت بیرونی و اندرونی می‌شد كه در حال حاضر چیزی از قسمت اندرونی آن باقی نمانده است. قسمت بیرونی مجموعه فعلی، باغ ‌عمارت مسعودیه را تشكیل می‌دهد. در این باغ در حال حاضر هفت عمارت وجود دارد كه به‌وسیله حیاط‌ هایی به یكدیگر متصل شده‌اند.

عمارت مسعودیه تهران
عمارت مسعودیه تهران

این عمارت ها شامل عمارت دیوان‌خانه‌، عمارت سفره‌خانه و حوض‌خانه (وجه تسمیه آن بر حسب قرینه‌ای است كه در کاخ گلستان و در جوار تالار سلام كاخ موزه و تالار آیینه است‌)، عمارت و حیاط سیدجوادی، عمارت حیاط مشیری‌، عمارت و حیاط خلوت‌، عمارت سردر پیاده‌رو ، عمارت سر در كالسكه‌رو، باغ دیوان‌خانه و بناهای دوره پهلوی می شود.

معماری

باغ عمارت مسعودیه به سر کاری رضا قلی خان (ملقب به سراج الملک) در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع و از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده است. معمار این بنا استاد شعبان معمار باشی می باشد. بعضی از تزیینات به کار رفته در ساخت بنا عبارتند از: گچبری،کاشی کاری،خطاطی،نقاشی دیواری و … .

عمارت مسعودیه تهران
عمارت مسعودیه تهران
Photo: Alireza Keikha
Photo: Alireza Keikha

عرصه مجموعه به مساحت ۱۵۶۰۰ متر مربع و به صورت زمین کشیده‌ای در جهت شمال شرقی جنوب غربی و به شکل ذوزنقه است. ضلع شرقی آن ۱۸۸/۵ متر، ضلع غربی۱۳۸/۵ متر و ضلع جنوبی ۸۶ متر است، با زایده‌ای (حیاط آبدارخانه) در جنوب غربی که چاپ خانه آموزش و پرورش در آن قرار دارد.

عمارت مسعودیه تهران
عمارت مسعودیه تهران

عمارت‌های اصلی عبارتند از؛ عمارت دیوان خانه، عمارت سفره خانه (وجه تسمیه آن بر حسب قرینه‌ای است که در کاخ گلستان و در جوار تالار سلام کاخ موزه و تالار آیینه است)، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، حیاط خلوت، عمارت حیاط خلوت عمارت سر در پیاده‌رو، عمارت سر در کالسکه‌رو و باغ دیوان‌خانه. بناهای جدید از شمال به جنوب عبارتند از؛ ساختمان آجری یک طبقه مرکب از قسمت کارت زنی، حراست، نگهبانی، بانک ملی، پست برق، گل‌خانه، سرویس بهداشتی ساختمان سه طبقه آجری (گزینش) ساختمان سه طبقه آجری (شورای آموزش و پروش)، ساختمان یک طبقه آجری واقع در شمال عمارت سید جوادی (سمعی و بصری)، ساختمان یک طبقه آجری ایوان دار (عکاسی و…)، انبارهای موقت، بناهای جدید یک طبقه، چاپ خانه واقع در شرق حیاط، آبدارخانه و ساختمان جنوب غربی مجموعه.

کتیبه های تاریخ دار عمارت

وجود ۷ کتیبه در این مجموعه تاریخی بر اعتبار و اهمیت آن افزوده است. از این کتیبه ها، یک کتیبه در سردر کالسکه‌ رو قرار دارد و دو کتیبه دیگر در سردر اصلی نصب شده است همچنین دو کتیبه در عمارت مشیریه و دو کتیبه هم در عمارت دیوان‌ خانه دیده می شود.

عمارت مسعودیه تهران
عمارت مسعودیه تهران

کافه عمارت مسعودیه

کافه عمارت مسعودیه در واقع یکی از اتاق های عمارت مسعودیه است که بیشتر از اینکه شباهت به کافی شاپ های امروزی شهر تهران داشته باشد یک سفره خانه کوچک و سنتی است. آنچه باعث شهرت کافه عمارت مسعودیه می شود پنجره های رنگی و دکوراسیون ایرانی آن است که فضای دنج و راحتی را فراهم می کند.

عمارت مسعودیه تهران
عمارت مسعودیه تهران

دسترسی

بهترین، ارزانترین و ساده ترین مسیری که در کمترین زمان ممکن از هر نقطه تهران می توان به عمارت رسید خط ۲ مترو تهران است که در ایستگاه ملت باید پیاده شده و بعد از خارج شدن از ایستگاه در خیابان ملت به سمت خیابان اکباتان که ورودی عمارت در این خیابان است، مسیر را ادامه داد.

از ایستگاه مترو بهارستان هم می‌شود به سمت ضلع جنوب غرب میدان بهارستان حرکت کرد تا به عمارت مسعودیه رسید. یک راه دیگر به جز مترو استفاده از اتوبوس است. اتوبوس هایی که از نقاط گوناگون از جمله خط میدان بهارستان – میدان جمهوری و دیگر اتوبوس ها که در مسیر میدان بهارستان در حرکت هستند می توانند وسیله مناسبی برای رسیدن به عمارت باشد. عمارت مسعودیه در میدان بهارستان ضلع جنوب غربی خیابان اکباتان قرار دارد.

آدرس: ایران، تهران، میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 10:00الی 19:00 (شنبه ها تعطیل است).

هزینه ورودی: 5000 تومان

مقالات بیشتر درباره تهران بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨