روستای قلعه نو

روستای قلعه نو ، ماسوله ی جنوب شرق | Ghale Now

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

روستای قلعه نو

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با روستای قلعه نو ، یکی از تاریخی ترین روستاهای سیستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

استان سيستان و بلوچستان حدود 9 هزار روستا دارد كه داراي جمعيت هاي كم و زياد هستند و هر كدام از اين روستاها جذابيت هاي گردشگري خاص خود را دارند. با وجود اينكه بسياري از روستاهاي كشور بكر بودن خود را از دست داده اند و ساخت و سازهاي شهري و مصالح ساختماني جديد در روستاها ورود پيدا كرده است اما هنوز در سيستان و بلوچستان روستاهاي بسياري يافت مي شود كه با گردش در آنها تاريخ قديم ايران را مي توان نظاره كرد.اين روستاها كه تعداد آنها كم نيست در كنار زيبايي هاي طبيعي و گردشگري مناطق مختلف استان از جمله آبشارها، جنگل ها، رودخانه ها و… از چنان زيبايي هايي برخوردار هستند كه كمتر روستاهايي در كشور پيدا مي شوند كه اين ويژگي ها را داشته باشند.روستای قلعه نو

قلعه‌نو تنها روستايي در سيستان و بلوچستان است كه صد در صد معماري منازل آن قديمي و از خشت و گل ساخته شده و با همان سبك ويژگي خود را حفظ كرده است. معماري در سيستان برگرفته از شرايط اقليمي اين منطقه است بطوري كه بيشتر منازل آن از مصالح سنتي شامل آب، گل و خشت ساخته شده و امروزه نيز تنها در ساخت منازل 40درصد از روستاهاي سيستان اين سبك معماري استفاده مي‌شود.روستای قلعه نو

اين در حالي است كه روستاييان قلعه نو در ساخت منازل خود صد درصد اين سبك معماري حفظ كرده‌اند. با توجه به اينكه خشت و گل سرما و گرما را در خود حفظ مي‌كند، استفاده از اين نوع مصالح و سبك معماري مانع از خروج هواي سرد خانه مي‌شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


با توجه به آب و هواي گرم و خشك كويري، در سقف اين منازل دريچه‌هايي به نام ‘كولك’ يا بادگير و در ديواره آن دریچه ای با نام ‘سورك’ تعبيه شده كه سبب ورود هواي سرد و كوران آن شده بگونه‌اي كه باد از سقف وارد و از سورك خارج مي‌شود مقاومت اين نوع منازل به دليل زلزله‌خيز نبودن منطقه سيستان به 1200 سال نيز مي رسد.

اين روستا مربوط به اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوي است. روستاي ‘قلعه كهنه’ نيز در نزديكي قلعه نو قرار دارد و به سبب متروك شدن ساكنان آن به روستاي قلعه نو كوچ كرده‌اند. اين روستا به دليل قرار گرفتن بر روي تپه‌اي بزرگ به ‘قلعه’ شهرت يافته و طوايف بزرگي همچون ‘نارويي‌نژاد، سنجراني، كياني، سرابندي و شيرانزهي’ در آن سكونت دارند.

روستای قلعه نو
روستای قلعه نو

گورستان قلعه‌نو نيز در نوع خود بي‌نظير است قبرها به صورت پلكاني و مقبره خوانين و حكما در داخل اتاقكهايي به نام ‘معجره’ قرار دارد. مقبره دختري در اين گورستان كشف شده كه معماري روي آن نشان‌دهنده دوران صفوي است اما هويت خود فرد هنوز مشخص نشده است.

قلعه‌نو از روستاهاي مهم سيستان و بلوچستان است و به عنوان روستاي گردشگري و توريستي مطرح است و همه‌ساله پذيراي تعداد زيادي گردشگر به ويژه مسافر نوروزي است. اثر تاريخي بسيار مهم ‘دهانه غلامان’ مربوط به دوران هخامنشي در مجاورت اين روستا قرار دارد.

روستای قلعه نو
روستای قلعه نو

ارگ ‘محمدحسين خان نارويي‌نژاد’ با قدمت 160ساله و زيربناي بيش از 1500 مترمربع در دو طبقه از بناهاي تاريخي و مهم اين روستا است.اين اثر در قلعه نو، روستاي نمونه هدف گردشگري در پنج كيلومتري جاده زهك به زاهدان واقع شده و به شماره 7255 مورخ 12 بهمن 85 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

روستای قلعه نو
روستای قلعه نو

کجا بمانیم ؟

اقامتگاه بوم گردی و توریستی قلعه نو با بافتی روستایی دارای اتاقهای گنبدی آماده ی پذیرایی از مهمانان عزیز میباشد. هزینه اقامت بدون وعده غذایی 60.000 تومان به ازای هر مسافر در هر شب می باشد.

روستای قلعه نو
روستای قلعه نو

راه های دسترسی

فاصله آن تا زابل ۲۶ کیلومتر و تا زهک ۵ کیلومتر است. از طریق جاده آسفالت به زهک و جاده زابل-زاهدان تا شهرستان زابل ۱۵ کیلومتر است. این روستا علاوه بر این مسیر ارتباطی، از طریق شهر زهک نیز با زابل مرتبط است.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)