سواحل دریای خزر ، مقصدی محبوب در ایران | Caspian Sea

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

ساحل دریای خزر

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با ساحل دریای خزر آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با سواحل زیبا و دیدنی دریای خزر در شمال کشورمان در ادامه با ما همراه باشید.

دریای خزر یا دریای مازندران پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

این دریا که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود ۲۸ متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


ساحل دریای خزر - چابکسر
ساحل دریای خزر – چابکسر

خزر در ایران ۷۴۰ کیلومتر ساحل دارد که در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران واقع شده است. بدون شک دریای خزر نقش بسیار مهمی در منطقه و اقلیم خشک ایران بازی می‌کند و بستر بسیار مهمی برای انتقال انرژی است. سالانه ۶۰۰ هزار تن آبزی از آب‌های خزر صید می‌شود که این عدد قابل‌توجه در گردش مالی و اقتصاد منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند.

ساحل دریای خزر - ساحل خلج رامسر
ساحل دریای خزر – ساحل خلج رامسر

قسمت شمالی این دریا بسیار کم‌عمق است. به ‌طوری‌ که تنها نیم درصد آب دریا در یک ‌چهارم شمالی دریا قرار دارد و عمق آن به‌طور میانگین کمتر از ۵ متر است. حدود ۱۳۰ رودخانه به این دریا می‌ریزند که اکثر آن‌ها از شمال غربی به دریا می‌پیوندند. بزرگترین آن‌ها رود ولگا است که هر سال به‌طور میانگین ۲۴۱ کیلومتر مکعب آب را وارد دریای خزر می‌کند. رودهای کورا ۱۳، اترک ۸٫۵، اورال ۸٫۱ و سولاک ۴ کیلومتر مکعب آب را سالانه وارد دریا می‌کنند.

ساحل دریای خزر - چالوس
ساحل دریای خزر – چالوس

طبیعت بسته خزر آن را منزلگاه جانوران و گیاهان منحصربه‌فردی کرده ‌است اما در عین حال موجب شده تا در مقابل آلودگی‌های کشاورزی و صنعتی و نفتی بسیار آسیب‌پذیر باشد. از منابع مهم دریای خزر ذخایر نفت و گاز موجود در زیر بستر دریا و همچنین انواع ماهیان خاویاری را می‌توان نام برد.

ساحل دریای خزر - چالوس
ساحل دریای خزر – چالوس

شهرهای شمال کشور علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بکر و مثال‌زدنی، سواحل بسیار زیبایی هم دارند که مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران قرار گرفته است. سواحل دریای خزر را می‌توان یکی از اولین و مهم‌ترین مکان‌هایی دانست که گردشگران پس از سفر به شهرهای شمالی، برای گذراندن اوقات فراغت خود به آنجا می‌روند. متاسفانه سواحل شمال در چند سال اخیر به دلیل آلودگی دریای خزر و ناملایمتی برخی مسافران، دستخوش تغییراتی شده است.

اگر قصد سفر به شمال کشور و سواحل زیبای دریای خزر را دارید از شما مسافران و گردشگران خواهشمند است، در تمیز نگه داشتن این نواحی کوشا باشید تا بتوانیم فرهنگ پاک نگه‌داشتن طبیعت را گسترش دهیم؛ طبیعت مخصوص همه ماست، پس آن را برای خود و آیندگان حفظ کنیم.

ساحل دریای خزر - سی سنگان
ساحل دریای خزر – سی سنگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨