سوغات بوشهر چیست؟
سوغات بوشهر چیست؟

آشنایی با سوغات و صنایع دستی بوشهر |Bushehr

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

سوغات و صنایع دستی بوشهر

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با سوغات و صنایع دستی بوشهر آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

بوشهر مردمانی خون گرم و مهمان نوازی دارد و به همین خاطر می تواند برای یک سپری کردن یک تعطیلات ایده آل مناسب باشد. بوشهر بندری شبه جزیره ای محسوب می شود که در قسمت مرکزی  شهرستان بوشهر قرار دارد و از سمت جنوب، غرب و شمال نیز به خلیج فارس منتهی می گردد.

استان بوشهر از استان های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس واقع شده و به دلیل صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت، کشاورزی و نخلداری، از اهمیتی ویژه برخوردار است و پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است.

استان بوشهر، از نظر تنوع آبزیان بی‌نظیر است ودر زمینه‌ی کشاورزی و دامداری هم از استان‌های صاحب امتیاز است. این استان علاوه بر اینکه از مراکز کشت انبوه خرما در کشور است، مهمترین مرکز کشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل به شمار می‌رود و در زمینه‌ی پرورش شتر، جایگاه ویژه‌ای دارد. وجود نخلستان‌های فراوان در استان و هم‌جواری استان با خلیج فارس، باعث شده تا بیشتر سوغاتی‌های استان بوشهر، به خرما و دریا مربوط باشد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


خرمای بوشهر سوغات اصیل بوشهر

کشت خرما در بوشهر به عصر هخامنشیان برمی‌گردد، تولید خرما و فروش آن امروز به‌عنوان یکی از مشاغل اصلی استان بوشهر به‌حساب می‌آید. از خرمای بوشهر فرآورده‌های بسیاری به دست می‌آید که ازجمله آن‌ها می‌توان به شیره خرما، پنیر نخل، لواشک خرما، شهد خرما، سرکه خرما و بسیاری از فرآورده‌های دیگر اشاره کرد. خرما و فرآورده‌های آن تنها محصول درخت‌های خرما نیست، از درخت‌های خرما صنایع‌دستی نظیر حصیر، زنبیل و کلاه هم تهیه می‌شود.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

خارک پخته

بوشهری‌ها به خرمای نارس خارک می‌گویند. خارک‌ها را با شکر می‌پزند و محصول یکی از سوغات و شیرینی ‌های معروف بوشهر است که همراه چای خورده می‌شود.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

پنیر نخل

مغز سفیدرنگ تاج درخت خرما است که در اصطلاح محلی به آن «غاپ» می‌گویند. پنیر نخل طعمی شیرین دارد و بسیار مقوی است. این مغز در واقع ماده‌ی اولیه‌ی تشکیل تنه‌ی نخل است قبل از اینکه حالت چوبی پیدا کند. نخل‌داران، آن دسته از نخل‌هایی را که زمان ثمردهی‌ آنها تمام شده است، انتخاب کرده، قسمت فوقانی تنه‌ی آنها را قطع می‌کنند و بخش میانی آن یعنی پنیر نخل را بیرون می‌آورند.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

مسقطی

نوعی شیرینی است که سوغات شهرهای جنوبی ایران است. مسقطی برای اولین بار در حدود دو قرن پیش، از بندر مسقط کشور عمان به سواحل خلیج فارس آمده است. مواد تشکیل دهنده ی مسقطی، نشاسته، روغن، شکر، زعفران، هل و گلاب است و برای تزیین آن از مغز پسته یا بادام استفاده می شود.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

ارده بوشهر

ارده یکی از فرآورده های خوشمزه کنجد است که بعنوان یک غذای پرانرژی در کنار شیره خرما، شیره ی انگور یا عسل لذیذتر و خوش طعم تر می شود. ارده از کنجد تهیه می شود و روغن آن منبع غنی ویتامبن، آنتی اکسیدان، چربی اشباع شده و … است.

همچنین با توجه به خواص بسیاری که دارد بدن را در برابر هوای سرد مقاوم خواهد کرد. شما می توانید ارده و در کنار آن شیره ی خرمای مرغوب بوشهر را برای خود و یا بعنوان سوغات بوشهر تهیه کنید مطمئنا از آن استقبال خواهد شد.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

حلوای راشی بوشهر

حلوای راشی از شیرینی های سنتی بوشهر است. برای پخت و آماده کردن این نوع حلوا  شیره خرما را در ظرفی کروی که ته آن گود و مقعر است می ریزند و در شعله کم  حرارت داده می شود تا به طور کامل سفید شود. در آخر نیز ارده را به آن می افزایند و آن قدر هم می زنند تا به طور کامل متلاشی گردد.

حلوا سنگک

پخت انواع حلوا در بسیاری از مناطق بوشهر رواج دارد، برای پخت حلوا سنگک، شیره خرما را که با حرارت سفید کرده‌اند، باضخامت کم در ظروفی شبیه به سینی می‌ریزند و قبل از اینکه سرد شود، کنجد بوداده را بر روی آن می‌پاشند. حلوا پس از سرد شدن آماده مصرف است.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

حلوا پسکی

نوعی حلوای محلی است که در برخی از مناطق استان مانند برازجان، مرسوم است. برای پختن این حلوا ابتدا خرمای کاملا رسیده را همراه با آرد در روغن کم سرخ می کنند و سپس با اضافه کردن مقداری ماست، ورز می دهند تا حلوا آماده شود.

ماهی و میگو

آبزیان خوراکی خلیج فارس در میان علاقمندان به غذاهای دریایی، طرفداران زیادی دارد؛ ماهی‌هایی مانند شیر، شوریده، هامور، کفال قرمز، راشکو و میگوی خلیج فارس. استان بوشهر از جهت حجم صید و تنوع صید، صاحب امتیاز است. به عنوان نمونه، ۴۰ درصد از میگوی کشور در استان بوشهر صید می‌شود.

در سفر به استان بوشهر، مسافران می‌توانند علاوه بر مراجعه به مراکز عرضه‌ی این آبزیان، از صیادانی که در اسکله‌ها اقدام به فروش می‌کنند این آبزیان را به صورت تازه خریداری کنند. ماهی های بوشهر همانند دیگر شهرهای جنوب کشور تنوع زیادی دارد از جمله ماهی هایی که در این شهر شهر صید می شوند ماهی سنگسر، هامون، ماهی مرکب، ماهی شیر و … هستند.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

صنایع دستی بوشهر

گبه بافی

بیشتر بوشهری‌ها چه در روستاها و چه در خود شهر به گبه بافی مشغولند. گبه، قالیچه کوچکی است که پرزهای بلندی دارد و شمار پودهایش بیشتر است و طرحش بیشتر طبیعت اطراف مثل شیر، درخت، گل و.. است.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

گلیم و عبا بافی سوغات بوشهر

بوشهری‌ها زمستان‌ها را به کار بافت گلیم مشغولند. گلیم های بوشهری را از  موی بز و پشم می‌بافند.  از دیگر صنایع دستی معروف و باسابقه در بوشهر عبابافی است. در بوشهر عباها را با پشم شتر یا گوسفند می‌بافند و از انجایی که هر عبا با زحمت زیاد به دست می‌آید، قیمتش هم چندان ارزان نیست.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

حصیر

کشت وسیع خرما باعث رونق حصیربافی در استان شده است. برگ درخت خرما به عنوان مواد اولیه در تهیه ی الیاف حصیر مورد استفاده ی حصیربافان قرار می گیرد. اکثر روستاییان استان، به ویژه مردان، در دوران فراغت از فعالیت های کشاورزی، به حصیربافی مشغول هستند. حصیر یکی از بهترین و زیباترین سوغات و صنایع دستی بوشهر محسوب می شود.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

صنایع دستی دریایی

امواج دریا، پوسته ی سخت جانوران نرم تن دریایی که پس از مرگ در آب شناور شده اند، به همراه آبزیانی مانند ستاره ی دریایی که در دریا مرده اند را به ساحل می آورد. اهالی مناطق ساحلی از این پوسته های سخت و خشک شده ی آبزیان مرده، برای ساخت اشیای تزیینی یا تزیین کالاها استفاده می کنند.

سوغات و صنایع دستی بوشهر
 


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)