سفر به کربلا
سفر به کربلا

راهنمای کامل سفر به کربلا ، عراق | Karbala

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

سفر به کربلا

برای سفر به کربلا هم باید حساب و کتاب دقیقی داشت. به همین دلیل، ما راهنمای سفر کربلا را در این مطلب گنجانده‌ایم تا کسانی که قصد خرید سفر به کربلا را دارند، آن را با دقت بخوانند و از ابعاد مختلف این سفر اطلاعات مفیدی به دست آورند. پس اگر حال و هوای کربلا به سرتان زده، تمام هوش و حواس شما را گرفته و قلب‌تان مشتاق قدم زدن در بین‌الحرمین است، این مطلب را در تاپ توریست به هیچ وجه از دست ندهید.

اطلاعات کلی در مورد کربلا

کربلا شهریست در جنوب عراق که فاصله‌ای کمتر از 100 کیلومتر با پایتخت این کشور یعنی شهر بغداد فاصله دارد. آخرین سرشماری انجام‌شده در این شهر نشان می‌‌دهد که جمعیت آن حدود 700 هزار نفر است.

این شهر که بیشتر از هر چیز دیگری به نبرد امام حسین و یارانش در مقابل دشمنان اسلام شناخته می‌‌شود، در سال‌های اخیر تحت تاثیر شدید جنگ عراق و حملات تروریستی بوده و مکان‌های بسیار زیادی در آن از بین رفته است. با این حال، هنوز هم وجود مقبره امام سوم شیعیان و یارانش در آنجا، دلیلی موجه و کافی برای خرید بلیط هواپیما کربلا توسط هزاران مسلمان در سرتاسر جهان می‌‌باشد.

سفر به کربلا
سفر به کربلا

در قالب اطلاعات کلی کربلا بد نیست این را هم بگوییم که زبان مردم این شهر عربی و کردی است و پول رایج در آن، به طبع از قوانین کشوری، دینار عراق است. ضمنا، کد کشوری عراق +964 و کد شهری کربلا +40 می‌‌باشد. این شهر که مقصدی بسیار مهم برای شیعیان می‌‌باشد در تاریخ خود حتی تجربه میزبانی از 22 میلیون زائر از 56 کشور جهان را هم داشته و مردم آن به خوبی با آداب مهمان‌نوازی آشنا هستند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


ویزای اربعین

ایرانیان زیادی هر ساله با پای پیاده در اربعین به کربلا سفر می کنند تا در اربعین در جوار حرم امام حسین (ع) باشند اما امروزه برای حفظ امنیت و نظم بیشتر این سفرها مسافران باید برای دریافت ویزای اربعین از طریق سامانه سماح که اختصار “سامانه مشتاقان اربعین حسینی” است اقدام به ثبت نام ویزای اربعین کنند.

این ویزا در این سامانه همراه با بیمه کامل به متقاضیان تعلق می گرد و هزینه ویزای اربعین 40 دلار است که باید با توجه به نوسانات ارزی قیمت آن به ریال برآورد شود.از 20 فروردین ماه سال 98 ویزای عراق برای ایرانی‌ها رایگان خواهد بود.

سفر به کربلا
سفر به کربلا

آب و هوا و شرایط اقلیمی کربلا

اقلیم کربلا نیمه خشک است. اقلیمی که باعث ایجاد تابستان‌های بسیار داغ و سوزان و زمستان‌های سرد در این شهر می‌‌شود. البته شکی نیست که دلیل اصلی این مساله صحرایی بودن شهر کربلاست. به طور کلی ماه خاصی را نمی‌توان به عنوان ماه بارندگی در کربلا مد نظر قرار داد اما اگر شما بلیط هواپیما کربلا را در 4 ماه آخر سال تهیه و به این شهر سفر کنید، شانسی هرچند بسیار کم برای دیدن باران کربلا و زیارت حرم در زیر باران را خواهید داشت.

سفر به کربلا
سفر به کربلا

هزینه حمل و نقل عمومی 

هزینه‌ی تاکسی از گاراژ نجف تا حرم حدود ۱۵۰۰ دینار است. مسیرهای مستقیم و کوتاه حدود ۳ دینار است که معادل (حدود) هزار تومان است. هزینه‌ی رفت و آمد در شهر و با تاکسی را می‌توان حدود ۷ هزار تومان تخمین زد.

اگر در کربلا یا در دیگر شهرهای عراق سوار تاکسی شدید مراقب باشید تا چیزی در ماشین جا نگذارید، چون در شلوغی شهر و نبود نظارت کافی پیدا کردن وسایلتان تقریبا غیر ممکن می‌شود. به بانوان نیز توصیه می‌شود در حد امکان به تنهایی سوار ماشین نشوند و بهتر است یک آقا همراهی‌شان کند.

سفر به کربلا
سفر به کربلا

وضعیت اقامتگاه‌ها در کربلا

کشور عراق جزو کشورهای جهان سوم است و تا چند سال پیش وضعیت هتل‌ها و گردشگری آن اصلا مناسب نبود. بعد از سقوط صدام ورود زائران شیعه و اغلب ایرانی، وضعیت هتل‌ها کمی بهتر از قبل شد. اگر قصد سفر به کربلا را دارید و می‌خواهید به‌صورت انفرادی به این سفر بروید، به شما توصیه می‌کنیم به‌هیچ وجه در هاستل‌ها (مسافرخانه‌ها) اقامت نکنید چون وضعیت آن‌ها اصلا مناسب نیست.

هتل‌ها نیز درجه‌های مختلف دارند و کیفیت و وضعیت آن‌ها روز به روز بهتر می شود. هزینه‌ی هتل‌های متوسط در کربلا از حدود ۴۰ دلار (هر نفر در یک شب) شروع می‌شود و بسته به کیفیت و نزدیکی آن به حرم‌ قیمت‌ها بالا می‌رود. اما اگر بخواهیم بهترین و لوکس‌ترین هتل‌های شهر را به شما معرفی کنیم، باید از «هتل ریحان کربلا» نام ببریم؛ هتل «برج یوسف»، «کریستال»، «آلماناسیک»، «سفیر» و «زیارا» نیز جزو بهترین هتل‌های شهر کربلا محسوب می‌شوند.

سفر به کربلا
سفر به کربلا

بهترین زمان سفر به کربلا

عراق یک کشور صحرایی بوده و دارای تابستان های گرم با دمای بالا و زمستان های خشک و گاهی با سرمای زیاد است. به همین دلیل در تابستان گرمای شهر طاقت فرسا خواهد بود اما زمستان های نکی در انتظار شما خواهد بود.

سفر به کربلا
سفر به کربلا

جاذبه‌های زیارتی و سیاحتی کربلا

هنگام خرید بلیط هواپیما کربلا و سفر به این شهر، غیر از حرم امام حسین و حرم حضرت عباس، نقاط مختلف دیگری را هم می‌‌توانید مورد بازدید قرار دهید. از آن جمله می‌‌توان به مزارهای مربوط به حر بن یزید ریاحی، عون بن عبدالله، طفلان مسلم و چندین امام‌زاده و عالمان مشهور جهان اسلام اشاره کرد.

مقبره پادشاهانی همچون مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه، احمد شاه، پادشاه آل بویه و امیر کبیر هم دیگر مکان‌هایی هستند که امکان بازدید‌شان فراهم است. ضمنا، از دیدن مکان‌های تاریخی مثل قلعه اخیضر، قلعه هندی، قصر عطشان، مقام‌های امامان مختلف و مساجد کربلا نیز غافل نشوید.

سفر به کربلا
سفر به کربلا

همانطور که می‌‌دانید، بخشی از سفر به کربلا به خرید سوغاتی از این شهر اختصاص می‌‌یابد. به همین دلیل گردشگران، هنگام خرید بلیط هواپیما کربلا درصدد آشنایی با مراکز خرید مهم این شهر نیز برمی آیند. بازار سنتی کربلا، مرکز خرید مجمع‌السفینه و مجتمع تجاری کربلا را می‌‌توان به عنوان سه محل مناسب برای خرید بهترین سوغاتی‌های این شهر دانست. سوغاتی‌هایی که مطمئنا تک تک دوستان و آشنایان شما، دوست دارند به عنوان تبرکی از سفر کربلا آنها را به دست آورند.

سفر به کربلا
سفر به کربلا

چند نکته کلی در مورد راهنمای سفر کربلا

از آنجایی که هنوز هم امنیت کشور عراق مثل کشور ایران تضمین‌شده و تثبیت‌شده نیست، بهتر است در سفر به این کشور تنها نباشید. سفر با تورها و کاروان‌ها و مطرح کردن هر نوع مشکل با رئیس کاروان مهم‌ترین توصیه ما به شماست.

نوشتن نام و نام خانوادگی بر روی تمامی چمدان‌ها، کیف‌ها و سایر اجناس، اجتناب از حمل موبایل و دوربین به داخل حرم، همراه داشتن اسناد و مدارک شخصی، رعایت کامل بهداشت و حتی اجتناب از خوردن آب با لیوان دیگران، دور از هر نوع تجمع و اخذ به موقع ویزا هم دیگر نکاتی هستند که رعایت آنها هنگام خرید بلیط هواپیما کربلا ضروری به نظر می‌‌رسد.

کربلا نه‌فقط به لحاظ تاریخی بلکه از حیث ارزش‌های مذهبی هم شهر بسیار مهمی بوده و از آن می‌‌توان به عنوان یکی از مهم‌‌ترین پایگاه‌های تشیع در جهان اسلام یاد کرد. تاسوعا، عاشورا، اربعین و در کل، هر روز دیگری از سال، دروازه‌های بهشت خداوندی در این شهر باز می‌‌شود و عاشقان سید‌ و سالار شهیدان، با پای پیاده، با خرید بلیط هواپیما کربلا، با خودروی شخصی و یا به هر طریق ممکن خود را به زیارت حرم این بزرگواران می‌‌رسانند.

  • در عراق در مورد مواد مخدر و دارو های روان گردان حساسیت زیادی وجود دارد و در صورت همراه داشتن مقدار کمی از آن ها ارنده مواد و مدیر کاروان بازداشت شده و باقی مسافران به ایران بازگردانده می شوند.
  • همراه داشتن همه مدارک شناسایی لازم نیست و داشتن گذرنامه و یک کارت شناسایی کافی است.
  • از رفتن به شهر هایی که پوشش امنیتی ندارند به شدت خودداری کنید.
  • در حفظ سلامت خود بکوشید و از لوازم شخصی هیچ کس استفاده نکنید و حد الامکان از جاهای مطمئن غذا تهیه کنید.
  • روی ساک ها و وسایل خود حتما نام و دیگر مشخصات خود را بنویسید و و مراقب همراهان به خصوص فرزندان خود باشید.
  • از تجمع در محل تصادفات و دیگر جاهای شلوغ بپرهیزید.


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)