سفر از غربی ترین به شرقی ترین نقطه ایران

ایران‌گردی و دیدن زیبایی‌های طبیعی و تاریخی در سالهای گذشته بسیار رواج یافته است. در عین حال با رشد تکنولوژی دیگر سفر به هر نقطه ای از کشور در فاصله یک ساعت و کمتر به وسیله هواپیما امکان پذیر است. سفر از استان‌های غربی به شرق کشور به علت دور بودن این دو منطقه نسبت به هم و وضعیت کوهستانی جاده و خطرات آن، زیاد مرسوم نیست. اما اگر عاشق دیدن تمدن و تاریخ و همچنین طبیعت زیبای ایران باشید، به هر وسیله‌ای شده، از غربی‌ترین به شرقی‌ترین نقطه ایران سفر خواهید کرد. در ادامه روش‌هایی برای سفر بین این دو منطقه جغرافیایی را معرفی و سفر شما را تسهیل می‌کنیم.

سفر از غرب به شرق
سفر از غرب به شرق

سفر از غرب به شرق ایران 

ابتدا برای بررسی سفر از غرب به شرق یا بالعکس، بهتر است بدانیم که این نقاط دقیقا به چه قسمت‌هایی از ایران اطلاق می‌گردد. شرقی‌ترین نقطه ایران جایی است که بیشترین فاصله را از خط نصف‌النهار مبدأ (گرینویچ) دارد و مکانی است که نصف‌النهار ۶۳ درجه و ۱۹ دقیقه و ۵۹ ثانیه از آن عبور می‌کند و مرز بین‌المللی ایران و پاکستان را در برمی‌گیرد. این نقطه جایی بین استان‌های سیستان و خراسان قرار دارد. از غربی‌ترین نقطه ایران نصف‌النهار ۴۴ درجه و یک دقیقه و ۵۷ ثانیه می‌گذرد که نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه است. این مکان نزدیک‌ترین جای ایران به خط نصف‌النهار مبدأ (گرینویچ) است. این منطقه در بین استان کردستان و آذربایجان غربی قرار دارد.

سفر به مشهد از ارومیه

حال که درک جغرافیایی از غرب و شرق را پیدا کردیم به سراغ سفر از غرب به شرق می رویم. سفر از ارومیه به مشهد، یکی از سفرهای متداول در کشور است. فاصله این دو شهر از هم ۱۶۵۴ کیلومتر است. فاصله زیاد و وجود جاده کوهستانی باعث شده تا محبوب‌ترین روش سفر به مشهد از ارومیه، استفاده از هواپیما باشد. بلیط هواپیما ارومیه به مشهد پس از تهران پر درخواست‌ترین در بین مردم ارومیه محسوب می‌شود. همچنین این مسیر طولانی را می‌توان با اتوبوس و ماشین شخصی نیز طی کرد. سفر با اتوبوس در این مسیر بسیار خسته کننده و طولانی است اما با ماشین شخصی این امکان وجود دارد که از شهرهای حاشیه دریای خزر در طول مسیر دیدن کرد و لذت برد.

سفر از ارومیه به مشهد
سفر از ارومیه به مشهد

سفر به مشهد از تبریز

یکی دیگر از سفرهایی که بین دو شهر غربی و شرقی مرسوم است، سفر بین شهرهای مشهد و تبریز است. این دو شهر با جاذبه‌های دیدنی زیاد از شهرهای اصلی ایران برای گردشگری به حساب می‌آِیند. سفر به مشهد از تبریز با هواپیما، قطار، اتوبوس و خودرو شخصی امکان پذیر است. فاصله مشهد از تبریز ۱۵۱۵کیلومتر است. مسیری طولانی که سفر زمینی آن را خسته کننده جلوه می‌دهد. به همین منظور بلیط هواپیما مشهد تبریز و بلیط هواپیما تبریز مشهد، راحت‌ترین راه برای جا به جایی بین این دو شهر است. بعد از هواپیما، قطارهای سریع السیر تازه اضافه شده به خطوط راه آهن را می‌توان راحت‌ترین روش رسیدن به مشهد عنوان کرد. مانند اورمیه سفر به مشهد با ماشین شخصی از تبریز هم لذت بخش است و می‌توان در مسیر استان های سرسبز گیلان، مازندران و گلستان را بازدید کرد.

سفر از تبریز به مشهد
سفر از تبریز به مشهد

سفر به زاهدان از تبریز

سفر به زاهدان از تبریز زیاد معمول نیست. اما این دو شهر در فاصله بسیار زیادی از هم قرار دارند. سفر زمینی به زاهدان از تبریز معمولا بیش از ۱ روز زمان می‌برد. در بیشتر ایام سال، اتوبوسی مستقیما از تبریز به زاهدان سفر نمی‌کند و شما ابتدا باید به تهران رفته و سپس از آن جا به زاهدان بروید. سفر هوایی به زاهدان از تبریز طولانی‌ترین سفر هوایی کشور است. فاصله این دو شهر حدود ۲۱۰۰ کیلومتر است و ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا از تبریز به زاهدان سفر کنید. با وجود اینکه هر دو شهر در مسیر ریلی کشور هستند، اما سفر مستقیم با قطار بین این دو شهر امکان پذیر نیست و مانند سفر با اتوبوس ابتدا باید در تهران توقف کرده و قطار خود را تعویض و به مسیر ادامه دهید.

سفر از ایلام به مشهد

یکی دیگر از سفرهای متداول بین غرب و شرق کشور، سفر از ایلام به مشهد و برعکس است. سفر از ایلام به مشهد آنقدر کاربردی است که فرودگاه کوچک ایلام، به جزء مقصد تهران تنها به مشهد سفر می‌کند. ایلام که پل مسافرتی کربلا محسوب می‌شود و مرز مهران در نزدیکی آن است برای مردم مشهد از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین مشهد که رتبه نخست گردشگری را دارد، با توجه به فاصله ۱۵۴۰ کیلومتری از ایلام باعث شده تا سفر هوایی به آن کاربردی و پر استفاده شود. سفر از ایلام به مشهد با قطار امکان پذیر نیست و برای سفر با اتوبوس باید دو بلیط تهیه کنید. بلیط اول مسیر ایلام به تهران و سپس بلیط اتوبوس مشهد به تهران و این مسیر بلیط مستقیم ندارد.

سفر از کرمانشاه به مشهد

این استان نیز سفرهای زیادی به مشهد انجام میدهد. علاوه بر آن مردم سنندج و استان همجوار کرمانشاه به علت نداشتن مسیر پروازی به مشهد، به فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه رفته و از آن‌جا عازم مشهد می‌شوند. همین دلیل باعث شده تا سفر به مشهد از کرمانشاه بالاتر از سفر به تهران در صدر سفرهای هوایی این استان قرار بگیرد. سفر زمینی به مشهد از کرمانشاه با سرویس حمل و نقل عمومی هم امکان پذیر است و پس یک توقف کوتاه در تهران، اتوبوس به سمت مشهد به حرکت در می‌آید. برای سفر با خودرو شخصی به مشهد از کرمانشاه، چند مسیر وجود دارد که در طول مسیر امکان بازدید از یزد و اصفهان هم وجود دارد و می‌توانید در شهر بادگیرها و گنبدهای فیروزه‌ای استراحت کرده و به حرکت خود ادامه دهید.

سفر از تبریز به چابهار

چابهار در جنوب شرقی و تبریز در شمال غربی کشور قرار دارد. مسیر بین این دو شهر ۲۳۲۷ کیلومتر است. این مسیر بیشتر یک مسیر ترانزیتی برای کالاهای پاکستانی به سمت روسیه و اروپا است و زیاد توسط افراد عادی رفت و آمد ندارد. اما در صورتی که بخواهید به دیدن کروکودیل منطقه چابهار بروید یا تلاقی ساحل و اقیانوس را از نزدیک ببینید، می‌توانید به چابهار سفر کنید. سفر به چابهار از تبریز به وسیله هواپیما و خودرو شخصی امکان پذیر است. در حال حاضر در این مسیر هیچ خط اتوبوسی به صورت مستقیم فعالیت ندارد و باید ابتدا به کرمان یا اصفهان رفته و سپس راهی چابهار شوید. هواپیما تبریز به چابهار تنها یک بار در روز پرواز دارد و برای خرید بلیط هواپیما چابهار از تبریز باید از ماه قبل اقدام به خرید کنید.

کلام پایانی

دیدن جاذبه‌های مختلف و زیبای شهرهای شرقی کشور باعث شده تا مردم از سرتاسر ایران و از غرب و شمال و جنوب به سمت شرق روانه شوند. وجود آرامگاه امام رضا(ع) در مشهد نیز به این سفر اهمیت ویژه‌ای بخشیده است. شما با چه وسیله ای به سفر می روید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨